European Union



Brussel, 12 november 2008

Antitrust: Commissie legt autoglasproducenten boete op van meer dan
1,3 miljard euro wegens kartel met marktverdeling

De Europese Commissie heeft voor in totaal 1 383 896 000 euro aan geldboeten opgelegd aan Asahi, Pilkington, Saint-Gobain en Soliver voor ongeoorloofde marktverdeling en uitwisseling van commercieel gevoelige informatie met betrekking tot de levering van autoglas in de EER. Met dit kartel hebben deze ondernemingen het verbod uit het EG-Verdrag (artikel 81) en de EER-Overeenkomst (artikel 53) op kartels en concurrentiebeperkende zakelijke praktijken overtreden. Asahi, Pilkington en Saint-Gobain zijn de drie belangrijkste ondernemingen in Europa. Tussen begin 1998 en begin 2003 overlegden deze ondernemingen in het kader van een reeks bijeenkomsten en andere ongeoorloofde contacten over richtprijzen, marktverdeling en toewijzing van afnemers. De Belgische onderneming Soliver nam ook deel aan enkele van deze besprekingen. Op dat ogenblik hadden deze vier ondernemingen ongeveer 90% in handen van de EER-markt voor glas dat in nieuwe auto's wordt gemonteerd en voor origineel vervangingsglas voor auto's. In het laatste volledige jaar van de inbreuk had deze markt een waarde van ongeveer 2 miljard euro. Nadat de Commissie door een anonieme bron was getipt, heeft zij op eigen initiatief het kartelonderzoek ingeleid. De Commissie heeft de geldboeten voor Saint-Gobain met 60% verhoogd, omdat bij deze onderneming sprake is van recidive. Asahi verstrekte aanvullende gegevens die ertoe hebben bijgedragen de inbreuk aan het licht te brengen en zag haar geldboete in het kader van de clementieregeling met 50% verlaagd. Dit zijn de hoogste geldboeten die de Commissie ooit in een kartelzaak heeft opgelegd, zowel voor een individuele onderneming (896 000 000 euro voor Saint Gobain) als voor het kartel in zijn geheel.

In een reactie verklaarde Neelie Kroes, Commissaris voor Concurrentiebeleid: "Deze ondernemingen hebben de automobielindustrie en de consumenten gedurende vijf jaar bedrogen in een markt die in het laatste jaar van het kartel een waarde had van 2 miljard euro. De totale geldboeten zijn hoog wegens de omvang van de markt, de ernst van de zaak en de vorige inbreuken van Saint-Gobain. De Commissie heeft dergelijke hoge geldboeten opgelegd, omdat zij een dergelijk verboden kartelgedrag niet kan en wil dulden. De managers en de aandeelhouders van ondernemingen die consumenten en de Europese industrie schade berokkenen door het organiseren van kartels, moeten een lesje krijgen - wie vals speelt, krijgt een hoge boete."

Autoglas is de benaming voor glasproducten voor toepassing in de automobielsector. Het wordt geleverd in vele vormen en maten, zoals voorruiten, zijruiten (ruiten in het voor- en achterportier), achterruiten en zonnedaken. De belangrijkste afnemers van autoglasproducenten zijn automobielfabrikanten die de autoglasonderdelen monteren in de auto's die zij produceren. Sommige autoglasproducten worden geleverd om later als originele reserveonderdelen te worden gemonteerd.

Op basis van betrouwbare gegevens die haar door een anonieme informant zijn verstrekt, heeft de Commissie dit onderzoek op eigen initiatief ingeleid. Door de informatie werd de Commissie ertoe aangezet in 2005 onaangekondigde inspecties uit te voeren in talrijke vestigingen van autoglasproducenten in Europa.
Na deze inspecties dienden het Japanse Asahi Glass Co en haar Europese dochteronderneming AGC Flat Glass Europe (het vroegere Glaverbel) in het kader van de clementieregeling 2002 een verzoek om boete-immuniteit in. In het kader van de clementieregeling kunnen ondernemingen in aanmerking komen voor een vermindering van de geldboete van maximaal 100%, indien de Commissie daardoor beter in staat is geheime kartels op te sporen. Asahi/Glaverbel werkte volledig mee met de Commissie en verstrekte aanvullende informatie om de inbreuk aan het licht te brengen. De geldboete van de onderneming werd met 50% verlaagd.

