abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 november 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/15498 -
Onderwerp
Toezeggingen uit AO Toezicht en Handhaving Verkeer en Waterstaat van 2 oktober 2008
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg Toezicht en Handhaving Verkeer en Waterstaat van
2 oktober 2008 zijn zes toezeggingen gedaan. Ik wil u in deze brief nader hierover
informeren.
Sinds het akkoord van de Tweede Kamer op de nota Vernieuwing Rijksdienst1 in
november 2007 wordt gewerkt aan de uitvoering van de acties in deze nota. In het
programma Vernieuwing Toezicht2 is vervolgens invulling gegeven aan de eisen die zijn
opgenomen ten aanzien van de vormgeving en prestaties van het inspectieapparaat.
Hoofddoel is een inspectieapparaat dat effectief is, professioneel optreedt, tanden laat zien
als het nodig is maar geen overbodige last veroorzaakt. Dat gaat gepaard met een
inspectieapparaat dat in totaal genomen kleiner is maar met hoogwaardige methoden en
deskundigheid de inspectiefuncties vervult.
1. Visiedocumenten
Het visiedocument LTB waar u mij naar heeft gevraagd, heb ik u eerder toegezonden3. Dit
visiedocument geeft de majeure veranderingen aan in het toezicht binnen het
toezichtdomein luchtvaarttechnische bedrijven gericht op meer effect en minder last. Ik
heb u daarnaast toegezegd een overzicht te sturen van alle visiedocumenten. Het
1 Tweede Kamer, vergaderjaar 20072008, 31 201, nr. 3
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 20072008, 31 201, nr. 25
3 Visiedocument Toezicht Luchtvaarttechnische Bedrijven, vergaderjaar 2007-2008
27 831, nr. 25
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/15498
totaaloverzicht van al toegezonden en nog toe te sturen visiedocumenten geef ik in
bijlage 1 van deze brief.
2. Stand van zaken van de outsourcing van toezicht, handhaving en
vergunningverlening.
In de nota Vernieuwing Rijksdienst is aangegeven dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat
een aantal taken aan de markt zal overdragen. De vergunningverlenende taken die het
betreft (zie bijlage 2), zullen medio 2009 worden overgedragen aan de markt. Deze taken
hebben een sterk administratief karakter of kennen weinig discretionaire bevoegdheden.
Het zijn taken die gespecialiseerde marktpartijen deskundig en efficiënt namens de
minister kunnen uitvoeren. De taakoverdracht zal in eerste instantie via mandaat en op
termijn via attributie vorm krijgen en daarbij met voldoende waarborgen voor sturing en
toezicht worden omkleed.
Om tot een zorgvuldige en objectieve selectie te komen van één of meer geschikte
partijen die deze taken kunnen gaan uitvoeren, is een tender uitgeschreven. Na
beoordeling van de aanbiedingen heeft op 30 september de voorlopige gunning aan Kiwa
NV plaatsgevonden. Inmiddels hebben twee partijen, te weten NIWO en Stichting
Scheepvaart, stappen ondernomen om de afwijzing in een kort geding aan te vechten bij
de civiele Rechtbank te Den Haag. De uitspraak van beide kort gedingen wordt verwacht
medio december. Als gevolg hiervan is de procedure voor definitieve gunning opgeschort.
Rond de overdracht van deze taken heb ik een aantal waarborgen in laten bouwen voor
de invulling van de ministeriële verantwoordelijkheid, voor de beheersing van tarieven en
het niveau van dienstverlening.
Ik zal toezicht laten houden op een juiste uitvoering van de taken door de uitvoerende
partij. Ik behoud mij het recht voor op informatie en het recht om aanwijzingen te geven.
Deze waarborgen, voor zover deze niet voortvloeien uit de wet, worden vastgelegd in een
overeenkomst, die ook sanctiebepalingen zal bevatten voor het geval van niet naleving.
Hoewel de gunning in het belang van continuïteit van de vergunningafgifte in beginsel
voor onbepaalde tijd is, houd ik de mogelijkheid om in het uiterste geval de "opdracht" in
te trekken.
Het kabinetsbeleid, om kostendekkende tarieven in rekening te brengen door de overheid,
is als eis in de tender meegenomen. De tarieven mogen niet hoger zijn dan het (nog niet
overal bereikte) huidige niveau van 100% kostendekkendheid en de geselecteerde partij
moet overleg voeren met de brancheorganisaties over tariefswijzigingen. In de eerste drie
jaren na de overdracht zal ik de tarieven vaststellen. Na drie jaar mag de partij zelf de
tarieven vaststellen. Ik zal wel maximum tarieven vaststellen om te voorkomen dat
tarieven onbeperkt verhoogd kunnen worden. Overigens zal de uitvoerende partij over de
geleverde diensten BTW in rekening brengen. De vergunninghouders die een
onderneming voeren, kunnen deze BTW terugvorderen. Voor vergunninghouders in
loondienst is BTW aftrek mogelijk via declaratie van de factuur bij de werkgever. Voor het
overgrote deel van de gevallen is derhalve geen sprake van een verhoging van kosten.
