AutoRai

Chevrolet-coureur Huff heeft zinnen gezet op vice wereldkampioenschap

(11/10/2008)
Komend weekend bereikt het World Touring Car Championship 2008 in China in de straten van de voormalige Portugese kolonie Macau zijn climax. Net als voorgaande jaren zal tijdens deze traditionele Grand Prix â die dit jaar voor de 55^e keer wordt verreden â worden bepaald wie de nieuwe wereldkampioen gaat worden. Twee coureurs komen daarvoor nog in aanmerking, maar de strijd om de runner-up positie is nog veel spannender. Vier coureurs, waaronder Rob Huff, hebben zich voor deze plek genomineerd.

Twee coureurs komen daarvoor nog in aanmerking, maar de strijd om de runner-up positie is nog veel spannender. Vier coureurs, waaronder Rob Huff, hebben zich voor deze plek genomineerd.

Een extra onzekere factor is het feit dat alle WTCC-autoâs die niet aan het complete kampioenschap deelnemen, rijden met het maximum van 70 kilo ballast aan boord. Dat betekent dat bijna de helft van de 30 startende deelnemers met zware autoâs rijdt, waardoor de strijd om posities in het middenveld er hevig aan toe zal gaan. Bovendien rijden enkele van de vaste deelnemers â waaronder Chevrolet-coureurs Alain Menu en Nicola Larini â met lichte autoâs, waardoor de races in Macau wel eens de spannendste van het seizoen kunnen gaan worden.

Met Rob Huff die op jacht gaat naar het vice wereldkampioenschap, Alain Menu die zijn overwinning van afgelopen jaar graag wil herhalen en Nicola Larini die zijn eerste zege heel graag wil scoren, is één ding in ieder geval zeker: de Chevrolet Nubira zal zijn laatste WTCC-race gaan afsluiten met een hoogtepunt.

Rob Huff: âMijn doel is om als tweede in de WK-stand te eindigen en die kans is best realistisch. Gabriele (Tarquini) staat 13 punten vóór me, wat veel is, maar tegelijkertijd niet onoverkomelijk. Kijk maar naar de race in Japan waar hij geen enkel punt scoorde. Vooral in Macau is het verschil tussen een potentiële zege en een finish in de vangrail erg klein. De kwalificatie zal voor een belangrijk deel de uitslag van de race bepalen, wat eveneens geldt voor ongevallen en uitvallers. Er is hier net als in Japan tussen de races weinig tot geen tijd voor reparaties, waardoor schades uit de eerste race direct hun effect hebben op Race 2, nog meer dan tijdens de Europese evenementen. Maar los van alles is Macau een fantastisch circuit voor alle coureurs. Ik ken niemand die het niet leuk vindt om in Macau te racen.â

Alain Menu: âMacau is voor mij altijd erg goed geweest, daarom is mijn doel om komend weekend één van beide races te winnen. Maar zoals altijd in Macau bepaalt de kwalificatie voor de helft de uitslag van de race, wat ook van de beruchte Lisboa-bocht gezegd kan worden.â

Nicola Larini: âNet als Alain wil ik proberen om nu eindelijk mijn eerste race te winnen. Sommige autoâs hebben bij het accelereren in langzamere delen van de baan wellicht een voordeel, maar wellicht kan ons lagere gewicht dat compenseren op het rechte stuk tussen R-bend en Lisboa. Het zou in ieder geval fantastisch zijn om mijn eerste race te winnen in Macau, wat altijd al, en nog steeds, het Monza van het WTCC is geweest.â

Manabu Orido: âUiteraard ben ik blij om weer in Macau te kunnen racen. In 2001 finishte ik er als tweede, waardoor ik met veel plezier aan dit circuit terug denk. Dit jaar wordt de strijd in het middenveld tijdens de kwalificatie erg interessant. Macau is altijd een beetje een loterij, dus wellicht brengt nummer 80 me in China wat geluk.â