EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

7 november 2008

EVO: "Duitse MAUTVERHOGING kost Nederlandse bedrijfsleven 70 miljoen"

Vrijdag heeft de Duitse Bondsraad met een krappe meerderheid, slechts 35 tegen 34 stemmen, ingestemd met een forse verhoging van de Duitse tol (Maut) voor vrachtauto's. EVO vindt het besluit onverantwoord. Volgens berekeningen van EVO gaat het Nederlandse vervoerend en verladend bedrijfsleven per 1 januari 2009 zo'n 70 miljoen meer aan Maut betalen. Zeker in een tijd waarin het water veel bedrijven al tot aan de lippen reikt, duwt Duitsland het vervoerend bedrijfsleven op deze manier letterlijk kopje onder, aldus EVO.

Tot donderdag was nog een meerderheid tegen de verhoging, maar een laatste offensief van de regering heeft tot spijt van EVO toch tot dit resultaat geleid. Volgens EVO betekent dit een lastenverhoging van meer dan 1 miljard euro voor de transportsector. De tarieven stijgen per 1 januari met meer dan 40 procent. Voor een vrachtauto met Euro 4 motor of een Euro 3 motor met gesloten roetfilter stijgt het tarief van 13 naar 18,3 cent per kilometer. Het verschil tussen de tarieven voor een Euro 1 motor (28,8 cent) en Euro 5 motor (15,5 cent) lopen sterk op. Dit maakt het voor een eigenaar van een oudere vrachtauto nagenoeg onmogelijk om nog op rendabele wijze een bedrijf te runnen. De middelen die hard nodig zijn om in schonere voertuigen te investeren worden door de hoge tarieven volledig opgeslokt.

Ondanks het advies van de ministers van Economische Zaken van de bondsstaten om de verhoging niet door te voeren vanwege de gevolgen van de kredietcrisis en het felle verzet van de logistieke sector tegen de plannen, is de mautverhoging er toch gekomen. Tot nu toe is de opbrengst van de tol uitsluitend gebruikt om de Duitse staatskas te spekken. De meeropbrengst zal nu voor het eerst ingezet worden voor extra investeringen in de infrastructuur. Vreemd genoeg niet alleen voor wegen, maar ook voor binnenvaart en spoor. De inningskosten van circa 20 procent en de compensatiemaatregelen voor Duitse vervoerders van globaal 600 miljoen euro worden echter eerst verrekend met de totale opbrengst.

EVO vindt de Duitse aanpak een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. De vrachtsector draait in z'n eentje op voor de extra investeringen in de infrastructuur terwijl de middelen die hard nodig zijn om te investeren in nieuwer schoner materieel worden opgeslokt door de hoge tol.