Staatssecretaris Huizinga ondertekent bestuursovereenkomst Meppelerdiepsluis

Op donderdag 13 november 2008 hebben staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, de gedeputeerden Bats (provincie Drenthe) en Klaasen (provincie Overijssel), burgemeester Hofland van de gemeente Zwartewaterland en wethouder Dohle van de gemeente Meppel een bestuursovereenkomst ondertekend voor de ombouw van de Meppelerdiepkeersluis in Zwartsluis tot schutsluis.

Bestuursovereenkomst

In de bestuursovereenkomst is tussen rijk en regio vastgelegd hoe de uitvoering van de nieuwe schutsluis zal plaatsvinden en wie welke financiële bijdrage daaraan levert. De nieuwe schutsluis kost ¤ 47 miljoen, waarvan het rijk ¤ 42 miljoen en de regiio ¤ 5 miljoen voor zijn rekening neemt.

Ombouw van keersluis tot schutsluis

De huidige keersluis voorkomt dat het Meppelerdiep 'leegloopt' als het waterpeil in het Zwarte Water laag staat en voorkomt dat het Meppelerdiep overstroomt als het waterpeil van het Zwarte Water stijgt. Bij waterstanden van 0,50 meter boven en onder NAP is de keersluis dicht en is het scheepvaartverkeer gestremd. Dit is voor bedrijven in Zwartsluis en Meppel, die afhankelijk zijn van de aan- en afvoer van goederen over water, hinderlijk en leidt tot extra kosten. Bovendien is de keersluis eigenlijk te krap voor de grotere schepen die er nu al varen. Een schutsluis heeft dezelfde waterregulerende functie als een keersluis, maar maakt dankzij de dubbele deuren passage van schepen mogelijk onafhankelijk van de waterstanden.

Schepen kunnen door de schutsluis het hoogteverschil tussen de waterpeilen van het Meppelerdiep en het Zwarte Water overbruggen. Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor beschikbare en betrouwbare vaarwegen en een veilige waterhuishouding, heeft verschillende mogelijkheden voor de aanleg van een schutsluis onderzocht.

Gekozen wordt nu voor een schutsluis aan de Meppelerdiepzijde waarbij ook de bestaande keersluis en brug in de Hasselterdijk (N331) worden vervangen en er een bredere en diepere doorvaart wordt aangelegd. Zo kunnen de grotere schepen, die nu ook al passeren, eenvoudiger passeren en kunnen ze meer lading meenemen. De nieuwe schutsluis kan de verwachte groei van het goederenvervoer over het Meppelerdiep opvangen. Een duurzame oplossing. Bovendien krijgt de nieuwe sluis een natuurlijke uitstraling, met een graskade en damwanden onder water. De kade langs de woningen aan het Meppelerdiep wordt beperkt

verhoogd.

Natte bedrijventerreinen

Naast het ombouwen van de Meppelerdiepsluis is ook aandacht nodig voor de natte bedrijventerreinen aan deze vaarweg. Een mooie vaarweg alleen is immers niet voldoende. In de bestuursovereenkomst is dan ook afgesproken dat de gemeenten en provincies zich in zullen spannen voor een goede kwaliteit van de natte bedrijventerreinen zelf en actief uitgiftebeleid zullen voeren om de groei van natte bedrijvigheid te bevorderen.

Planning

Nu de bestuursovereenkomst is getekend kan Rijkswaterstaat starten met de voorbereiding van de uitvoering. Naar verwachting zal eind 2010 worden gestart met de bouw. Op korte termijn zal Rijkswaterstaat een nieuwsbrief uitbrengen voor omwonenden en belanghebbenden over de actuele stand van zaken en het vervolgtraject. Begin 2009 zal in een informatiebijeenkomst in Zwartsluis worden georganiseerd waarin de plannen nog eens worden toegelicht.

Noot voor redacties (