Gemeente Duiven
PROGRAMMABEGROTING 2009-2012 Duiven beweegt Samenhang in beleid, deel
2
---
DEEL 2: HOE STAAT DUIVEN ER FINANCIEEL VOOR?
Twee weken geleden informeerden we u via deze Informeel in vogelvlucht
over de belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten die het college
voor 2009 in de begroting heeft opgenomen.
In dit tweede artikel gaan we in op de financiële positie van de
gemeente Duiven, zeg maar de huishoudportemonnee. En die ziet er goed
uit. In dit artikel gaan we in op de financiële onderwerpen uit de
begroting. U kunt hierbij denken aan de bezuinigingen, de
bedrijfsvoering, de lokale belastingen, de leges, het grondbeleid etc.
Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat over de voorstellen van ons
college. De begroting wordt nog door de raad vastgesteld. Op maandag
10 november aanstaande vergadert de gemeenteraad over het voorstel van
het college van B&W voor de Programmabegroting 2009-2012. Deze
vergadering is openbaar en begint om 15.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis.
Plannen voor 2009
Wat wil het college volgend jaar gaan oppakken en realiseren? Enkele
onderwerpen die twee weken geleden in deze Informeel zijn toegelicht:
* Intensivering intergemeentelijke samenwerking
* Opstellen dienstverleningsconcept
* Open dag Brandweer
* Onderhoud van de openbare ruimte
* Afstemmen vraag en aanbod van de arbeidsmarkt
* Regionale aanpak alcohol en drugs gebruik
* Centrum voor Jeugd en Gezin
* Elektronisch Kinddossier
* Subsidie Lokale Liemerse Omroep
* Preventieve huisbezoeken bij ouderen
* Wijkhuis van Droo
* Klimaatbeleid en Gemeentelijke Interne Milieuzorg
* en meer.....
Deze lijst is niet volledig. Wilt u de hele begroting inzien? »
Programmabegroting 2009-2012. De begroting ligt ook op het
gemeentehuis in de Infohoek.
terug naar boven
Financiële positie
We informeerden u twee weken geleden al dat we verwachten dat de
financiële positie van de gemeente Duiven de komende jaren redelijk
tot goed blijft. Ook dit jaar kunnen we weer een sluitende begroting
2009-2012 presenteren. Maar om dat te kunnen doen maakt het college in
deze begroting een aantal keuzes: op bestaand beleid is voor ruim
770.000 euro bezuinigd; in de wensenlijst voor nieuw beleid zijn
prioriteiten gesteld en het college stelt voor om de lokale
belastingen enigszins te verhogen. Hieronder lichten we één en ander
toe.
Bezuinigingsronde
In de begroting van 2008 en de perspectiefnota is vastgelegd dat de
gemeente Duiven een structurele bezuiniging zou gaan doorvoeren op
bestaand beleid. Dit moet een bedrag van structureel 750.000 euro
moeten opleveren. In deze begroting worden voorstellen gedaan die in
totaal ruim 770.000 euro aan bezuinigingen opleveren.
Duiven kent echter - in vergelijking tot andere gemeenten - al een
laag uitgavenniveau. Dat betekent dat het niet eenvoudig is om nog
meer te bezuinigen op bestaand beleid.
We noemen een aantal bezuinigingen die worden doorgevoerd:
* bezuiniging op het onderhoud van wegen door bijstelling van de
kwaliteitsnormen;
* schrappen van het budget Vernieuwingsfonds Jeugdbeleid;
* verlaging van het fonds voor Amateur- en Podiumkunsten;
* vrijkomen van de structurele bijdrage aan de Culturele
Samenwerking met Zevenaar;
* verhoging van de bouwleges naar kostendekkend niveau;
* aanpassing in de praktische uitvoering van het onderhoud van
gebouwen;
* bezuiniging op het contract van verzekeringen en kopieerapparaten
op het gemeentehuis door nieuwe aanbesteding;
* besparing op de kosten van de Regionale Sociale Dienst door samen
te werken.
Voor een uitgebreide lijst van de bezuinigingen en de toelichtingen
daarop verwijzen wij u naar de Programmabegroting 2009-2012.
