Brussel, 7 november 2008
INFORMELE BIJEENKOMST VAN DE STAATSHOOFDEN EN REGERINGSLEIDERS
VAN 7 NOVEMBER 2008
OVEREENGEKOMEN TEKST
1. De eenheid van de staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Unie bij
het coördineren van de reacties op de financiële crisis is een essentiële factor
gebleken om doeltreffend op de situatie in te spelen. Nu dit optreden moet worden
verdiept en er langetermijnoplossingen voor de hervorming van het internationale
financiële stelsel moeten worden uitgewerkt, bevestigen wij opnieuw onze wil om
hiervoor samen te ijveren.
2. Deze eenheid moet in de eerste plaats tot uiting komen in de steun aan lidstaten
die financiële moeilijkheden zouden ondervinden. Het Verdrag voorziet in
deze steun en is in die zin in de afgelopen dagen ten behoeve van een lidstaat toegepast.
Wij zijn overeengekomen dat het plafond van leningen die de Unie uit hoofde
daarvan kan verstrekken van 12 miljard euro moet worden opgetrokken tot
25 miljard euro. De nodige maatregelen zullen vóór de volgende Europese Raad op
basis van voorstellen van de Commissie worden genomen.
2
L
3. De internationale top op 15 november moet de grondslag leggen van de hervorming
van het internationale financiële stelsel. Europa moet hierin een hoofdrol
spelen met betrekking tot de volgende drie punten: gemeenschappelijke beginselen
voor de opbouw van een nieuw internationaal financieel stelsel; een werkmethode om
te zorgen voor daadwerkelijke en snelle beslissingen; een compleet programma met
reacties, waarvan sommige onverwijld moeten worden aangenomen.
4. Deze beginselen zijn de volgende:
(i) Geen enkele financiële instelling, geen enkel marktsegment, geen enkele jurisdictie
mag ontsnappen aan een evenredige en passende regulering of ten minste aan
toezicht.
- Daartoe moeten alle financiële actoren die een invloed hebben op het hele
stelsel, zoals ratingbureaus of fondsen met hefboomwerking, aan regels of ten
minste aan toezicht worden onderworpen, ongeacht het grondgebied waar zij
werkzaam zijn. De nationale instanties moeten voorzien in de middelen om dit
beginsel daadwerkelijk toe te passen, in voorkomend geval onder het toezicht
van de internationale financiële instellingen.
- Op nationaal en internationaal niveau zullen alle maatregelen worden getroffen
om de stabiliteit van het internationale financiële stelsel te beschermen tegen
niet tot medewerking geneigde centra.
- Meer in het algemeen zullen de toepasselijke voorschriften moeten worden
geformuleerd om gemeenschappelijke normen tussen de financiële centra tot
stand te brengen zonder dat de internationale financiële stabiliteit daarbij in het
gedrang komt.
3
L
(ii) Het nieuwe internationale financiële stelsel dient te berusten op de beginselen
van verantwoordelijkheid en transparantie.
- De transparantie van financiële verrichtingen moet worden gewaarborgd door
middel van een completer informatiesysteem, waarbij volledige segmenten van
de financiële activiteit niet langer buiten de aan verificatie en certificatie
onderworpen boekhouding worden gehouden.
- Mechanismen die tot buitensporige risico's aanzetten, moeten opnieuw worden
bezien, met name de voorwaarden voor de effectisering van vorderingen en het
gevoerde beloningsbeleid.
- De op de financiële instellingen toepasselijke normen, van prudentiële of boekhoudkundige
aard, moeten worden herzien om ervoor te zorgen dat zij niet
bijdragen tot het ontstaan van speculatieve zeepbellen in periodes van groei en
tot een aanscherping van de crisis in periodes waarin het economisch minder
goed gaat.
- De normalisatie-instanties, met name op boekhoudkundig gebied, moeten
worden hervormd om een echte dialoog met alle betrokken partijen, en in het
bijzonder de prudentiële autoriteiten, mogelijk te maken.
(iii) Het nieuwe internationale financiële stelsel moet het mogelijk maken risico's in
te schatten om crises te voorkomen.
- Op de grote internationale financiële groepen moet toezicht worden gehouden
op een tussen de verschillende betrokken nationale autoriteiten gecoördineerde
wijze, door het oprichten van colleges.
- Er moet een systeem van vroegtijdige waarschuwing worden ingesteld waarmee
op voorhand zich opstapelende risico's of de vorming van zeepbellen in de
valorisatie van de verschillende economische activa kunnen worden ontdekt.
