Persbericht
Diefstal kost detailhandel en consumenten jaarlijks wereldwijd 71,2 miljard euro
Nederlander jaarlijks extra belast met 74,54 euro door derving;
meer dan een kwart boven het wereldwijde gemiddelde van 52,26 euro
Nieuwegein, 12 november 2008 - De Global Retail Theft Barometer (diefstalbarometer), de grootste wereldwijde studie naar winkeldiefstal en derving in de retailsector, onthult dat de Europese daling van de afgelopen jaren definitief voorbij is. Hoewel de derving op omzet in 2008 wereldwijd daalde met 1,5% (van 1,36% naar 1,34%) ten opzichte van 2007, steeg de derving in Europa voor het tweede jaar op rij met respectievelijk 1,6% en 0,8%. Dat cijfer zal gezien het huidige economische klimaat de komende jaren waarschijnlijk niet dalen. Investeringen in beveiliging en preventie zullen een grote rol spelen om het margeverlies door derving in de retailsector te beperken.
Maatschappelijk belang van de diefstalbarometer
De diefstalbarometer helpt Checkpoint Systems om samen met retailers naar oplossingen te zoeken om enerzijds margeverlies door diefstal te beperken en anderzijds de kosten die Nederlandse burgers als gevolg hiervan jaarlijks moeten dragen terug te dringen. De diefstalbarometer onderstreept dat derving meer dan ooit een maatschappelijk probleem is op mondiaal niveau. Niet alleen de retailer, maar ieder individu draait op voor de kosten van winkeldiefstal. Wereldwijd betaalt elk gezin een som van 157 euro extra per jaar op zijn aankopen. Derving en preventie kost elk Nederlands gezin in 2008 175,17 euro tegenover 166,20 euro in 2007. Dat bedrag zal gezien de huidige economische omstandigheden de komende jaren waarschijnlijk nog toenemen, terwijl de gezinsbudgetten dalen. Investeringen in beveiliging en preventie spelen dan ook een belangrijke rol om margeverlies en de maatschappelijke kosten van diefstal te beperken.
Derving
Wereldwijd veroorzaakt diefstal door klanten (winkeldiefstal) met 41,2% of 29,283 miljard euro de grootste derving. In Europa daalde diefstal door klanten van 48,5% in 2007 tot 46,8% in 2008. Het blijft echter wel de belangrijkste bron van derving (12,834 miljard euro). Door medewerkers wordt in Europa met 30,7% iets minder gestolen (8,389 miljard euro) dan wereldwijd. Derving als gevolg van interne vergissingen komt uit op 16% (4,408 miljard euro) en derving door leveranciers op 6,5% (1,771 miljard euro).
Wereldwijd
Europa
Nederland
Diefstal door klanten
41,2%
46,8%
46,1%
Diefstal door werknemers
36,5%
30,7%
29,8%
Interne fouten
16,5%
16,0%
16,8%
Fraude door leveranciers
5,8%
6,5%
7,3%
De meest gestolen goederen
De top-10 van meest gestolen producten in Europa wijzigde niet ten opzichte van 2007. De diefstalbarometer verduidelijkt wel dat Europese retailers meer producten beveiligen dan vorig jaar - 65,5% van de meest gestolen producten ten opzichte van 61,5% vorig jaar. Dit betekent echter wel dat 34,5% van de diefstalgevoelige producten onbeveiligd blijft. Er is dus nog voldoende ruimte voor verbetering. De meest gestolen producten in Europa zijn:
1. alcoholische dranken
2. schoonheids- en huidverzorgingsproducten
3. dameskleding
4. parfums en dure lotions
5. scheermesjes
6. Dvd's en Cd's
7. kinderkleding
8. accessoires
9. design- of merkproducten
10. dure en gespecialiseerde voeding (vlees, kaas, zeevruchten)
Retailers blijven investeren ondanks economisch klimaat Europese retailers investeerden in 2008 voor 6,9 miljard euro in diefstalpreventie. Ronald Baars, Country Manager Checkpoint Systems Benelux, benadrukt dat - ondanks het huidige economische klimaat - er een groeiende vraag naar artikelbeveiliging en camerasystemen is. "Retailers zijn genoodzaakt te blijven investeren in oplossingen om derving effectief te bestrijden en te beheersen. Zij worden daarbij geholpen door de fabrikanten die in toenemende mate bronbeveiliging toepassen. Bronbeveiliging is de meest efficiënte vorm van beveiliging. Daarnaast draagt een goede beschikbaarheid van producten in open merchandise bij aan omzetverhoging. Open merchandise geeft geweldige resultaten voor de retailer. Een kwalitatieve beveiliging is dan wel essentieel. Checkpoint bewijst, met de grootste retailers als klant, dat beveiligen van open merchandise producten loont."
Voor meer informatie, de volledige studie, foto's of een interview, kunt u contact opnemen met Gerline van Wijnen:
Over de Global Retail Theft Barometer
De diefstalbarometer is uitgegroeid tot de meest volledige studie ter wereld rond winkeldiefstal en derving in de retailsector. In 2008 werden opkomende markten Zuid-Amerika (Argentinië, Brazilië), Afrika (Zuid-Afrika) en Azië (Maleisië) toegevoegd. De diefstalbarometer onthult daarmee nieuwe feiten over actuele dervingsniveaus en criminaliteit binnen de retail in 36 landen op 5 continenten. De gegevens van de studie zijn afkomstig van 920 retailers met 115.612 winkels en een omzet van 554,334 miljoen euro. De studie is uitgevoerd door het Centre for Retail Research in het Engelse Nottingham en wordt gesponsord door Checkpoint Systems, de wereldwijde leider van op RF-gebaseerde dervingsbeheeroplossingen met als doel hedendaagse antwoorden te bieden om derving tegen te gaan in het voortdurend veranderende economische klimaat.
De Global Retail Theft Barometer is vanaf 12 november te koop via Amazon.com. Meer informatie hierover is te vinden op:
Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems, Inc. is toonaangevend leverancier van dervingsbeheeroplossingen voor de retail. Checkpoint's wereldwijde team ondersteunt retailers - en hun toeleveranciers - bij het verminderen van diefstal en het vergroten van voorraadoverzichten. Het voorziet klanten in betere beschikbaarheid van artikelen dankzij de snel evoluerende RF-technologie, waardoor dervingsbeheeroplossingen en CheckNet-labeloplossingen kunnen worden uitgebreid. Checkpoint heeft momenteel meer dan één miljoen RF-apparaten geïnstalleerd in winkels en meer dan 100 miljard producten beveiligd. Door de mogelijkheid van efficiënte schaalbaarheid van kosten bieden de oplossingen van Checkpoint hogere inkomsten en winst aan een steeds groter wordende groep van succesvolle retailers en een superieure winkelervaring voor hun klanten. Checkpoint is beursgenoteerd op de NYSE:CKP, opereert in elke geografische markt en heeft wereldwijd 3.900 medewerkers.