Gemeente Rotterdam

Bestuursdienst

Concerncommunicatie

Bezoekadres: Stadhuis

Coolsingel 40 Rotterdam

Postadres: Postbus 70012

3000 KP Rotterdam

Nr. 191

10 november 2008

Rotterdam heeft wereldprimeur met virtueel spiegelbeeld van de stad

Start City Media Rotterdam

Vandaag hebben burgemeester Ivo Opstelten, wethouder Mark Harbers, (Economie, Haven en Milieu) en Pedro Peters (algemeen directeur RET) de veertien beeldschermen van City Media Rotterdam in werking gesteld op metrostation Beurs. Het multimediale concept biedt Rotterdams nieuws op het gebied van o.a. architectuur, sport, haven, business, kunst & cultuur, innovatie en evenementen. De berichten worden afgewisseld met wereldnieuws, reclameboodschappen en artistieke producties. Bijzonder aan het project is dat Rotterdammers op www.citymediarotterdam.nl ook zelf hun nieuws kunnen doorgeven, in de vorm van filmpjes, foto's of berichten. Wethouder Mark Harbers 'Verdere versterking van de creatieve sector in onze stad is één van onze economische speerpunten. Rotterdam heeft met dit multimediale project een wereldprimeur, het is de eerste stad ter wereld die volgens dit concept uitzendingen verzorgt op schermen in de openbare ruimte."

Virtueel spiegelbeeld van de stad

Met het project City Media Rotterdam (CMR) wil Rotterdam de stad beter zichtbaar en toegankelijk maken voor bewoners en bezoekers. Door te informeren en te inspireren tracht het interactieve medium de afstand tussen Rotterdammers te verkleinen en hun betrokkenheid bij de stad te vergroten. Het multimediale project vormt de ondergrondse publieke ruimte van Rotterdam om tot een creatief platform. Het project moet uitgroeien tot het virtuele spiegelbeeld van de stad. De uitzendingen spreken een breed publiek aan en kunnen per locatie en per tijdstip worden aangepast aan het profiel van het publiek. De redactie van CMR bestaat uit een klein team van professionals (journalisten, editors, designers en producenten) gecombineerd met jong aanstormend talent.

RET, Aardig onderweg

De RET ziet de schermen als mooie aansluiting op hun campagne 'RET, Aardig onderweg', waarin service, professionaliteit, sociale veiligheid en klanttevredenheid centraal staan. Het is een handreiking aan de reizigers om de tijd die zij doorbrengen op het perron te veraangenamen. De innovatieve, speciaal vormgegeven en in de omgeving geïntegreerde schermen worden behalve in Metrostation Beurs op termijn ook in andere Metrostations geplaatst.

noot voor de redactie/