Promotie Mw. S.J.A. Hessels
Titel proefschrift
International Entrepeneurship: Value Creation Across National Borders
---
Promotors:
Prof.dr. A.R. Thurik
---
Datum
13 november 2008 16:00
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
Faculteit der Economische Wetenschappen (FEW)
Exporterend midden- en kleinbedrijf van belang voor economische groei
Nieuwe ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf die gericht zijn
op export leveren een positieve bijdrage aan economische groei. Dit
geldt in mindere mate voor ondernemingen die zich uitsluitend richten
op de binnenlandse markt. Dat is één van de conclusies van het
onderzoek naar internationaal ondernemerschap van Jolanda Hessels. Op
donderdag 13 november 2008 verdedigt zij haar proefschrift
International entrepreneurship: value creation across national borders
aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Jolanda Hessels' onderzoek biedt inzicht in de economische effecten
van internationale activiteiten (zoals export en import) van het
midden- en kleinbedrijf (MKB) en van nieuwe ondernemingen, zowel op
micro- als op macroniveau. Zij laat zien dat internationalisering van
het MKB en van nieuwe ondernemingen bijdraagt aan waardecreatie.
Deelname aan internationalisering geeft bedrijven toegang tot schaarse
bronnen als arbeid, kapitaal en know how en stimuleert ze tot product-
en diensteninnovatie.
Ook vond Hessels aanwijzingen dat exportgerichte nieuwe ondernemingen
een positief effect hebben op het aantal nieuwe bedrijfsoprichtingen
in een land. Exportgerichte ondernemingen worden vaak geleid door
succesvolle ondernemers die fungeren als rolmodellen. Zo vergroten zji
het animo voor ondernemerschap (nieuwe bedrijfsoprichtingen) in een
land.
Hessels toont aan dat exportgerichte nieuwe ondernemingen een
positieve bijdrage leveren aan economische groei, terwijl dit in
mindere mate geldt voor nieuwe ondernemingen die zich uitsluitend
richten op de binnenlandse markt. Exporterende bedrijven zijn vaak
kwalitatief betere bedrijven. Ze zijn innovatiever, hebben vaak meer
hoogwaardig menselijk kapitaal en door te exporteren krijgen ze
toegang tot nieuwe kennis en nieuwe technologieën wat weer verder
bijdraagt aan de kwaliteit van deze ondernemingen. Ze spelen daardoor
een belangrijke rol in het vergroten van diversiteit in de economie,
in het bevorderen van concurrentie en in het genereren van positieve
`kennis spillovers'.
Omgekeerd onderzocht Hessels welke factoren een stimulerend effect op
internationalisering hebben. Hierbij keek ze naar de ondernemer,
bedrijfskenmerken en de macro-economische omgeving. Als ondernemers
ervaren, kundig en vaardig zijn, ontwikkelen zij ook makkelijker de
benodigde capaciteiten voor internationalisering. Zij zijn beter in
staat om kansen in het buitenland te identificeren en hun bedrijf meer
routinematig te besturen, waardoor ze meer tijd hebben om zich te
richten op het ontplooien van activiteiten in het buitenland.
Ook heeft de aanwezigheid van internationaal actieve bedrijven een
stimulerend effect op de internationalisering van kleine en nieuwe
ondernemingen. Internationaal actieve bedrijven zijn, al dan niet zo
bedoeld, een belangrijke bron van kennis voor het opereren in het
buitenland, waardoor kleinere en nieuwe bedrijven sneller gaan
exporteren.
Het onderzoek van Jolanda Hessels is verricht in het Erasmus Research
Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus
University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM
zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het
Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de
opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam