Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-075
13 november 2008

Bescheiden omzetgroei detailhandel

· Omzetvolume detailhandel groeit nauwelijks
· Opnieuw fors meer omzet supermarkten In het derde kwartaal van dit jaar heeft de detailhandel een bescheiden omzetgroei behaald. De omzet was 2,5 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2007. De omzetgroei in het derde kwartaal kwam vooral door hogere prijzen. Het verkoopvolume groeide nauwelijks. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten een forse omzetgroei in het derde kwartaal van 2008. Deze winkels hadden ruim 6 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De groei is vooral toe te schrijven aan hogere prijzen. Binnen de foodbranche behaalden de supermarkten de hoogste omzetontwikkeling. Zij realiseerden bijna 8 procent meer omzet dan in dezelfde periode van vorig jaar. Ook in de eerste twee kwartalen van 2008 boekten de supermarkten een forse omzetgroei. De omzet van winkels in non-foodartikelen nam in het derde kwartaal iets toe in vergelijking met een jaar eerder. Met ruim 6 procent meer omzet behaalden de winkels in huishoudelijke artikelen de hoogste omzetgroei in de onderscheiden branches. Bij de winkels in consumentenelektronica daarentegen was de omzet bijna 2 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Omzetontwikkeling in de detailhandel 1) 2)
%mutatie t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder

---
10
8
6
4
ln.... 2
0

-2
sbc.... -4
1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 2005 2006 2007 2008 Waarde % Prijs % w 1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven. w BRON: CBS
w
CBS Persbericht PB08-075 pagina 1 van 3

Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft september 2008 een maandag en een dinsdag meer en een zaterdag en een zondag minder dan september 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Ten opzichte van het persbericht van 14 oktober 2008 (PB08-069) zijn de cijfers over mei tot en met augustus 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB08-075 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007 3e kwar- 2e kwar- sept. aug. jaar taal taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,5 2,3 1,4 1,1# 4,1 Prijs 2,4 2,3 2,6 2,5 1,3 Volume 0,1 0,0# -1,1 -1,3# 2,7 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 6,2 5,2# 4,3 4,2# 4,2 Prijs 5,3 4,7 5,3 5,3 1,3 Volume 0,9 0,4# -1,0 -1,0# 2,8 Supermarkten
Omzet 7,8 6,8# 5,7 5,4# 5,0 Prijs 5,6 5,0 5,6 5,5 1,4 Volume 2,1 1,7# 0,1 -0,2# 3,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -2,5 -3,5# -3,0 -2,6 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 0,6 0,8 -0,5 0,2# 4,1 Prijs 0,5 0,7 0,8 0,7 1,3 Volume 0,1 0,1 -1,3 -0,4 2,7 Omzet in:
Drogisterijen 2,3 0,1# 1,8 -1,5# 0,5 Bovenkledingwinkels -0,1 -0,1# -2,6 1,9# 6,9 Textielsupermarkten 2,7 -2,8 2,8 2,8# 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -0,2 2,0# -2,9 -0,3# 3,1 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -1,7 0,8# -3,0 0,4# 4,9 Doe-het-zelfwinkels 5) 1,9 0,2 3,6 -1,5# 1,7 Bouwmarkten 2,9 0,6 3,7 0,2# 2,2 Winkels in huishoudelijke artikelen 6,1 2,5 5,4 7,5# . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-075 pagina 3 van 3


---- --