VROM mag eigen eisen stellen aan roetfilter
07-11-2008
Nederland mag strengere eisen stellen aan roetfilters voor
dieselauto's dan Europese regels voorschrijven. Dat heeft het Europese
Hof besloten. Het ministerie van VROM ziet in de uitspraak erkenning
voor haar standpunt dat Nederland een specifiek probleem heeft op het
gebied van luchtkwaliteit.
De Europese Commissie oordeelde in 2006 dat Nederland geen roetfilter
verplicht mocht stellen voor nieuwe dieselauto's. Onterecht, zo blijkt
nu. De rechter van het Europees Hof stelt dat de Nederlandse
luchtkwaliteit in 2004 mogelijk wel rechtvaardigde dat Nederland een
strengere eis had mogen stellen aan de fijnstof-uitstoot van nieuwe
dieselpersonenauto's. Daarnij liep Nederland vooruit op nieuwe
Europese afspraken. De Commissie moet nu een nieuw besluit nemen.
Die strengere Nederlandse eis bedroeg vijf milligram uitstoot per
kilometer (mg/km) in plaats van de Europese eis van 25 mg/km. Een eis
van vijf mg/km vereist in de praktijk een roetfilter. Afwijken van
bestaande Europese afspraken kan alleen als Nederland aantoont een
specifiek probleem te hebben en als de verplichtstelling de Europese
markt voor dieselpersonenauto's niet onevenredig belemmert. De
Europese Commissie meent dat Nederland niet aan deze voorwaarden
voldeed en weigerde goedkeuring aan het Nederlandse voornemen. Het Hof
is van oordeel dat de Commissie ten onrechte niet de gegevens over
2004 heeft beoordeeld, omdat die gegevens niet uitsloten dat er een
specifiek probleem met luchtkwaliteit in Nederland bestond.