Groen!
Brussel, 11 november 2008
Groen! dient een amendement in op de begroting waarbij er een
vliegtuigtaks komt op korte afstandsvluchten ten voordele van
treinreizen
Groen! zal in het federale parlement een amendement indienen op de
begroting waarbij er een vliegtuigtaks komt op korte afstandsvluchten
(minder dan 500 km). Deze taks zal ingezet worden om te vermijden dat
de kostprijs van treinreizen volgend jaar stijgt met 6,5% zoals
aangekondigd. Een regering die de meest milieuvriendelijke
verplaatsingswijze voor de zoveelste keer op rij duurder maakt maar de
meest vervuilende spotgoedkoop houdt, is absoluut niet duurzaam bezig.
Meyrem Almaci, fractieleidster Groen!: "Zelfs premier Leterme erkent
dit en kondigde bovendien aan dat hij de discussie over de
vliegtuigtaksen `ongeloofwaardig' vindt. Hij geeft toe dat de we al 15
jaar zeggen dat de lasten op arbeid omlaag moeten en die op
milieuvervuilende activiteiten omhoog. Maar op de steun van de
liberalen zal hij niet kunnen rekenen. Daarom dient Groen! zelf een
amendement in en wil op die manier premier Leterme helpen de
toekomstgerichte maatregelen van zijn beleid vorm te geven."
Groen! verwijt de liberalen dat ze de discussie over een
milieuvriendelijk beleid telkens met drogredenen de grond willen
inboren. Meyrem Almaci: "Het klopt dat de maatregelen zoals ze nu door
de regering werd voorgesteld eerder een verdoken belastingsmaatregel
was. De liberalen hebben hiervan echter een symbooldossier gemaakt om
te verbergen dat ze tijdens het vorige begrotingsconclaaf over de hele
lijn in het zand hebben moeten bijten. Met het voorstel van Groen!
willen we afstappen van de pixelpolitiek van de regering Leterme
waarbij we telkens delen van een verhaal moeten slikken en nooit het
globaal beeld te zien krijgen."
Groen! dringt bovendien aan op intergouvernementeel overleg over
duurzame mobiliteit. De huidige federale en Vlaamse regering schuift
een globale discussie over ons mobiliteitsbeleid steeds weer voor zich
uit. Deze situatie is niet houdbaar. Eerst en vooral moet er een
grondige analyse over de huidige overheidsteun komen. Daarna pas
kunnen de verschillende overheden kijken welke maatregelen er genomen
moeten worden om de meest milieuvriendelijke vervoersoplossingen te
stimuleren en de meest vervuilende te ontmoedigen. Een globaal plan
van aanpak kan leiden tot meer mobiliteit van de mensen en nieuwe jobs
creëren in de meer milieuvriendelijke takken omdat die zullen groeien.
Meyrem Almaci