Onderzoek naar beloningsverschillen voortgezet onderwijs
Onderwijsblad publiceert de best betalende scholen
Wie een baan zoekt in het voortgezet onderwijs kan beter solliciteren in Amsterdam dan in Almere. In de hoofdstad betalen steeds meer scholen salarisschaal LC, in Almere is plaatsing in LB eerder regel dan uitzondering. Het Onderwijsblad bekeek de beloningsverschillen in 2007. In het nummer dat aanstaande zaterdag verschijnt staan de gegevens van de beste en slechtst betalende scholen. Conclusie: zeker de helft van alle scholen kan meer mensen in een hogere schaal benoemen. Advies aan starters en switchers: kijk naar scholen die de beter betalende LC-functies aanbieden.
Waarom kan het ene gymnasium driekwart van zijn docenten een hogere salarisschaal aanbieden terwijl een andere vrijwel alle docenten in de laagste salarisschaal houdt? Beide scholen worden door het ministerie toch echt volgens dezelfde maatstaven bekostigd.
Het Onderwijsblad dook in de beloningsverschillen in het voortgezet onderwijs. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
* er blijven te veel docenten in de laagste salarisschaal (LB) hangen, terwijl scholen met hetzelfde budget bewijzen dat het goed mogelijk is meer mensen hoger (LC) te betalen. Zeker de helft van de scholen kan meer personeel hoger inschalen dan LB, de laagste schaal in het voortgezet onderwijs. Slechts 40 procent van de scholen maakte de afgelopen drie jaar werk van de vermindering van het aantal mensen in LB.
* een kopgroep van ongeveer vijftig scholen heeft de afgelopen drie jaar het aantal LC-functies met meer dan 10 procent verhoogd. Het meest komt dit voor bij havo/vwo-scholen, bijna een derde.
* Voor alle leerkrachten is plaatsing in LC gunstig. Starters verdienen al na twee jaar 150 euro per maand meer dan in LB. Maar ook voor ervaren leerkrachten is plaatsing in LC een stap vooruit, omdat het eindbedrag van de schaal 600 euro per maand hoger ligt.
* Ongeveer 90 procent van alle havo/vwo-scholen vermindert het aantal LD-functies (de hoogste docentenschaal) met 1 tot 13 procent. Nog eens 70 procent van de andere scholen verkleint de LD-formatie. Op dit punt gaat de downgrading van het leraarsberoep nog steeds door.
Op
Algemene Onderwijsbond