Nederlandse Vereniging van Journalisten
Overleg met Telegraaf over tijdschriften
woensdag 12 november 2008 | NVJ-secretaris Yvonne Dankfort heeft
overleg gevoerd bij Telegraaf Media Groep naar aanleiding van de
plannen om het tijdschriftenportfolio van de Telegraaf Tijdschriften
Groep te verkopen. Dankfort heeft duidelijk gemaakt dat bij verkoop de
CAO's van toepassing blijven.
Eind deze maand wil TMG tot een shortlist komen van geïnteresseerde
partijen. De wens van het mediabedrijf is om het pakket, dat wil
zeggen de bladen Elegance, JAN, CosmoGirl, FHM, Residence, Hitkrant en
Motoplus, in zijn geheel te verkopen en niet in delen. In januari moet
duidelijk zijn wat er met de tijdschriften gaat gebeuren.
NVJ-secretaris Yvonne Dankfort heeft erop gewezen dat bij verkoop de
CAO's van toepassing blijven en de redactiestatuten worden meegenomen.
De verkoop van de titels komt bovenop de aangekondigde reorganisatie
van TMG, waarbij in totaal 425 arbeidsplaatsen komen te vervallen. `De
achterblijvende titels die niet worden verkocht zullen onder de
reorganisatie vallen', aldus Dankfort.
TMG behoudt wel een aantal tijdschrifttitels zoals Privé, Vrouw en
Autovisie. `Deze zijn nauw verbonden aan het dagblad De Telegraaf en
kunnen elkaar door kruisbestuivingen versterken.'
Het argument om tot verkoop over te gaan van de andere tijdschriften
is dat de rendementseis van 15 procent niet realiseerbaar is voor de
tijdschriftentak. `Die eis kun je niet verwachten bij deze portfolio.
Dat hebben ook de redacties aangegeven. Het is irreëel.'
Volgens Dankfort zou het beste scenario de overname door een
tijdschriftenuitgeverij zijn die ook wil investeren in de
tijdschriften. `Je ziet dat de grote uitgeverijen online activiteiten
van vitaal belang vinden en bereid zijn om daarin te investeren.'