Jongeren willen snel, kort en gratis nieuws
De helft van de tijd die jongeren besteden aan het beluisteren,
bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of in de
krant, wordt besteed aan gratis nieuwstitels. Daarmee is het aandeel
gratis nieuws bij jongeren dubbel zo groot als bij ouderen. Aan
betaalde nieuwstitels besteden jongeren slechts 13 procent van hun
tijd: twee keer zo weinig als de ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van
het Commissariaat voor de Media: de Mediamonitor brengt dit jaar de
publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld.
Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle
publieksgroepen verreweg het dominantste nieuwsmedium. Voor
actualiteitenrubrieken en andere programma's waarin verdieping wordt
gegeven aan het nieuws, zoals Nova, Netwerk en EenVandaag, hebben
jongeren weinig belangstelling. Zij hebben een duidelijke voorkeur
voor snel en kort nieuws zoals dat bijvoorbeeld wordt gebracht op
teletekst, nu.nl en de radiozenders Q-music, 3FM en Radio 538.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de toekomst van de betaalde
nieuwsmedia verre van rooskleurig is. Jongeren groeien op met nieuws
dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle
en korte berichtgeving. Het gevolg kan zijn dat de nieuwsvoorziening
verschraalt. Het Commissariaat bepleit te onderzoeken of
overheidsmaatregelen mogelijk zijn voor kwalitatief hoogwaardige
nieuws- en informatieproducten.
Het rapport van de Mediamonitor besteedt verder zoals gebruikelijk
aandacht aan de eigendomsverhoudingen binnen de mediasector. In dat
kader pleit het Commissariaat er voor dat mediabedrijven openbaar
informatie verschaffen over de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen
van media.
Het rapport 'Mediaconcentratie in Beeld, concentratie en
pluriformiteit van de Nederlandse media 2007' is op 11 november
aangeboden aan minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Commissariaat voor de Media