Lokale belastingen
Het college stelt voor om - naast de inflatiecorrectie van 3,5% - de
onroerende-zaakbelastingen (ozb) te verhogen met 4%. Het
reinigingsrecht stijgt met 1,7 % en het rioolrecht met 8,5 % In totaal
komt de verhoging van de lastendruk neer op een percentage van 4,9.
Verderop in dit artikel volgt een voorbeeldberekening voor een
gemiddeld huishouden.
terug naar boven
---
INKOMSTEN EN UITGAVEN
Net als ieder huishouden, heeft ook een gemeente inkomsten en
uitgaven. Ongeveer 1/3 deel van de inkomsten ontvangt de gemeente van
het Rijk in de vorm van een algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
Daarnaast ontvangt de gemeente geld van het Rijk voor specifieke
doeleinden. Dat is iets minder dan de helft van het totale inkomen
(45%). Hierbij gaat het bijvoorbeeld om Volwasseneducatie of het Fonds
Werk en Inkomen.
De gemeentelijke belastingen leveren een ander deel van de inkomsten
op (ongeveer 12% van de totale inkomsten van de gemeente). Denk
hierbij aan de ozb, het rioolrecht of de afvalstoffenheffing.
Tot slot kan een gemeente nog winstuitkeringen ontvangen, rente over
verstrekte leningen of opbrengsten uit de aankoop en verkoop van grond
(in Duiven is dat ongeveer 8% van de totale inkomsten).
En waar gaat dat geld onder andere naar toe?
Grote kostenposten die jaarlijks terugkeren, zijn onder meer het groot
onderhoud aan gemeentelijke gebouwen, bruggen, wegen, openbare
verlichting, plantsoenen, sportvelden, speelterreinen en riolering.
Een ander deel van de uitgaven gaat naar subsidies die de gemeente
verstrekt aan verenigingen en organisaties. Ook verstrekt de gemeente
uitkeringen, bijvoorbeeld aan mensen die tijdelijk geen eigen inkomen
hebben.
Verder geeft de gemeente elk jaar geld uit aan zaken die vervangen
moeten worden en aan nieuw beleid. Enkele voorbeelden daarvan zijn de
nieuwe sporthal in de Spoorzone en wijkhuis van Droo.
terug naar boven
In 2009 iets meer belasting betalen
Wanneer de gemeenteraad de voorgestelde begroting goedkeurt, gaat een
huishouden met een koopwoning gemiddeld EUR 28,- per jaar meer
betalen. Voor een gemiddeld huishouden met een huurwoning is dit
ongeveer EUR 17,- per jaar.
Voornaamste oorzaak hiervan zijn de hogere rioolkosten en de verhoging
van de ozb. De reden van de extra ozb-stijging is dat het college
financiële ruimte wil creëren om op termijn nieuw beleid te
realiseren. Voorbeelden zijn de nieuwe sporthal en het wijkhuis van
Droo.
Onroerend zaak belasting (ozb)
Vorig jaar is afgesproken dat de OZB (onroerendzaakbelasting) tot en
met 2011 jaarlijks met 4% wordt verhoogd. Met een inflatiecorrectie
van 3,5%, komt dat voor 2009 neer op een stijging van 7,5%. is
ozb-aanpassingen laatste jaren
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Stijgingspercentage
0%
0%
0%
1.75%
6%
7,5%
Lokale heffingen en leges
De gemeente Duiven int lokale heffingen. U kunt hierbij denken aan
bijvoorbeeld reinigingsheffing, rioolrecht, hondenbelasting en
marktgeld. U betaalt leges als een soort vergoeding voor het
verrichten van bepaalde diensten. Zo betaalt u bijvoorbeeld bouwleges
als u uw huis wilt laten (ver)bouwen en daar een vergunning voor
verleend moet worden. In principe zijn leges kostendekkend.
Het college stelt de gemeenteraad voor om de meeste heffingen alleen
met een inflatiecorrectie van 3,5% te verhogen: hondenbelasting,
lijkbezorgingsrechten, marktgelden, legestarieven en de huurtarieven
van de sportaccommodaties. De rioolrechten stijgen met 8,5%. De
gecombineerde afvalstoffenheffing en reinigingsrechten worden verhoogd
met 1,7%.
Sommige producten en diensten van Burgerzaken worden - bovenop de
inflatiecorrectie - met EUR 1,10 verhoogd om de huur van de software
van de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) te dekken. Het GBA is
de database waar alle gegevens van onze inwoners instaan. Naam, adres,
geboorteplaats, maar bijvoorbeeld ook de burgerlijke staat.