---
VENW/IVW-2008/15498
Voor het waarborgen van het gewenste niveau van dienstverlening is de eis opgenomen
dat de geselecteerde partij hierover minimaal eenmaal per jaar met de brancheorganisaties
overleg voert. Voorwaarde is dat de kwaliteit van de dienstverlening minimaal op
hetzelfde niveau blijft als dat van 2008 of beter is en dat hierover meetbare afspraken
worden gemaakt. Bovendien wordt met de partijen afgesproken dat de processen van de
over te nemen taken worden gecertificeerd.
3. Aantallen en oorzaken van de onveiligheid op de Westerschelde en de maatregelen
die hiertegen genomen zullen worden.
Een zorgvuldige beantwoording van deze toezegging vraagt meer tijd. U wordt daarom
op korte termijn per separate brief hierover geïnformeerd.
4. In de jaarplannen en jaarverslagen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat expliciet in
gaan op de (reductie) van inspecties, de aard en de aantallen hiervan.
5. De Kamer informeren over de richting van de kabinetsdoelstellingen over de reductie
van inspecties. Hierbij zo precies mogelijk ingaan op de cijfers.
Zoals ik tijdens het algemeen overleg heb toegezegd, zal ik in de komende jaarplannen
en verslagen expliciet in gaan op de aard en cijfermatige ontwikkeling van de
inspecties. Verder wil ik uw Kamer met deze brief informeren over de wijze waarop de
inspectie invulling geeft aan het kabinetsbrede doel. De Inspectie Verkeer en Waterstaat
heeft de kabinetsdoelstellingen doorvertaald in de volgende punten:
- Effectiever en efficiënter werken door intensievere samenwerking
- Effectiever werken door meer focus op de voornaamste risico's en risicogroepen
- Verdiend vertrouwen
- Digitalisering
Effectiever en efficiënter werken door intensievere samenwerking
De Inspectie Verkeer en Waterstaat speelt een voortrekkersrol op de domeinen
Wegvervoer, Schiphol en Vervoer over Water. In 2008 zijn de frontoffices Wegvervoer en
Schiphol gestart, de websites geopend voor betere toegankelijkheid en dienstverlening en
vindt verdere integratie plaats van de gezamenlijke werkprogramma's door bezoeken aan
bedrijven beter op elkaar af te stemmen en gezamenlijk inspecties te houden. Het effect
van de maatregelen in het gezamenlijk jaarplan voor het frontoffice wegvervoer wordt
voor 2008 geschat op een afname van 7% toezichtlast. Bij de frontoffices is naast de
samenwerking tussen rijksinspecties ook samenwerking gezocht met andere partijen
zoals de Douane, het KLPD, de Marechaussee, Rijkswaterstaat, regionale politiekorpsen,
(lucht)havenbedrijven en gemeenten en provincies, om meer winst te behalen in de
reductie van de toezichtlast.
Daarnaast is gestart met de overheveling van bevoegdheden van de Arbeidsinspectie naar
de Inspectie Verkeer en Waterstaat op het gebied van aanrijdgevaar baanwerkers om de
eenduidigheid van het toezicht te verbeteren en dubbele controles tegen te gaan.
Behalve in de vorm van frontoffices werkt de Inspectie Verkeer en Waterstaat ook op
andere manieren intensief samen met andere toezichthouders, onder meer bij intra- en
interbestuurlijk toezicht in het kader van milieuregelgeving. De lasten zijn met 25%
---
VENW/IVW-2008/15498
teruggebracht. Ook vinden er gezamenlijke inspectieonderzoeken plaats met de Inspectie
Openbare Orde en Veiligheid en met de VROM-Inspectie op het domein van de
leefomgeving. Door gezamenlijke inspectieonderzoeken wordt het toezicht effectiever en
veroorzaakt het minder last voor bedrijven en medeoverheden.
Effectiever werken door meer focus op de voornaamste risico's en risicogroepen
De Inspectie heeft de ambitie om in alle domeinen het werk in 2010 volledig
risicogestuurd te prioriteren en doelgroep gericht te inspecteren en waar nodig te
interveniëren. Bij een aantal domeinen heeft de doorvertaling plaatsgevonden naar het
aantal en aard van de inspecties en de verschuiving van inspecties naar bedrijfsniveau. Bij
andere domeinen vindt de doorvertaling in 2009 plaats.
