Ingezonden persbericht


PERSMEDEDELING

Gebruikersverenigingen eisen toegevoegde waarde SAP Enterprise Support

s-Hertogenbosch, 7 november 2008 - Na lang overleggen hebben SAP en de verzamelde internationale gebruikersverenigingen van SAP overeenstemming bereikt over de nieuwe serviceovereenkomsten die SAP met ingang van 1 januari van kracht wil laten worden.

Leverancier SAP maakte enige tijd geleden bekend al zijn gebruikers vanaf komend jaar te willen omzetten naar Enterprise Support, één nieuwe dienst ter vervanging van de bestaande drie onderhoudscontracten. De overgang naar Enterprise Support betekent in de visie van de gebruikersverenigingen vooral een verhoging van de onderhoudskosten van 17 naar 22 procent. Die kostenverhoging wordt dan in de loop van vier jaar doorgevoerd.

SAP claimt daartegenover onder meer dat Enterprise Support tot een verlaging van de zogeheten Total Cost of Ownership voor de gebruiker zal leiden. De koepel van nationale SAP-gebruikersverenigingen SUGEN (SAP Usergroup Executive Network) stelt dat SAP tot nu toe niet duidelijk heeft weten te maken hoe die verlaging zal worden gerealiseerd. Volgens SUGEN ziet 90% van de SAP-gebruikers dan ook geen toegevoegde waarde in Enterprise Support. Alleen het feit dat de Enterprise Support contracten een jaar langer kunnen doorlopen, waardoor de gebruiker zijn software over een langere periode kan afschrijven, is volgens de gebruikers onvoldoende.

In de onderhandelingen, die ook op het niveau van SAP-bestuursvoorzitter Leo Apotheker werden gevoerd, hebben partijen nu afgesproken dat er zogenoemde Key Performance Indicatoren (KPI) zullen worden vastgesteld. Hiermee kan de (meer)waarde van Enterprise Support worden bepaald. Mocht blijken dat SAP deze doelen niet kan realiseren, dan zal SAP daaraan consequenties (moeten) verbinden.

De voorzitter van de Nederlandse gebruikersvereniging Tonnie van der Horst, waardeert dat SAP de boodschap serieus neemt dat klanten de toegevoegde waarde van Enterprise Support niet zien. We hebben SAP nadrukkelijk gevraagd de huidige situatie met drie verschillende contractvormen te handhaven. Daarin zat als top Enterprise Support. Maar niet iedere organisatie heeft deze vorm van ondersteuning nodig. Daarom betreuren we het dat SAP vasthoudt aan het concept met maar één contractvorm. Als er echter geen keuze is, is het wel zaak dat SAP aantoont dat hier geen sprake is van een verkapte prijsverhoging, maar dat er ook daadwerkelijk toegevoegde waarde is. Op basis van de afspraken verwachten we dat SAP de volgende verhoging pas doorvoert nadat is aangetoond dat de KPI s zijn behaald.

Van der Horst stelt dat het vertrouwen van de gebruikers in leverancier SAP de afgelopen periode onder druk is komen te staan. In februari van dit jaar stelde SAP dat Enterpise Support alleen voor nieuwe gebruikers verplicht zou zijn. Vier maanden later wordt het niettemin voor alle gebruikers verplicht gesteld. Het is nu aan SAP om het vertrouwen snel weer te herstellen.

VNSG: hét platform voor Nederlandstalige SAP-gebruikers

De Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) is sinds 1988 hét platform voor alle SAP-gebruikers in Nederland en Vlaanderen. De VNSG ondersteunt gebruikers van SAP-software bij het verhogen van de toegevoegde waarde van deze software binnen hun organisatie. Enerzijds door het stimuleren en organiseren van kennisuitwisseling, anderzijds door het behartigen van de belangen van SAP-gebruikers richting de SAP-organisatie. De VNSG heeft 29 focusgroepen, een eigen website, een magazine en diverse nieuwsbrieven. Ook worden er themadagen, bijeenkomsten en een jaarlijks congres georganiseerd. Wereldwijd is de VNSG de oudste SAP-gebruikersvereniging. Met meer dan 700 aangesloten organisaties (bedrijven, overheden en SAP-dienstverleners) heeft de VNSG procentueel het grootste aantal leden ter wereld. Ruim 50% van de bedrijven uit de top van de AEX is lid van de VNSG.



Ingezonden persbericht