Ingezonden persbericht


Geen EU regels voor taximarkt

Den Haag, 10 november 2008. Op vrijdag 7 en zaterdag 8 november vond in Keulen de jaarlijkse internationale taxibeurs plaats. De `Taxi Messe' stond dit jaar in het teken van regulering en deregulering. Een van de belangrijkste conclusies was dat een zekere mate van regulering toch altijd noodzakelijk blijft, maar dan niet vanuit Europa.

`Taxivervoer is vooral lokale business, dus daar hoeven niet of nauwelijks EU regels voor te komen.' Aldus Hubert Andela, voorzitter taxi van de International Road Union (IRU), tijdens zijn afsluitende speech op zaterdagmiddag.1 Hij doelde daarbij vooral op het feit dat er geen Europese rij- en rusttijdenregeling of tachograafverplichting nodig is. EU regulering is hier niet gewenst en zal mogelijk meer praktische en administratieve problemen veroorzaken. Daarnaast verwacht Andela dat het taxivervoer de komende jaren zal groeien. Er is een relatieve afname van het autobezit in de grote steden waardoor het gebruik van de taxi populairder wordt. Andela is van mening dat deze ontwikkeling zich de komende jaren waarschijnlijk zal doorzetten nu veel steden meer autovrije zones creëren en auto's in steden aan steeds strengere regels en eisen worden gebonden.

Op vrijdag werd tijdens een IRU seminar ook duidelijk dat voor een goed werkende taximarkt een bepaalde mate van nationale regulering juist wel geboden is. Een panel met sprekers uit ondermeer Nieuw-Zeeland, Rusland, Finland en Turkije concludeerde dat een taximarkt niet zonder enige vorm van nationale regelgeving kan en dat gemeente besturen, zeker die van grotere steden, bevoegdheden moeten hebben om de kwaliteit van taxi's te controleren en zo nodig te verbeteren.

In totaal hebben ongeveer 10.000 taxiondernemers de beurs in Keulen bezocht waarvan bijna 3.500 aanwezig waren tijdens de afsluitende zaterdagmiddag.



Ingezonden persbericht