Uit de risicoanalyse op het spoor blijkt dat de onderwerpen rangeren en
snelheidsoverschrijding minder risico's binnen het spoordomein opleveren waardoor meer
inspectiecapaciteit op ernstige risico's zoals STS-passages en veiligheid baanwerkers zal
worden ingezet in 2009. Ook levert onderzoek naar ongevallen en incidenten zoals door
het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) informatie op voor het bepalen van risico's
en het stellen van prioriteiten.
Ten aanzien van de aantallen vluchtinspecties en audits bij luchtvaartmaatschappijen is op
basis van een risico-analyse een reductie van 25% bereikt in 2008 ten opzichte van het
basisjaar 2007. Voor 2009 is een reductie van 33% gepland ten opzichte van 2007. Voor
Luchtvaarttechnische Bedrijven is op basis van de uitkomsten van een risicoanalyse het
aantal auditdagen voor bedrijven teruggebracht met 3,5%. Voor 2009 is het
voornemen het aantal auditdagen verder terug te brengen met ongeveer 5%.
Winst is ook te behalen op vergunningverlening van luchtvaarttechnische bedrijven.
Bedrijfsvergunningen die iedere 2 jaar verlengd worden, zijn omgezet in vergunningen
voor onbepaalde tijd. Thans is de verhouding eindige bedrijfsvergunningen versus
onbepaalde: 46% eindig en 54% onbepaald. Voor de periode 2009/2010 zal deze
verhouding ongeveer 20% eindig en 80% onbepaald worden.
In de zeehavens wordt de effectiviteit vergroot door in samenwerking met de Douane
risicogestuurd te inspecteren op lading (Prisma-programma). Door heldere afspraken te
maken met de Douane zijn de productinspecties van gevaarlijke stoffen op laadeenheden
afgenomen van 2215 inspecties in 2007 tot 1700 in 2008. Verder wordt de pakkans van
schepen met een verhoogd milieurisico-profiel vergroot conform het draaiboek
scheepsafvalstoffen. Op de Noordzee wordt het aantal inspecties dat de kustwacht voor
de Inspectie Verkeer en Waterstaat uitvoert op visserijschepen in 2008 met 25%
gereduceerd ten opzichte van 2007.
Verdiend vertrouwen
In sectoren waar sprake is van bedrijven of instellingen met een hoog veiligheidsbewust-
zijn en goed functionerende, gekwalificeerde veiligheidmanagementsystemen richt de
inspectie zich meer op de kwaliteit van het systeem en minder op het product of object
van toezicht. Voorwaarde van deze vorm van toezicht, `verdiend vertrouwen', is
---
VENW/IVW-2008/15498
bovendien dat altijd ook zogenoemde reality checks uitgevoerd blijven worden. Zodra
daar aanleiding toe is, kan overigens op elk moment weer overgeschakeld worden naar
inspecties op objectniveau.
Momenteel past de Inspectie Verkeer en Waterstaat al systeemtoezicht toe in de
domeinen luchtvaart, waterbeheer, koopvaardij en rail. In de koopvaardij zijn de
technische scheepsinspecties (certificering) overgedragen van de Inspectie aan
klassebureaus. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt vanaf de overdracht in 2006
systeemtoezicht op het functioneren van de klassebureaus. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat doet dat door het gecombineerd uitvoeren van audits en het uitvoeren van
product controles. Concreet betekent dit dat het aantal scheepsbezoeken met 50% is
afgenomen en daarnaast is de inspectieduur teruggebracht tot 4 uur per inspectiebezoek.
De ervaringen zijn tot dusver positief. De Europese maritieme toezichthouder EMSA is
geïnteresseerd in deze aanpak en heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat gevraagd haar
toezicht als voorbeeld te gaan gebruiken voor andere lidstaten.
In andere sectoren stimuleert de Inspectie Verkeer en Waterstaat de branches tot
implementatie van veiligheidsystemen waardoor het accent van het toezicht kan
verschuiven naar systeemtoezicht. Zo wordt bij goederenvervoer over de weg door het
toepassen van systeemtoezicht in 2009 de toezichtlast verminderd door integrale
bedrijfsinspecties uit te voeren in plaats van weginspecties en met collega-
inspectiediensten afspraken te maken over informatieverzameling en frequentie van het
aantal inspecties. Het aantal weginspecties neemt af van 18.000 in 2008 naar 16.000 in
2009. De bedrijfsinspecties stijgen hierdoor in 2009 van 1.250 in 2008 naar 3.000 in
2009. De risicogestuurde weginspecties zullen efficiënter zijn en meer gericht op de
risicogroepen. Afhankelijk van de resultaten van de bedrijfsinspecties wordt het aantal
weginspecties verder teruggebracht.