Het kartel

Asahi, Pilkington, Saint-Gobain en Soliver voerden op gezette tijden overleg om bij aanbestedingen van automobielfabrikanten de autoglasleveringen onder elkaar te verdelen en de marktaandelen van elke individuele autoglasproducent op Europees niveau zo stabiel mogelijk te houden.

Uit het door de Commissie ontdekte bewijsmateriaal bleek dat verscheidene bijeenkomsten hadden plaatsgevonden in luchthavens en hotels van verschillende Europese steden (bv. in Frankfurt, Parijs en in hotels nabij de luchthavens Charles de Gaulle (Parijs) en Zaventem (Brussel)). Tijdens deze bijeenkomsten vond overleg plaats tussen Pilkington, Saint-Gobain en Soliver over de toewijzing van de autoglasleveringen voor de nieuw te produceren automodellen, onderhandelden zij opnieuw over lopende contracten en wisselden zij commercieel lucratieve en vertrouwelijke gegevens uit.

Geldboeten

De geldboeten in deze zaak zijn gebaseerd op de richtsnoeren boetetoemeting van 2006 (zie IP/06/857 en MEMO/06/256). Volgens deze richtsnoeren komen de algemene economische betekenis van de inbreuk en het aandeel van elke betrokken onderneming in de geldboeten tot uiting.

Dit kartel is een zeer zware inbreuk op de antitrustregels van het EG-Verdrag. Bij het bepalen van de boetebedragen hield de Commissie rekening met de getroffen verkopen van de betrokken ondernemingen, maar ook met hun gecombineerde marktaandeel en de geografische reikwijdte van de kartelafspraken.

De Commissie heeft de geldboeten voor Saint-Gobain met 60% verhoogd, omdat bij deze onderneming sprake is van recidive. Saint-Gobain is reeds veroordeeld voor kartelactiviteiten in vorige beschikkingen van de Commissie in 1988 in de zaak-Vlakglas Benelux (zie IP/88/784) en in 1984 in de zaak-Vlakglas Italië.

Geldboeten

Clementiekorting
(in %)

Clementiekorting
(in euro)

Geldboete*
(in euro)

Saint-Gobain (Frankrijk)

0

0

896 000 000

Asahi/AGC Flat Glass (Japan)

50

113 500 000

113 500 000

Pilkington (VK)

0

0

370 000 000

Soliver (België)

0

0

4 396 000

TOTAAL

1 383 896 000

(*) Rechtspersonen binnen de onderneming kunnen hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van de geldboete.

Schadeclaims

Particulieren of ondernemingen die van concurrentiebeperkende praktijken zoals in deze zaak te lijden hebben, kunnen de zaak voor de nationale rechter brengen en schadevergoeding eisen. Zowel de rechtspraak van de EU-rechter als Verordening (EG) nr. 1/2003 bevestigen dat een beschikking van de Commissie voor de nationale rechter als bindend bewijsmateriaal kan worden gebruikt dat de praktijken hebben plaatsgevonden en verboden waren. Zelfs indien de Commissie de betrokken ondernemingen geldboeten heeft opgelegd, kunnen toch schadevergoedingen worden toegekend zonder dat deze hoeven te worden verlaagd omdat de Commissie al een geldboete heeft opgelegd. Over schadeclaims in antitrustzaken is een witboek gepubliceerd (zie IP/08/515 en MEMO/08/216). Meer informatie over het witboek, met onder meer een publiekssamenvatting, is te vinden onder:

http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/actionsdamages/document s.html

Voor meer informatie over de strijd van de Commissie tegen kartels, zie MEMO/08/690.