Bouwleges en leges sloopvergunningen
Zoals hierboven vermeld, zijn leges normaal gesproken kostendekkend.
Er mag geen winst worden gemaakt, maar de gemeente mag de gemaakte
kosten doorberekenen aan de aanvrager. In Duiven is dat tot nu toe
niet het geval geweest. Op dit moment wordt er minder aan bouwleges
gevraagd dan de daadwerkelijk kosten. Dat geldt ook voor de leges voor
de sloopvergunningen. Vandaar dat het college voorstelt om deze - mede
in het kader van de bezuinigingen - op te schroeven naar 100%
kostendekkend.
Verder is in 2008 het bouwbeleidsplan geëvalueerd. Daar komt onder
andere uit naar voren dat de cluster Bouwzaken niet toekomt aan een
aantal essentiële taken. U kunt dan denken aan het toezicht op
bouwactiviteiten. Ook moet de cluster Bouwzaken door nieuwe (digitale)
ontwikkelingen de bouwprocessen (van aanvraag tot verlening, tot
uiteindelijk bouw) beter inzichtelijk maken. Eén en ander kan niet met
de huidige personele capaciteit. Vandaar dat wordt voorgesteld om 0,5
fte (20 uur per week) toe te voegen aan deze afdeling. Omdat toezicht
een essentieel onderdeel uitmaakt van de vergunningverlening, mag dit
doorberekend worden in de leges.
Vandaar dat voorgesteld wordt om de bouwleges met 27,4% te verhogen.
De leges voor de sloopvergunningen worden met 20,9% verhoogd.
terug naar boven
Tarieven
Hiermee komt het college voor de belangrijkste belastingen uit op de
volgende tarieven:
2008
2009
» Afvalstoffenheffing
- eenpersoonshuishouden
EUR 205,44
EUR 208,90
- meerpersoonshuishouden
EUR 273,96
EUR 278,52
» Reinigingsrechten
EUR 273,96
EUR 278,52
» Rioolrechten
- per kubieke meter waterverbruik
EUR 1,09
EUR 1,18
» Onroerendzaakbelasting (per EUR 2.500,- economische waarde)
- woningen, eigenarendeel
EUR 1,71
EUR 1,76
- niet-woningen, gebruikersdeel
EUR 2,31
EUR 2,45
- niet-woningen, eigenarendeel
EUR 2,89
EUR 3,07
» Hondenbelasting
- voor de eerste hond
EUR 39,84
EUR 41,28
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen van de gemeente is bedoeld om onvoorziene
tegenvallers op te kunnen vangen, zonder dat de begroting of het
beleid direct aangepast hoeft te worden. Een gezonde begroting laat
over meerdere jaren positieve begrotingsresultaten zien. De
programmabegroting 2009-2012, die het college van burgemeester en
wethouders aan de raad voorlegt, voldoet hieraan. De voorzieningen
zijn toereikend en ook de reservepositie is voldoende. De conclusie
mag dan ook getrokken worden dat de gemeente Duiven een robuust
weerstandsvermogen heeft in relatie tot de risico's die de gemeente
loopt.
terug naar boven
Onderhoud aan wegen, groen en gebouwen
Duiven heeft circa 300.000 vierkante meter openbare ruimte. Hier
verstaan we onder meer de lokale wegen, straten en pleinen maar ook
het openbare groen, bruggen, viaducten, openbare gebouwen en
lichtmasten (5.000).
Grote onderhoudsposten zijn bijvoorbeeld: onderhoud aan wegen (EUR 1,2
miljoen), onderhoud groen (EUR 1,6 miljoen) en onderhoud riolering
(EUR 2,8 miljoen).
Bedrijfsvoering
In het collegeakkoord is onder andere opgenomen dat `bij een zo breed
mogelijk dienstbare opstelling naar de burger een flexibele
klantgerichte organisatie past. Kwaliteit van de producten en diensten
staat voorop waarbij de nadruk zal liggen op invoering van
elektronische overheidsvoorzieningen.'
Bij Bedrijfsvoering gaat het om het hoe (processen) en waarmee
(middelen) de producten totstandkomen. Daarbij is aangegeven welke
kwaliteit en omvang bereikt moet worden. Integraal management, goed
facilitair beheer en goed beheer van de (productie)middelen zorgen
voor een goed functionerende en continue verlopende dienstverlening.
