Rotonde De Lasso - uitgebreide projectinformatie
10-11-2008
De kruising van de Alkemadelaan met De Lasso
staat al enige jaren op de planning om te worden
gereconstrueerd. Uiteindelijk is het doel om op
de plaats van de huidige kruising een rotonde te
realiseren. Deze rotonde krijgt vijf
aansluitingen; te weten De Lasso Noord, Garage
Heemskerk, Alkemadelaan Oost, De Lasso Zuid en Alkemadelaan West.
De rotonde is ontworpen om exceptioneel transport
te kunnen verwerken. Er worden fiets- en
voetgangersoversteekplaatsen aangebracht van De
Lasso Noord naar De Lasso Zuid, waarbij deze
verkeersgroepen voorrang hebben op het overige
verkeer. Ook worden beide bushaltes naar de
oostzijde van de rotonde verplaatst en vervalt de
inrit van Garage Heemskerk aan de Alkemadelaan.
In de bijlage onderaan deze pagina vindt u een
tekening van de toekomstige situatie.
In de loop der tijd zijn al enkele voorbereidende
werkzaamheden uitgevoerd. Onder andere de sloop
van het gasverdeelstation aan de zuidzijde van de
kruising, maar ook hebben landmeetploegen
markeringen op het wegdek aangebracht door.
Inmiddels is de voorbereiding zo ver gevorderd
dat de aannemer Ooms Construction b.v. binnen
afzienbare tijd kan beginnen met de uitvoering.
Planning
Vanaf het moment van opstarten van dit project
zijn er vragen gesteld over de duur van
uitvoering. Daarover zijn diverse mededelingen
gedaan, deze waren altijd op basis van
inschatting. Tot voor kort ontbrak er namelijk
nog een goede planning. Op dit moment zijn
belangrijke 'hobbels' genomen en ligt er een
concept planning. De duur van uitvoering is
hierin gesteld op zes maanden, exclusief
tussenliggende vakanties en vorstverlet. Dit is
langer dan in eerste instantie voorzien, dit komt
voornamelijk doordat het werk wordt uitgevoerd
'in het verkeer', dat wil zeggen; zonder lange
wegafsluitingen voor het gemotoriseerde verkeer.
Fase 1
Van eind september 2008 t/m begin april 2009
worden de werkzaamheden uitgevoerd. De eerste
maanden van deze periode zijn nodig om het
werkterrein in te richten en het terrein bouwrijp
te maken. Begin oktober begint de aannemer met
het aanbrengen van damwanden om het gedeeltelijk
dempen van enkele sloten mogelijk te maken.
Voordat men deze kan dempen, worden de bestaande duikers verlengd.
Fase 2
Vanaf eind oktober passen de nutsbedrijven hun ondergrondse infrastructuur aan.
Fase 3
De kruising is begin december bouwrijp. In de
hierop volgende maanden wordt het grondwerk
gedaan en de bestratingen aangebracht. Eind
februari wordt uiteindelijk het huidige asfalt
gefreesd. Vanaf dat moment zijn de contouren van
de rotonde te herkennen, doordat de banden van de
rotonde hierna geplaatst worden. Vervolgens komen
asfalteermachines om de onderlagen asfalt aan te brengen.
Fase 4
Eind maart 2009 gaat het project de laatste fase
in en wordt de laatste laag asfalt aangebracht.
De afwerking van de rotonde zal gedurende de
eerste weken van april plaatsvinden.
Verkeer en bereikbaarheid
De kruising blijft tijdens de uitvoering open voor het gemotoriseerde verkeer.
Fietsers en voetgangers
De noord naar zuid oversteek en vice versa voor
de fietsers en voetgangers vervalt voor de duur
van het project. Als alternatief hiervoor kan
gebruik gemaakt worden van de oversteek bij de
verkeerslichten ter hoogte van de flitspaal op de
Alkemadelaan, ongeveer 190 meter verwijderd van de huidige kruising.
Openbaar vervoer
Beide bushaltes die nabij de kruising liggen
komen tijdelijk te vervallen. Als alternatief
wordt een tijdelijke bushalte op de rijbaan bij
de eerder genoemde verkeerslichten op de Alkemadelaan gecreëerd.
Hinder gemotoriseerd verkeer
Ondanks dat de kruising geopend blijft voor het
gemotoriseerde verkeer, krijgen deze wel te maken
met enkele beperkingen. Om het verkeer veilig de
kruising te laten oversteken worden de huidige
verkeerslichten buiten werking gesteld en
vervangen door zogenaamde mobiele
verkeerslichten. Gevolg is dat de wachttijd voor
het rode licht per richting zal toenemen. Ook zal
het gedurende de uitvoering enkele keren
voorkomen dat een bepaalde afslaande beweging
vanaf de Alkemadelaan niet mogelijk is. Als
voorbeeld kan gebruikt worden verkeer dat uit de
richting van de A4 komt en vanaf de Alkemadelaan
naar De Lasso-Zuid wil afslaan. Door
werkzaamheden die tijdelijk in die oksel van de
kruising plaatsvinden wordt het verkeer dan
tijdelijk via de rotonde aan de kop van de
Sotaweg omgeleid, waarna het verkeer vervolgens
wel De Lasso-Zuid op kan rijden. Deze maatregel
is nodig om te voorkomen dat de veiligheid van
zowel de grondwerkers als het verkeer in het geding komt.
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen op De
Lasso Noord en Zuid is zeer belangrijk. In de
maand december zijn de bedrijventerreinen zonder
omleidingen bereikbaar. De overlast in die
periode wordt zoveel mogelijk beperkt, maar een
representatieve entree van de bedrijventerreinen is niet te garanderen.
In de afsluitende fase waarin de laatste
asfaltlagen worden aangebracht, wat ongeveer eind
maart 2009 zal plaatsvinden, is het zeer
waarschijnlijk dat de gehele kruising éénmalig
één of twee nachten afgesloten wordt. Het is
namelijk niet mogelijk de laatste laag asfalt 'in
het verkeer' aan te brengen, waardoor een
tijdelijke afsluiting niet te vermijden is.
Tijdens het project wordt u hierover verder geïnformeerd.
Communicatie
Heeft u vragen of opmerkingen die betrekking
hebben op de uitvoering van het project, dan kunt
u contact opnemen met de heer Karstens,
projectuitvoerder van aannemer Ooms Construction
b.v., tel. (070) 354 53 22. Met klachten kunt u
terecht bij de medewerkers van de gemeente
Alkemade, de heer Verkleij en de heer Grovenstein, tel.(071) 332 72 29 .
Als er belangrijke zaken in de planning
veranderen of de tijdelijke wegafsluiting
aanstaande is, dan brengen wij u hiervan tijdig op de hoogte.
Bijlagen :