Netherlands Interdisciplinary Demographic Institute (NIDI)

Themanummer - Integratie tweede generatie in Nederland

In Demos, bulletin over bevolking en samenleving, van september/oktober 2008, jaargang 24, nummer 8, een themanummer over integratie van de tweede generatie in Nederland, staan de volgende artikelen:

Integratie tweede generatie in Nederland; TIES-project onderzoekt positie en denkbeelden van kinderen van immigranten - Liesbeth Heering

Hoe denken Turkse en Marokkaanse jongeren die in Nederland zijn geboren over hun situatie? En wat zijn de cijfers? Hun ouders kwamen als gastarbeiders naar Nederland, waren laag opgeleid en hebben grote moeite om een positie te behouden of te verwerven op de arbeidsmarkt. Gaat het met hun kinderen die de Nederlandse taal van jongs af aan leren en hier naar school zijn geweest beter en voelen zij zich thuis in Nederland?
Deze vragen staan centraal in het onderzoek naar de tweede generatie. De tweede generatie is geboren in Nederland, het land waarin hun ouders zich vestigden als immigranten.

Kansen in het onderwijs - Helga de Valk & Maurice Crul

School is een belangrijk onderdeel in het leven van jongeren en is sterk bepalend voor hun toekomstmogelijkheden. In veel onderzoek wordt echter uitsluitend gekeken naar het eindniveau van jongeren. De TIES-survey geeft de unieke mogelijkheid om de hele schoolloopbaan van de jongeren, vanaf het begin tot het moment dat zij het onderwijs verlaten, te bestuderen. De opgetekende schoolloopbanen laten zien waar het Nederlandse onderwijssysteem de tweede generatie kansen biedt maar ook waar zij hen beperkingen oplegt.

Een betere baan dan je ouders - Liesbeth Heering & Susan ter Bekke

Hoe presteert de tweede generatie op de arbeidsmarkt? Heeft de Turkse en Marokkaanse tweede generatie andere en betere banen dan hun ouders? Klopt het beeld dat vrouwen met een Marokkaanse achtergrond - die het volgens de media en ander onderzoek beter doen dan de mannen uit hun groep - ook betere banen hebben dan de mannen? En wat zijn de ervaringen van deelnemers aan het TIES-onderzoek met discriminatie op de arbeidsmarkt?

Mokumer én moslim; Amsterdammers en Rotterdammers van Marokkaanse of Turkse afkomst over identiteit en godsdienst - George Groenewold

Tweede generatie Turken en Marokkanen kunnen zich zowel Amsterdammer, Rotterdammer, Nederlander als moslim voelen. Een niet gering deel van de volwassen tweede generatie Turken en Marokkanen beleeft het geloof niet door te bidden en vindt dat godsdienst geen of slechts een beperkte rol zou moeten hebben in politiek en samenleving. Het gebruik van religieuze symbolen op scholen vinden velen acceptabel maar minder vaak vindt men dat islamitische vrouwen buitenshuis een hoofddoek moeten dragen.

Vriendschap en vijandigheid - Susan ter Bekke & Liesbeth Heering

Sinds de terroristische aanslagen van 11-9 en de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh wordt vaak gesuggereerd dat Nederland harder is geworden. De spanning tussen autochtonen en allochtonen zou zijn toegenomen evenals het aantal discriminatiegevallen. Maar is dit eigenlijk wel zo? In het TIES-onderzoek wordt onder meer gevraagd naar discriminatie en is nagegaan in welke mate en in welke situaties tweede generatie Turken en Marokkanen in Amsterdam en Rotterdam discriminatie ervaren.

Partners; herkomst, kennismaking, invloed van de familie en taakverdeling - Helga de Valk

Steeds meer allochtone jongeren van de tweede generatie komen op de leeftijd dat zij een partner gaan kiezen. In tegenstelling tot hun ouders blijken in verhouding steeds meer Turkse en Marokkaanse jongeren een partner in Nederland te vinden. In de TIES-survey zijn aan Turken en Marokkanen diverse vragen gesteld over relatie- en gezinsvorming. Behalve informatie rond de timing van de relatievorming en de achtergrond van de partner werden vragen over bijvoorbeeld de ontmoetingsplaats, de invloed van de familie op de partnerkeuze en de taakverdeling in de familie opgenomen. Deze informatie geeft een waardevolle achtergrond bij en inzicht in het proces van partnerkeuze onder de groeiende groep jongeren van de tweede generatie.

Tweede generatie yuppen en kansarmen; implicaties voor de grote stad van de toekomst - Maurice Crul

Op het gebied van onderwijs en de arbeidsmarkt weerspiegelt het dominante beeld van de tweede generatie Turken en Marokkanen in de publieke opinie afwisselend bezorgdheid en optimisme. Het is het klassieke dilemma: is het glas halfvol of halfleeg? De belangrijkste uitkomsten van het TIES-onderzoek laten zien dat dit dilemma ook de realiteit weerspiegelt: een aanzienlijk deel van de tweede generatie doet het zeer goed, terwijl een ander deel duidelijk achter blijft. Misschien wel de meest opvallende uitkomst is de sterke mate van polarisatie binnen de tweede generatie.


Demodata

STARTKWALIFICATIE VIA BEDRIJVEN
De helft van de werkende mannen van de tweede generatie zonder startkwalificatie heeft een vast contract. Opvallend is dat deze mannen in meerderheid in geschoolde beroepen werken. Een derde deel is intern via het bedrijf geschoold. Daar waar het onderwijs er bij deze jongeren niet in slaagt om hen te scholen tot een startkwalificatie blijkt het bedrijfsleven hier bij een aanzienlijk deel van de jonge mannen wel in te slagen (Bron: TIES-onderzoek).

Verwijzingen


* TIES projectbeschrijving


* TIES projectwebsite