Renovatie Moerdijkbrug: positief effect FileMijden A16 en reistijdinformatie
Evaluatie hindermaatregelen afgerond
Tussen november 2007 en augustus 2008 is de A16 Moerdijkbrug in de richting Breda gerenoveerd. Om de te verwachten verkeershinder te beperken heeft Rijkswaterstaat extra maatregelen genomen. Uit de evaluatie na afloop blijkt dat de maatregelen een positief effect hebben gehad op de doorstroming van het verkeer. Bovendien zijn ze door de weggebruiker als positief ervaren. Met name de tekstkarren met actuele reistijdinformatie en het FileMijden A16 hebben geleid tot een verbetering van de verkeersafwikkeling tijdens van de werkzaamheden. Van het uitgebreide P+R-terrein bij station Lage Zwaluwe is weinig gebruik gemaakt.
De evaluatie bestond uit een enquête onder weggebruikers die regelmatig over de Moerdijkbrug rijden (zowel FileMijders als niet-FileMijders) en verkeerskundige analyses. FileMijden A16 is het eerste FileMijden-project dat is afgerond en is geëvalueerd.
Maatregelen
Rijkswaterstaat heeft drie extra maatregelen ingezet om de verkeershinder tijdens de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug te beperken:
* Op strategische plaatsen bij verkeersknooppunten tekstkarren met actuele reistijdinformatie en alternatieve routes.
* Het P+R-terrein bij NS station Lage Zwaluwe is uitgebreid met 200 gratis parkeerplaatsen. In de spits rijdt er elk kwartier een trein richting Dordrecht/Rotterdam.
* Inzet van FileMijden A16. Automobilisten die de avondspits in de richting Breda meden, konden een beloning van 4 euro per keer krijgen.
Afname aantal auto's in de spits door actuele reistijdinformatie
Automobilisten hebben veel waardering voor de tekstkarren met reistijdinformatie en hebben veel vertrouwen in de betrouwbaarheid van de aangeboden informatie. Naarmate de alternatieve route sneller werd ten opzichte van de route over de Moerdijkbrug, namen meer automobilisten de afslag naar de alternatieve route. De tekstkarren hebben daarmee het beoogde effect gehad: een afname van het aantal auto's op de Moerdijkbrug.
Weinig extra treinreizigers door uitbreiding P+R-terrein Lage Zwaluwe
De uitbreiding van het P+R-terrein bij station Lage Zwaluwe heeft nauwelijks effect gehad. Uit tellingen blijkt dat gemiddeld twaalf reizigers per dag extra van het terrein gebruik maakten.
Afname aantal auto's in de spits door FileMijden A16
Tijdens werkzaamheden wil Rijkswaterstaat de hinder en de overlast voor weggebruikers zo veel mogelijk beperken en het verkeer zo goed mogelijk laten doorstromen. Rijkswaterstaat neemt daartoe verschillende verkeersmaatregelen en biedt langs de weg actuele reistijdinformatie aan over alternatieve routes. Daarnaast wordt weggebruikers alternatieven geboden zoals FileMijden om de drukke spitsperioden te mijden. Op deze manier ervaart de weggebruiker minder overlast. FileMijden A16 is het eerste FileMijden project van Rijkswaterstaat dat is afgerond en geëvalueerd.
Aan FileMijden A16 deden ruim 2700 mensen mee. Gemiddeld zorgden zij voor ruim 850 mijdingen per dag. Deelnemers aan FileMijden hebben in grotere mate hun reisgedrag aangepast dan niet-FileMijders. FileMijders pasten hun gedrag vooral aan door op een ander tijdstip te reizen, via een andere route te reizen en vaker thuis te werken. Tijdens de periode dat FileMijden werd ingezet was het aantal auto's tijdens de avondspits 4 tot 5% (ruim 900 voertuigen) lager dan in de situatie zonder FileMijden. Ook FileMijden had hiermee het beoogde effect: een afname van het aantal auto's op de Moerdijkbrug. FileMijders blijken daarnaast meer dan niet-FileMijders nieuwe mogelijkheden uit te proberen en positiever te gaan denken over nieuwe reismogelijkheden.
In totaal hebben de hinderbeperkende maatregelen ongeveer 1,85 miljoen euro gekost (incl. btw).
Noot voor redacties (