Ingezonden persbericht


Donderdag 6 november 2008

Persbericht

Utrecht Bereikbaar start monitoring verkeer

Vanaf maandag 10 november 2008 starten langdurige metingen op diverse wegen in en rondom Utrecht. Het doel hiervan is de komende jaren de verkeershinder te kunnen monitoren en de effecten van de mobiliteitsmaatregelen van Utrecht Bereikbaar te kunnen meten. De metingen kunnen tevens worden gebruikt om, indien noodzakelijk, frequente autogebruikers op bepaalde trajecten een passende mobiliteitsaanbieding te kunnen doen of om te vragen mee te werken aan verkeersonderzoeken.

Auto's en vrachtauto's uit de spits
De komende jaren vinden grootschalige werkzaamheden plaats op zowel gemeentelijke, provinciale als rijkswegen in en rond de stad Utrecht. Deze werkzaamheden brengen naar verwachting veel verkeershinder met zich mee. Het is nodig het aantal auto's en vrachtverkeer in de spits te verminderen. Utrecht Bereikbaar heeft als doel Utrechtse werkgevers de komende jaren mobiliteitsoplossingen te bieden voor deze hinder.

Mobiliteitsmaatregelen
Het belangrijkste wapen tegen het fileleed is de Utrecht Bereikbaar Pas, die werkgevers in de stad Utrecht voor hun personeel aanschaffen. Momenteel sluit Utrecht Bereikbaar met circa tien grote werkgevers en vele werkgevers uit het midden- en kleinbedrijf contracten voor de afname van Utrecht Bereikbaar Passen en start een campagne richting werkgevers om deze mobiliteitsoplossing aan te bieden. Inmiddels gaan al 800 werknemers de Pas vanaf december 2008 gebruiken. Aan de werknemers die een Utrecht Bereikbaar Pas hebben ontvangen via hun werkgever, worden mobiliteitsalternatieven geboden zoals trein, tram en bus, Utrecht Bereikbaar P+R Terreinen met shuttlebussen, telewerkplekken langs snelwegen, vanpooling, carsharing en OV-fiets. GeĂŻnteresseerde werkgevers vinden informatie over deze oplossingen op www.utrechtbereikbaar.nl.

Utrecht Bereikbaar benadert eveneens transport- en bouwbedrijven om samen met hen oplossingen te bedenken om het aantal vrachtauto's in de spits te verminderen. Deze bedrijven tekenen een intentieverklaring om onder andere op andere tijden te rijden, andere routes te kiezen en de frequentie van leveringen te verminderen tijdens de werkzaamheden.

Kentekenregistraties
De monitoring vindt plaats door gebruik te maken van kentekenregistratiecamera's. Kentekens van passerende voertuigen worden de komende jaren continu geregistreerd op verschillende trajecten in en rondom Utrecht. De camera's worden uitsluitend gebruikt om het kenteken, het tijdstip en de locatie te registreren van autoverkeer. Hieruit kunnen dan reistijden en ritfrequentie van het verkeer worden afgeleid. Snelheidsovertredingen, het aantal inzittenden, de kleur of het type van het voertuig en het automerk zijn niet relevant en worden niet vastgelegd. Via het kentekenregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) kunnen indien noodzakelijk de adressen behorend bij de kentekens van frequente autogebruikers worden opgevraagd en aangeschreven. Dit gebeurt met instemming en medewerking van Rijkswaterstaat en is in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.


---



Ingezonden persbericht