Ingezonden persbericht


Persbericht - 7 november 2008

Pijpenleg- en offshore constructievaartuig `Seven Oceans': bekroond als Schip van het Jaar

Op donderdag 6 november is de `Seven Oceans', pijpenleg- en constructievaartuig van Subsea 7, bekroond als `Schip van het Jaar'. De `Seven Oceans' is gebouwd door IHC Merwede Offshore & Marine's, Merwede Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. De titel `Schip van het Jaar' wordt toegekend aan een in Nederland gebouwd of afgebouwd schip, welke zich onderscheidt op het gebied van milieu, veiligheid, economie of innovatie in product of proces. De prijs werd uitgereikt namens de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS) door Minister Van der Hoeven van het Ministerie van Economische zaken aan de heer Ton Rietdijk, algemeen directeur Merwede Shipyard en de heer James MacGregor, project manager van Subsea 7.

Innovatief ontwerp
De jury kende de titel `Schip van het Jaar' toe aan de `Seven Oceans' vanwege onder meer het feit dat er sprake is van een voorbeeld van innovatieve ontwerpen in goed samenspel tussen opdrachtgever en werf. Het is een van de eerste nieuwbouw "rigid reeled" pijpenleggers. Het schip is volledig ontworpen en gebouwd voor het leggen van pijpen en het doen van offshore constructiewerk tot op 3.000 meter diepte. Door het geïntegreerd ontwerp is de `Seven Oceans' productiever dan andere schepen van zijn soort.

IHC Merwede Offshore & Marine heeft de verantwoordelijkheid genomen voor het volledig integreren van alle systemen en componenten aan boord. Het `Seven Oceans' project is de start geweest van een andere en grensverleggende manier van werken. Subsea 7 en IHC Merwede Offshore & Marine tekenden een contract voor het ontwerp en de bouw van het schip en de integratie van de pijpenleginstallatie en ondersteunende systemen. Subsea 7 contracteerde ook een andere Nederlandse firma, Huisman-Itrec, die de pijpenleg apparatuur leverde. Tegelijkertijd werd een samenwerkingscontract aangegaan tussen IHC Merwede Offshore & Marine en Huisman-Itrec.

De filosofie van IHC Merwede Offshore & Marine is nauwe samenwerking en vertrouwen tussen alle betrokken zakelijke `knowledge' partners, zoals met de Bakker-Croon combinatie. De klant krijgt op deze manier een optimaal werktuig wat de functionaliteit en inzetbaarheid van het schip ten goede komt.


1/2

Bij IHC Merwede Offshore & Marine plaatste Subsea 7 in April 2005 de opdracht voor de bouw van de `Seven Oceans'. Het schip is in Juli 2007 in de vaart genomen en voldoet ruimschoots aan de hoge verwachtingen door die door Subsea 7 zijn gesteld. Mel Fitzgerald, chief executive of Subsea 7 stelt: "Zonder de capaciteit die we door dit schip hebben om in diep water te opereren, zouden we niet in staat zijn te concurreren in de top van de `subsea' markt".

Dankzij de aanpak en het proces van IHC Merwede Offshore & Marine kunnen dergelijke complexe schepen volgens specificatie, binnen budget en op tijd worden opgeleverd.

Pijpenleginstallatie
Huisman-Itrec ontwierp en bouwde de complete pijpenleginstallatie op het schip. Achter de opbouw is een
950 ton wegend haspel in het schip geïntegreerd, welke goed is voor het opslaan van maar liefst 3500 ton aan stalen pijp.

De `Seven Oceans' kan pijpen leggen tot een maximale diameter van 16 inch. In de toren kunnen PLET's (Pipe Line End Terminals) in de pipe string worden opgenomen. Deze PLET wordt vanaf het dek door middel van een PLET manipulator in de "firing line" geschoven, zoals de lijn heet waarlangs de pijp vanuit de toren naar buiten loopt. Het opspoelen van nieuwe lengtes pijp gebeurt ook via de pijplegtoren. De toren ligt tijdens dit proces voorover geklapt op het dek, terwijl het schip met de achterzijde naar de kade gericht ligt. Vervolgens worden de pijplengtes door middel van een lier over het achterdek aan boord getrokken en aan de haspel verbonden, waarna het opspoelen kan beginnen.

Duikrobots
De `Seven Oceans' is uitgerust met twee, door Subsea 7 zelf ontwikkelde, geavanceerde onderwater robots (ROV's) die observatie, inspectie- en constructiewerk uitvoeren tot op dieptes van 3000 meter.

Specificaties `Seven Oceans'
Lengte over alles 157,30 m Lengte tussen de loodlijnen 138,32 m Breedte 28,40 m Diepte 12,50 m Ontwerp diepgang 7,50 m Maximale diepgang 8,00 m Snelheid 15,00 kn Draagvermogen 12,430 t DP Klasse

2
Hoofdkraan capaciteit 400 t `Operating' diepte 3,000 m Pijp capaciteit 3,500 t Max. diameter 16 inch Aantal ROV's 2 Totaal geïnstalleerd vermogen 21,700 kW

Profiel IHC Merwede
IHC Merwede richt zich op de voortdurende ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de gespecialiseerde scheepsbouw, m.n. bagger en offshore. IHC Merwede is wereldmarktleider in de bouw van gespecialiseerd baggermaterieel en complexe custom-built offshore schepen. Tot de klantenkring van IHC Merwede behoren grote baggerbedrijven, olie- en gasconcerns, offshore contractors en overheden. Bij IHC Merwede zijn ongeveer 2.800 medewerkers in vaste dienst, verspreid over de bedrijfslocaties in Nederland. Ook zijn er vestigingen in Engeland, China, India, Midden-Oosten, Nigeria, Rusland, Singapore en Slowakije.

Note voor de redactie/

Ingezonden persbericht