Commissariaat voor de Media

Jongeren willen snel, kort en gratis nieuws

De helft van de tijd die jongeren besteden aan het beluisteren, bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of in de krant, wordt besteed aan gratis nieuwstitels. Daarmee is het aandeel gratis nieuws bij jongeren dubbel zo groot als bij ouderen. Aan betaalde nieuwstitels besteden jongeren slechts 13 procent van hun tijd: twee keer zo weinig als de ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media: de Mediamonitor brengt dit jaar de publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld.

Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het dominantste nieuwsmedium. Voor actualiteitenrubrieken en andere programma's waarin verdieping wordt gegeven aan het nieuws, zoals Nova, Netwerk en EenVandaag, hebben jongeren weinig belangstelling. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor snel en kort nieuws zoals dat bijvoorbeeld wordt gebracht op teletekst, nu.nl en de radiozenders Q-music, 3FM en Radio 538.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de toekomst van de betaalde nieuwsmedia verre van rooskleurig is. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt. Het Commissariaat bepleit te onderzoeken of overheidsmaatregelen mogelijk zijn voor kwalitatief hoogwaardige nieuws- en informatieproducten.

Het rapport van de Mediamonitor besteedt verder zoals gebruikelijk aandacht aan de eigendomsverhoudingen binnen de mediasector. In dat kader pleit het Commissariaat er voor dat mediabedrijven openbaar informatie verschaffen over de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van media.

Het rapport 'Mediaconcentratie in Beeld, concentratie en pluriformiteit van de Nederlandse media 2007' is op 11 november aangeboden aan minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.