En tot een daadkrachtige en slagvaardige - ambtelijke en bestuurlijke
- organisatie.
Intergemeentelijke samenwerking
Voor een gemeente als Duiven heeft samenwerking veel voordelen:
verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening, vermindering van
de kwetsbaarheid van een relatief kleine gemeente, effectief en nuttig
inzetten van (financiële) middelen.
Vandaar dat op veel fronten wordt ingestoken op een meer intensieve
vorm van samenwerken. Dit gebeurt bijvoorbeeld al tussen de gemeenten
Rijnwaarden, Westervoort, Zevenaar en Duiven op gebied van werk en
inkomen en ICT (Informatie- en CommunicatieTechnologie). Verder werkt
Duiven ook nauw samen met Westervoort op het terrein van de Wmo (Loket
WWZ).
Professionalisering van de Inkoop
Een gemeente koopt allerlei producten en diensten in. Denk maar aan de
diensten van een bedrijf voor bijvoorbeeld het onderhoud aan de wegen,
of de schoonmaak van gemeentelijke gebouwen. Of tijdelijk personeel,
software, pennen en papier. Voor de gemeente Duiven is het belangrijk
dat bij het inkopen van dergelijke producten en diensten gelet wordt
op een aantal aspecten: duurzaamheid, integriteit, werkgelegenheid,
objectiviteit, non-discriminatie en transparantie.
Ook op gebied van Inkoop wordt gezocht naar efficiency en
professionalisering door samen te werken met omliggende gemeenten.
Bijvoorbeeld door de inkoop van bepaalde producten en diensten op
elkaar af te stemmen of gezamenlijk te doen.
terug naar boven
Verbonden partijen
De gemeente neemt bestuurlijk en/of financieel deel aan stichtingen,
verenigingen, vennootschappen of gemeenschappelijke regelingen.
Belangrijke partijen zijn:
* Stadsregio Arnhem-Nijmegen
* Hulpverlening Gelderland Midden,
* Werkvoorzieningschap Presikhaaf,
* Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg,
* Milieusamenwerking Regio Arnhem.
Grondbeleid
De gemeente koopt, exploiteert, ontwikkelt en verkoopt grond. Eén en
ander is vastgelegd in de zogenaamde nota Grondbeleid. Daarin komen
ook zaken als voorkeursrecht, onteigening en vrije kavels aan de orde.
Op 14 april 2008 is een nieuwe nota Grondbeleid door de gemeenteraad
vastgesteld.
In onze gemeente worden via het grondbeleid de volgende doelen
nagestreefd:
* hoogwaardige en duurzame kwaliteit van de stedenbouw;
* zuinig ruimtegebruik, gericht op het behoud van het groene
buitengebied;
* goede en gevarieerde werkgelegenheid door de ontwikkeling van
bedrijventerreinen;
* voldoende woningbouw voor eigen woonbehoeften;
* een gepast aandeel betaalbare woningen
* ontwikkeling van wijkservicegebieden voor wonen, welzijn en zorg;
* realisering van het project Vitaal Centrum Duiven.
Het grondbeleid van de gemeente Duiven is erop gericht om minimaal
kostendekkend te zijn. Dit betekent dat alle kosten tenminste door de
opbrengsten moeten worden gedekt. Welke (huidige en toekomstige)
grondcomplexen de gemeente onder handen heeft, staan gedetailleerd in
de Programmabegroting 2009-2012.
TOT SLOT
In dit tweede artikel over de voorgestelde Programmabegroting
2009-2012 kreeg u een beknopt overzicht van de financiële paragrafen.
Wilt u meer weten: de stukken kunt u inzien in de infohoek op het
gemeentehuis. Ook staat de tekst op de gemeentelijke website
www.duiven.nl > BIS. Programmabegroting 2009-2012
In de komende periode buigen de politieke partijen in Duiven zich over
de voorgestelde Programmabegroting van het college. Op maandag 10
november wordt deze behandeld in de gemeenteraad. Deze
raadsvergadering is openbaar en wordt in de Informeel aangekondigd.
terug naar boven
» DEEL 1: WAT GAAN WE DOEN IN 2009?
Bouwzaken