Ingezonden persbericht
Geen EU regels voor taximarkt
Den Haag, 10 november 2008. Op vrijdag 7 en zaterdag 8 november vond in Keulen de
jaarlijkse internationale taxibeurs plaats. De `Taxi Messe' stond dit jaar in het teken
van regulering en deregulering. Een van de belangrijkste conclusies was dat een
zekere mate van regulering toch altijd noodzakelijk blijft, maar dan niet vanuit Europa.
`Taxivervoer is vooral lokale business, dus daar hoeven niet of nauwelijks EU regels voor te
komen.' Aldus Hubert Andela, voorzitter taxi van de International Road Union (IRU), tijdens
zijn afsluitende speech op zaterdagmiddag.1 Hij doelde daarbij vooral op het feit dat er geen
Europese rij- en rusttijdenregeling of tachograafverplichting nodig is. EU regulering is hier
niet gewenst en zal mogelijk meer praktische en administratieve problemen veroorzaken.
Daarnaast verwacht Andela dat het taxivervoer de komende jaren zal groeien. Er is een
relatieve afname van het autobezit in de grote steden waardoor het gebruik van de taxi
populairder wordt. Andela is van mening dat deze ontwikkeling zich de komende jaren
waarschijnlijk zal doorzetten nu veel steden meer autovrije zones creëren en auto's in steden
aan steeds strengere regels en eisen worden gebonden.
Op vrijdag werd tijdens een IRU seminar ook duidelijk dat voor een goed werkende taximarkt
een bepaalde mate van nationale regulering juist wel geboden is. Een panel met sprekers uit
ondermeer Nieuw-Zeeland, Rusland, Finland en Turkije concludeerde dat een taximarkt niet
zonder enige vorm van nationale regelgeving kan en dat gemeente besturen, zeker die van
grotere steden, bevoegdheden moeten hebben om de kwaliteit van taxi's te controleren en
zo nodig te verbeteren.
In totaal hebben ongeveer 10.000 taxiondernemers de beurs in Keulen bezocht waarvan
bijna 3.500 aanwezig waren tijdens de afsluitende zaterdagmiddag.
Ingezonden persbericht