Chevrolet-coureur Huff heeft zinnen gezet op vice wereldkampioenschap
(11/10/2008)
Komend weekend bereikt het World Touring Car Championship 2008 in
China in de straten van de voormalige Portugese kolonie Macau zijn
climax. Net als voorgaande jaren zal tijdens deze traditionele Grand
Prix â die dit jaar voor de 55^e keer wordt verreden â worden bepaald
wie de nieuwe wereldkampioen gaat worden. Twee coureurs komen daarvoor
nog in aanmerking, maar de strijd om de runner-up positie is nog veel
spannender. Vier coureurs, waaronder Rob Huff, hebben zich voor deze
plek genomineerd.
Twee coureurs komen daarvoor nog in aanmerking, maar de strijd om de
runner-up positie is nog veel spannender. Vier coureurs, waaronder Rob
Huff, hebben zich voor deze plek genomineerd.
Een extra onzekere factor is het feit dat alle WTCC-autoâs die niet
aan het complete kampioenschap deelnemen, rijden met het maximum van
70 kilo ballast aan boord. Dat betekent dat bijna de helft van de 30
startende deelnemers met zware autoâs rijdt, waardoor de strijd om
posities in het middenveld er hevig aan toe zal gaan. Bovendien rijden
enkele van de vaste deelnemers â waaronder Chevrolet-coureurs Alain
Menu en Nicola Larini â met lichte autoâs, waardoor de races in Macau
wel eens de spannendste van het seizoen kunnen gaan worden.
Met Rob Huff die op jacht gaat naar het vice wereldkampioenschap,
Alain Menu die zijn overwinning van afgelopen jaar graag wil herhalen
en Nicola Larini die zijn eerste zege heel graag wil scoren, is één
ding in ieder geval zeker: de Chevrolet Nubira zal zijn laatste
WTCC-race gaan afsluiten met een hoogtepunt.
Rob Huff: âMijn doel is om als tweede in de WK-stand te eindigen en
die kans is best realistisch. Gabriele (Tarquini) staat 13 punten
vóór me, wat veel is, maar tegelijkertijd niet onoverkomelijk. Kijk
maar naar de race in Japan waar hij geen enkel punt scoorde. Vooral in
Macau is het verschil tussen een potentiële zege en een finish in de
vangrail erg klein. De kwalificatie zal voor een belangrijk deel de
uitslag van de race bepalen, wat eveneens geldt voor ongevallen en
uitvallers. Er is hier net als in Japan tussen de races weinig tot
geen tijd voor reparaties, waardoor schades uit de eerste race direct
hun effect hebben op Race 2, nog meer dan tijdens de Europese
evenementen. Maar los van alles is Macau een fantastisch circuit voor
alle coureurs. Ik ken niemand die het niet leuk vindt om in Macau te
racen.â
Alain Menu: âMacau is voor mij altijd erg goed geweest, daarom is mijn
doel om komend weekend één van beide races te winnen. Maar zoals
altijd in Macau bepaalt de kwalificatie voor de helft de uitslag van
de race, wat ook van de beruchte Lisboa-bocht gezegd kan worden.â
Nicola Larini: âNet als Alain wil ik proberen om nu eindelijk mijn
eerste race te winnen. Sommige autoâs hebben bij het accelereren in
langzamere delen van de baan wellicht een voordeel, maar wellicht kan
ons lagere gewicht dat compenseren op het rechte stuk tussen R-bend en
Lisboa. Het zou in ieder geval fantastisch zijn om mijn eerste race te
winnen in Macau, wat altijd al, en nog steeds, het Monza van het WTCC
is geweest.â
Manabu Orido: âUiteraard ben ik blij om weer in Macau te kunnen racen.
In 2001 finishte ik er als tweede, waardoor ik met veel plezier aan
dit circuit terug denk. Dit jaar wordt de strijd in het middenveld
tijdens de kwalificatie erg interessant. Macau is altijd een beetje
een loterij, dus wellicht brengt nummer 80 me in China wat geluk.â
AutoRai