Digitalisering
Een belangrijk instrument om de effectiviteit en de efficiency de komende jaren te
verbeteren, is de verdere digitalisering van het producten- en dienstenpakket.
Digitalisering levert ook lastenverlichting op. Zo levert gedigitaliseerde regelgeving in de
Binnenvaart en Koopvaardij 3,2 miljoen lastenverlichting op, en de boordcomputer Taxi
levert jaarlijks een lastenverlichting van 6,1 miljoen op voor het bedrijfsleven. Voor het
monsterboekje en het vaarbevoegdheidsbewijs is een administratieve en bestuurlijke
lastenreductie door digitalisering bereikt van respectievelijk 10% en 34%. Voor het
werkveld Bus en Taxi is een businesscase opgesteld ten aanzien van digitaal inspecteren.
Dit betekent dat de aandacht van straatcontroles verschuift naar gerichte straat- en
bedrijfscontroles. De straatcontroles van taxi's worden substantieel teruggebracht van
9.500 in 2008 naar 3.800 in 2012 en de straatcontroles van bussen gaan van 2.500 in
2008 naar 1.000 in 2012. Ook zorgt digitalisering voor het direct vastleggen van
inspectieresultaten en het ter plekke toegang hebben tot relevante informatie en
inspectieresultaten van collega's waardoor de inspecteurs sneller klaar zijn met hun
inspecties en minder toezichtlast veroorzaken.
---
VENW/IVW-2008/15498
6. Uitkomsten van het overleg met de KNV over de zorgen van de vervoerders en de
hoogte en proportionaliteit van boetes.
De Inspectie heeft overleg gevoerd met de vier grote brancheverenigingen in het weg-
vervoer. In het overleg is afgesproken om voor het eind van het jaar een gezamenlijke
aanpak te formuleren voor deze problematiek in Nederland. De beleidsverantwoordelijken
van Verkeer en Waterstaat, het Openbaar Ministerie en de brancheverenigingen worden
hierbij betrokken. De bestaande EU kaders voor de rij- en rusttijden en het toezicht daarop
worden bij de opzet in acht genomen. Daarnaast komen uit het proces wellicht voorstellen
voor toekomstige Europese regels.
Ik ga er van uit dat ik u met deze brief voldoende geïnformeerd heb.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
VENW/IVW-2008/15498
BIJLAGE 1: Visiedocumenten
De volgende visiedocumenten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn eerder
toegezonden aan de Tweede Kamer:
· Veiligheid van het railvervoer, vergaderjaar 20042005, 27 482, nr. 98.
· Visiedocument Toezicht Koopvaardij, vergaderjaar 20052006, 27 831, nr. 17.
· Regiomodel Toezicht Schiphol, vergaderjaar 2006-2007, 29 665, nr. 65.
· Visiedocument Toezicht Luchtvaarttechnische Bedrijven, vergaderjaar 2007-2008
27 831, nr. 25.
· Visiedocument Toezicht Binnenvaart, deel 1: taakoverdracht certificering en
meting, vergaderjaar 2007-2008, 30 523, nr. 16.
· Visiedocument Toezicht Luchtvaartoperationele bedrijven, vergaderjaar 2007-
2008, 31200 XII, nr. 82.
· Toezicht Waterbeheer in ontwikkeling. Visiedocument 2008-2012, vergaderjaar
2007-2008, 27 625, nr. 115.
De navolgende visiedocumenten kan de Tweede Kamer nog verwachten.
Visiedocument Verwachte tijdspad voor toezending
visiedocument aan de Tweede Kamer
Goederenvervoer over de weg Vierde kwartaal 2008
Taxi Vierde kwartaal 2008
Busvervoer Eerste kwartaal 2009
Luchtruim Eerste kwartaal 2009
Visserij Eerste kwartaal 2009
Spoor Tweede kwartaal 2009
Binnenvaart (deel2) Tweede kwartaal 2009
---
VENW/IVW-2008/15498
BIJLAGE 2: Over te dragen taken
Ondernemingsvergunningen taxi
Vergunningbewijzen taxi
Chauffeurspassen taxi
Ondernemingsvergunningen bus, nationaal en internationaal
Vergunningbewijzen bus
Reisbladenboeken bus
Passen digitale tachograaf
Ontheffingen Wet vaartijden en bemanningsterke binnenvaart
Toetsing bewijzen vakbekwaamheid binnenvaart
Rijnvaartverklaringen
Brevetten VKLers
Brevetten flight information service officer
Brevetten aeronautical station operator
Afgifte bevoegdheden vliegend personeel
Bewijzen van bevoegdheid (AML)
Vaarbevoegdheidsbewijzen zeevaart
Monsterboekjes zeevaart
Overige persoonsdocumenten zeevaart
Dispensatie vaarbewijs
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat