Senternovem
12-11-2008 | Nederlandse masteropleiding Automotive Technologie
"We worden nu al als voorbeeld genoemd voor andere
innovatieprogramma's", zegt hoogleraar regeltechniek Maarten Steinbuch
vol trots. De nieuwe masteropleiding Automotive Technology aan de
Technische Universiteit Eindhoven moet verandering brengen in het
tekort aan hoog opgeleide en multidisciplinair denkende technici in de
Nederlandse Automotive industrie.
De sector is goed voor 44.000 banen en een jaarlijkse omzet van 9
miljard euro. "Nederlandse bedrijven vormen samen een belangrijke
keten van toeleveranciers voor de auto-industrie", licht Steinbuch
toe. "Alleen al NXP zet jaarlijks 2 miljard euro om aan chips voor
auto's. DAF is een belangrijke speler op de truckmarkt. En Van
Doorne's Transmissie levert unieke producten, waar vooral de Japanse
autoindustrie graag gebruik van maakt. Ook andere bedrijven uit de
Nederlandse keten van toeleveranciers, zoals TomTom, trekken naar de
Brainport regio. TNO en PD&E zijn prominent aanwezig op de High Tech
Automotive Campus in Helmond.
Slimme hbo'ers
"Moderne auto's zitten vol ict en sensoren. En er komt ook steeds meer
scheikunde aan te pas, voor bijvoorbeeld batterijen in de auto", gaat
Steinbuch verder. Automotive bedrijven zoeken daarom jonge ingenieurs
die kunnen meedenken met verschillende disciplines. En daar sluit de
nieuwe masteropleiding bij aan. Zes faculteiten: Werktuigbouwkunde,
Elektrotechniek, Scheikundige Technologie, Wiskunde en Informatica,
Technologie Management en Industrial Design bundelden hun krachten.
Dertien masterstudenten startten dit collegejaar aan de nieuwe
opleiding.
"Voor de techniekstudenten is het ook veel leuker om te zeggen, `Ik
ontwerp de ict voor de allernieuwste auto'", denkt Steinbuch. Hij
rekent erop dat een kwart van de toekomstige studenten instroomt
vanuit het hbo. De opleiding autotechniek aan de Hogeschool van Arnhem
en Nijmegen verwelkomt elk jaar alleen al driehonderd nieuwe
studenten. En ook in Helmond en Rotterdam draaien inmiddels
hbo-opleidingen autotechniek. Slimme hbo'ers die kiezen voor een
zwaarder wiskundepakket kunnen zonder schakeljaar doorstromen naar de
masteropleiding.
Tata in Helmond
"Over drie jaar wil ik hier minstens zestig nieuwe studenten
verwelkomen", zegt Steinbuch optimistisch. Dat is ongeveer de helft
van het huidige aantal nieuwe studenten voor de master
werktuigbouwkunde. En daar mogen ook veel buitenlandse studenten
tussen zitten. Want Nederland heeft grote behoefte aan kenniswerkers.
Nu zijn vijf van de dertien studenten afkomstig uit Bulgarije, Turkije
en China. De hoogleraar hoopt dat meer bedrijven buitenlandse
studenten een beurs geven in ruil voor minstens drie jaar trouwe
dienst.
"Het zou echt gaaf zijn als we gaan samenwerken met Tata." De Indiase
ontwikkelaar en producent van de kleine goedkope gezinsauto Nano
vertegenwoordigt een miljoenenmarkt. "Stel je voor dat het Indiase
Tata een dependance opent op de High Tech Automotive Campus in
Helmond", droomt Steinbuch hardop. Voorlopig heeft de TU Eindhoven
Automotive Technology masteropleiding in ieder geval contacten gelegd
met een universiteit in India en ook in Mexico om de banden te
versterken en nieuwe kenniswerkers aan te trekken.
Meer informatie is op te vragen bij coördinator Anget Mestrom:
a.m.h.c.mestrom@tue.nl of 040 - 2472914