Klant verwacht veel van transparantie
Vanaf 1 januari 2009 wil minister Bos van Financiën de regeling
kosten- en beloningstransparantie invoeren in de financiële sector,
zodat consumenten meer inzicht krijgen in de kosten die worden betaald
aan tussenpersonen. Met ingang van volgend jaar is ook de
bonusprovisie verleden tijd.
Onderzoeksbureau Blauw Research peilde wat consumenten en
tussenpersonen van deze regeling vinden. Opvallend: 95 procent van de
consumenten wil openheid over de kosten, maar 80 procent van de
intermediairs denkt niet dat de consument daadwerkelijk om
transparantie vraagt.
Het blijkt dat consumenten vooral duidelijkheid willen hebben over de
kosten. Zij vinden het belangrijk dat er wordt ingespeeld op hun
persoonlijke situatie en dat een goede keuze wordt gemaakt. Men wil
achteraf niet voor verrassingen komen te staan en addertjes onder het
gras of kleine lettertjes tegenkomen.
Maar liefst 95 procent van de consumenten vindt openheid over de
kosten belangrijk. Consumenten willen vooral weten wat de maandelijks
te betalen premie is, welke kosten in rekening worden gebracht bij het
afsluiten van het product en wat de kosten zijn bij tussentijdse
beëindiging. Daarnaast wil 57 procent ook weten wat de vergoeding is
voor de tussenpersoon.
De tussenpersonen zien de toekomst somber in. 55 procent verwacht niet
dat de positie van tussenpersonen zal verbeteren door de invoering van
transparantie. Als tussenpersonen denken aan de
organisatieveranderingen die gepaard gaan met de invoering van
transparantie, dan voorziet men enerzijds meer administratieve
werkzaamheden (70 procent) en anderzijds het feit dat men inzicht moet
geven over alle kosten en provisie (70 procent).
Meer over dit onderwerp
Bron: InFinance
Amersfoort, 11 november 2008
---
Vereniging Eigen Huis