Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / MEDIA RELEASE

Ups en downs in Chengdu

Chengdu, 9 november 2008

De races van de A1GP Chengdu waren er twee van uitersten voor A1 Team Nederland. Wist Robert Doornbos in de Sprintrace nog een mooie tweede plaats te scoren, in de Hoofdrace was alle hoop op een goed resultaat bij de start al vervlogen en restte alleen met een 16e plaats alleen het punt voor de snelste raceronde als schrale troost.

De Sprintrace over 18 ronden betekende voor Doornbos zijn racedebuut in A1GP. De A1 Team Nederland coureur startte vanaf een tweede positie en wist bij de rollende start zijn plaats ook te behouden en sloot achter A1 Team Ierland aan. Ierland wist meteen een klein gat te slaan, en ondanks het feit dat Robert nog wel iets dichterbij kwam, kon hij niet echt aanvallen voor de overwinning. Doornbos liep iedere ronde wel uit op de rest van het veld. A1 Team Nederland kwam nog dicht bij de snelste raceronde van de wedstrijd en noteerde men de hoogste topsnelheid van iedereen. Ierland pakte vanaf pole position de winst in een wedstrijd die verder zonder incidenten verliep. Nederland kreeg er door het eerste podium van dit seizoen 8 punten bij en omdat zowel Frankrijk, Maleisië, Nieuw Zeeland en Australië slechter scoorden deed men ook goede zaken voor het kampioenschap. Groot Brittannië pakte de laatste podiumplek.

Voor de Hoofdrace moest A1 Team Nederland beginnen vanaf een achtste startpositie, maar het uitzicht op een goed resultaat en wellicht een tweede podium verdween meteen bij de start toen de A1 Team Nederland auto bij de staande start afsloeg en bleef staan. De safety car kwam weliswaar naar buiten, maar Doornbos keek meteen tegen een ronde achterstand aan en begon aan een vrijwel onmogelijke taak om toch nog punten te scoren. Doornbos liet zich echter niet uit het veld slaan, ging er goed voor zitten en liet de gehele race zien dat het tempo er toch echt wel inzat op het hobbelige en stoffige circuit van Chengdu. Langzaam maar zeker begon hij zijn achterstand op de rest van het veld in te lopen en gedurende de race kon hij, na twee prima pitstops ook nog een paar posities klimmen. Daarbij zette hij met nog 17 ronden te gaan de absoluut snelste raceronde van de dag neer, 1'15.212. Dat betekende toch nog een puntje voor A1 Team Nederland dat daarmee op 20 punten komt in de stand om het kampioenschap.

Robert Doornbos; "Het is top om in actie te komen met A1 Team Nederland. We hebben hard gewerkt het hele weekend en de auto kwam ook naar ons toe. In de eerste kwalificatie misten we op een haar na de pole, in de tweede kwalificatie zaten we een beetje mis met de timing en de temperatuur in de banden houden, Dat viel een beetje tegen. In de Sprintrace had ik een goede rollende start, alleen Ierland had vanaf pole bij de eerste bocht het voordeel van de binnenkant. Het was wiel tegen wiel, maar we hebben elkaar laten leven. Uiteindelijk worden we dan 1 en 2 en waren we flink los van de rest van het veld. Wat er met de start van de Hoofdrace gebeurde weet ik nog niet. Het anti-stall systeem dat we hebben moet dit soort dingen juist voorkomen, maar dat werkte bij mij niet. Voor zowel de mensen van Ferrari als voor ons is het vooralsnog een raadsel waarom. Daarna was ik zo kwaad dat ik enorm heb zitten pushen. Daarmee verbeterde ik wel ruim het baanrecord en je krijgt dan in ieder geval nog een punt voor de snelste ronde. Maar het was zonde, want ik was de hele race snel en we hadden vandaag een auto om ook vanaf die achtste plek naar het podium te rijden."

Jan Lammers; "Eigenlijk heel blij met het tempo van het weekend. We hadden overduidelijk de snelste ronde in de Hoofdrace. We hebben het op twee momenten laten liggen, tijdens de kwalificatie en de start van de Hoofdrace. We hadden gehoopt tijdens die race nog wat goed te kunnen maken, maar dat plan viel al direct in duigen. Bij de schuldvraag daar is eigenlijk alleen maar van belang voor ons om te weten wat er is gebeurd en hoe we dat kunnen voorkomen. Het is jammer en we zijn natuurlijk net zo teleurgesteld als al onze supporters, maar we zullen het er mee moeten doen. Het podium van de Sprintrace is goed, maar ook eigenlijk vanaf de eerste rij een formaliteit als je coureurs en auto's van dit kaliber hebt, de enige vraag is dan nog, win je of wordt je tweede."

Portugal pakte hun eerste A1GP overwinning, voor Ierland en Groot Brittannië. Door het uitvallen van Frankrijk, Prost spinde, neemt A1 Team Maleisië de leidende positie in het kampioenschap mee naar hun thuisrace over twee weken op het circuit van Sepang. Zij hebben zes punten voorsprong op A1 Team Nederland dat nu vijfde staat, in punten gelijk met Nieuw Zeeland op de vierde plaats.

Op 23 november is de derde ronde van A1GP World Cup of Motorsport. Dan zal Jeroen Bleekemolen weer namens A1 Team Nederland in actie komen op het F1-circuit van Sepang, Maleisië.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@A1teamned.com

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com
I: www.A1teamned.com