- Meer in het algemeen moet het multilaterale toezicht worden hervormd teneinde
de mondiale onevenwichtigheden te voorkomen en op te vangen.
4
L
(iv) Het IMF moet een centrale rol toebedeeld krijgen in een doeltreffender financiële
architectuur
- De taak om financiële crises te voorkomen zal toekomen aan het IMF, dat
beschikt over de nodige legitimiteit en universaliteit om in steeds sterkere mate
de spil van het vernieuwde internationale stelsel te worden. Daartoe zal zijn rol
beter aansluiten op die van het Forum voor financiële stabiliteit.
- De interventiemiddelen van het IMF moeten bij de tijd worden gebracht zodat
het preventief kan optreden, en het moet meer middelen krijgen om doeltreffend
hulp te kunnen bieden aan de door de crisis getroffen landen.
5. Ter uitvoering van deze beginselen kunnen op 15 november reeds vijf
concrete richtsnoeren worden aangenomen:
- ratingbureaus onderwerpen aan registratie, aan toezicht en aan regels van goed
bestuur;
- het beginsel van convergentie van de boekhoudkundige standaarden vaststellen,
en de toepassing in de financiële wereld van de regel van de reële waarde
herzien teneinde de samenhang met de prudentiële regels te vergroten;
- besluiten dat geen enkel marktsegment, geen enkel grondgebied, geen enkele
financiële instelling aan een evenredige en passende regulering of ten minste aan
toezicht ontsnapt;
- gedragscodes instellen om het nemen van buitensporige risico's in het financiële
bedrijf, mede in de beloningssystemen, te voorkomen. De toezichthouders zullen
hiermee rekening moeten houden bij het evalueren van het risicoprofiel van
financiële instellingen;
5
L
- het IMF, met het FSF, de primaire bevoegdheid verlenen om de nodige
maatregelen voor het herstel van vertrouwen en stabiliteit aan te bevelen. Het
IMF moet de nodige middelen en de passende instrumenten krijgen om in
moeilijkheden verkerende landen te ondersteunen en zijn rol op het gebied van
macroeconomisch toezicht ten volle uit te oefenen.
6. De top van Washington moet de gelegenheid zijn om deze hervorming van het
internationale financiële stelsel op te nemen in het grotere geheel van uitdagingen van
de 21e eeuw, welke wij vastbesloten blijven om aan te gaan: voedselveiligheid,
armoedebestrijding, klimaatverandering en het bevorderen van de vrijhandel door de
spoedige voltooiing van de Doharonde.
7. Wij wensen dat tijdens de top van Washington een werkmethode wordt vastgesteld
op basis waarvan regelmatige en snelle vorderingen kunnen worden
geboekt met de hervorming van het internationale financiële stelsel.
Een periode van 100 dagen moet vanaf 15 november te baat worden genomen om de
maatregelen tot uitvoering van de gememoreerde beginselen voor te bereiden. Wij
stellen voor aan het einde van deze periode een nieuwe top te beleggen waarvan de
agenda de drie onderstaande punten bevat:
- een verslag over de uitvoering van de eerste maatregelen die op 15 november
zijn vastgesteld;
- een reeks nieuwe beslissingen ter uitvoering van de op 15 november
aangenomen beginselen voor een betere regulering van het financiële stelsel;
- een reeks voorstellen over de internationale economische architectuur teneinde
het hoofd te kunnen bieden aan de huidige en toekomstige macro-economische
uitdagingen.
Tijdens de Europese Raad van december zullen de maatregelen worden genomen die
nodig zijn na afloop van de eerste fase van deze door Europa gesteunde en verlangde
hervorming.
6
L
8. De eenheid van de Europese Unie moet tevens worden vertaald in een
doeltreffend overleg met betrekking tot economisch-politieke maatregelen die
elke lidstaat treft om de huidige situatie het hoofd te bieden. Het in de afgelopen
weken verrichte werk, waarbij gezamenlijk een reeks beginselen werd omschreven en
een lijst werd opgesteld van mogelijke oplossingen op financieel gebied, kan een
model vormen voor de verbetering van het economische overleg. Wij verzoeken de
Raad Ecofin en de Commissie aan de volgende Europese Raad een Europese strategie
te presenteren uitgaande van de Strategie van Lissabon en het Stabiliteits- en
Groeipact die tevens uitgangspunten bevat voor actie en concrete maatregelen om het
hoofd te bieden aan de economische vertraging en de groei en werkgelegenheid te
handhaven.
_______________
Raad van de Europese Unie