Groen!
Brussel, 10 november 2008
Groen! roept Vlaamse overheid op om ZORRA opnieuw structureel te
ondersteunen
Groen! wil dat de Vlaamse Minister voor Gelijke kansen ZORRA opnieuw
structureel ondersteunt en dit met een jaarlijkse subsidie van 60.000
euro. Een habbekrats in vergelijking met de miljoenen die geïnvesteerd
werden in de beeldvorming over het BAM project en een kruimel in het
budget van de rijke Vlaamse regering. Op 11 november tijdens de
Vrouwendag zal Groen! deze eis op tafel leggen. Ook in het
Groen!-programma voor de Vlaamse verkiezingen van 2009 zal
beeldvorming over vrouwen worden opgenomen.
Er schort wat met onze beeldvorming over vrouwen. Als Barbie een echte
vrouw was, dan kon die vrouw enkel op handen en voeten lopen want met
haar proporties kan ze niet rechtop staan. Als etalagepoppen echte
vrouwen waren, dan zouden hun heupen te smal zijn om kinderen te
baren. Marilyn Monroe had maat 46 maar onze hedendaagse rolmodellen
wurmen zich in een maatje 34. Zeventig procent van de vrouwen voelen
zich schuldig na drie minuten in een vrouwenblad gebladerd te hebben.
Je zou voor minder als je dag in, dag uit met je afwijkingen van het
niet te bereiken ideaal wordt geconfronteerd.
De relatie van vrouwen met hun lichaam is vaak complex en soms zelfs
problematisch. Uit een internationaal Dove-onderzoek in samenwerking
met de Harvard universiteit waarbij 4000 vrouwen tussen 15 en 64 jaar
werden aangesproken, bleek dat slechts 2% van de vrouwen over de hele
wereld zichzelf mooi vindt. Reeds vanaf 12 jaar starten velen met het
dragen van make-up, het volgen van diëten of het ontwikkelen van
eetstoornissen. En 1 op de 10 vrouwen zegt ooit te kampen hebben gehad
met een of andere eetstoornis, zoals anorexia of (vr)eetbuien. 67% van
de vrouwen voelt zich dermate onzeker over het uiterlijk dat ze moeite
hebben om bepaalde activiteiten uit te voeren, zoals naar school gaan,
sporten of simpelweg hun mening geven. Veel vrouwen hebben het
blijkbaar moeilijk om hun lichaam te aanvaarden zoals het is.
Het wordt hen daarbij echter niet gemakkelijk gemaakt door de
maatschappij en door de media en reclamewereld in het bijzonder. Er
worden steeds hogere en onrealistischere eisen aan het uiterlijk van
vrouwen opgelegd. Fotomodellen wegen vandaag gemiddeld 23% minder dan
de gemiddelde vrouw, terwijl ze wel worden voorgesteld als het ideaal.
Ter vergelijking, de gemiddelde Belgische vrouw weegt 66,7kg en dat
voor een lengte van 164,5m. Knijp daar dan 23% vanaf en de ideale
vrouw weegt nog amper 50 kg.
Voor de gewone vrouw in de straat wordt het dan ook hoe langer hoe
moeilijker om te beantwoorden aan de perfectie uit de modebladen. Vóór
je 18e verjaardag word je overspoeld door gemiddeld 200.000
reclameboodschappen. 200.000 perfect geretoucheerde lijven, dagelijks
op je netvlies: daar moet wel iets van blijven hangen.
Groen! vindt het dan ook belangrijk om tegengas te geven en vrouwen
weerbaar te maken tegen dit spervuur van onrealistische vrouwbeelden.
We moeten onze dochters leren dat er niets mis is met een met een
buikje of met borsten die niet voldoen aan de Playboy-normen. "Ik pas
niet in het plaatje, so what?", dat is de gezonde en zelfbewuste
houding die Groen! bij vrouwen wil stimuleren.
Kritisch kijken naar en reageren op vrouwonvriendelijke of
rolbevestigende beelden in media en reclame kan daarbij helpen. Met
dit doel werd in 1996 ZORRA opgericht: Zien, Opsporen en Reageren op
Reclame en Advertenties, een denktank en mediawaakhond inzake gender
en reclame. ZORRA organiseerde van 1999 tot en met 2006 ook een
jaarlijkse publieksprijs voor roldoorbrekende of vrouwvriendelijke
reclame die veel weerklank kende in de pers en reclamewereld en bij
het grote publiek. ZORRA was een goed draaiend project en werd alom
als gesprekspartner inzake man/vrouwbeelden in media en reclame
gerespecteerd.
In 2006 werden alle subsidies aan ZORRA echter stopgezet door de
Vlaamse Regering. Ook de Publieksprijs werd vanaf dan niet meer
georganiseerd wegens een gebrek aan middelen. In september 2008 heeft
het Europees parlement echter een resolutie aangenomen die de
lidstaten vraagt de nodige initiatieven te nemen tegen seksistische
beledigingen of een vernederend beeld van vrouwen en mannen in reclame
en marketing. In de resolutie wordt expliciet gesteld dat het beeld
dat marketing en reclame ophangen van het ideale lichaam, een nadelige
invloed kan hebben op het gevoel van eigenwaarde en worden
reclamemakers opgeroepen om voorzichtig te zijn met het tonen van
bijzonder magere vrouwen om reclame te maken voor producten. Ook wordt
het belang benadrukt van goede voorbeelden in de media en
reclamewereld.
Heel concreet vraagt het Europees Parlement ook dat de lidstaten
officieel een prijs van reclamemakers voor reclamemakers en een
publieksprijs toekennen om reclame te belonen die het best
genderstereotypen doorprikt en een positief of opwaarderend beeld
schetst van vrouwen, mannen of de relaties tussen vrouwen en mannen.
Met andere woorden, net wat ZORRA al sinds 1999 deed, maar dus wegens
een gebrek aan financiële ondersteuning door de Vlaamse Regering moest
stopzetten. Vlaanderen was op dit vlak de beste van de Europese klas,
maar we hebben onze voorsprong vrijwillig opgegeven omdat er opeens
andere prioriteiten waren.
Als bijlage vindt u een aantal van onze parlementsleden met op hun
lichaam de ideale maten getekend. Ook zij verzetten zich tegen de
heerschappij van de ideale maten in onze samenleving.
Groen! voorzitster