Ingezonden persbericht
persbericht
La Place stapt over op Fairtrade wijn
Utrecht, 7 november 2008. Restaurant La Place kiest voortaan voor wijn van Stellar Organics Winery, de meest succesvolle biologische en Fairtrade wijnproducent van Zuid-Afrika. De Fairtrade wijn van Stellar, herkenbaar aan het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade op het etiket, zal vanaf nu in alle 90 La Place restaurants geschonken worden.
De wijngaarden van Stellar Winery zijn gelegen ten zuiden van het kleine dorpje Trawal, in de provincie Namaqualand, ca. 275 km ten Noorden van Kaapstad en zijn in het bezit van de gebroeders Rossouw en haar werknemers. De werknemers hebben een aandeel van 26% in de wijnkelder en van 40 % in de teelt organisatie.
Handel onder Fairtrade-voorwaarden betekent voor de medewerkers van Stellar Organics Winery dat zij betere gezondheidszorg, vrije huisvesting en gesubsidieerd onderwijs voor de kinderen kunnen verwezenlijken. Tijdens de biologische productie wordt uitsluitend gebruik gemaakt van compost en organische materialen. De wijngaarden zijn in volledig evenwicht met de natuur. Dit komt zowel de gezondheid van de werknemers als het milieu ten goede.
Wijnhuis Stellar produceert de wijnen Chenin Blanc, Sauvignon Blanc en Shiraz. Speciaal voor La Place hebben zij de Shiraz Rosé ontwikkeld, een (vrij) droge, donkere wijn van goedgerijpte druiven met een smaak van frambozen. De wijnen zullen in alle La Place filialen te koop zijn en kunnen tevens besteld worden op de website van La Place en Vroom en Dreesmann. De Stellar wijn wordt geïmporteerd door Coenecoop Wine Traders BV. Naast Fairtrade-wijnen voeren zij ook biologische wijnen met EKO-keurmerk.
La Place, tweevoudig awardwinnaar voor beste winkelketen van Nederland, richt zich graag op biologisch, vers en eerlijk. Producten worden veel direct ingekocht van boeren en producenten.
Over het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade
Sinds het ontstaan van Stichting Max Havelaar in 1988 is Max Havelaar het keurmerk voor Fairtrade (eerlijke handel). Stichting Max Havelaar is een onafhankelijke keurmerkorganisatie en koopt of verkoopt geen producten. De doelstelling van Max Havelaar is boerencoöperaties, onder goede handelsvoorwaarden, een directe toegang bieden tot de Westerse markt. Het keurmerk garandeert niet alleen dat de ingrediënten onder goede ecologische en sociale voorwaarden zijn verbouwd, maar ook dat de boer hiervoor een eerlijke prijs heeft ontvangen. Hierdoor zijn kleine boeren en hun families in staat om het heft in eigen hand te nemen en te werken aan een betere toekomst.
Het Max Havelaar keurmerk wordt inmiddels in 21 landen gevoerd, vaak onder de internationale naam ´Fairtrade´. Naast koffie en chocolade met Max Havelaar keurmerk bestaat er een groot aantal productgroepen als thee, fruit, vruchtensappen, ijs, vanille, honing, wijn, suiker, bloemen en katoen. Deze producten zijn afkomstig van meer dan 600 boerenorganisaties en plantages in ontwikkelingslanden.