http://www.evo.nl
Persbericht
7 november 2008
EVO: "Besluit DUITSE BONDRAAD voor MAUTVERHOGING is onverantwoord"
Vandaag heeft de Duitse Bondsraad met een krappe meerderheid, slechts 35 van de 69 stemmen, ingestemd met een forse verhoging van de Duitse tol voor vrachtauto's (maut). EVO vindt het onverantwoord dat Duitsland in een tijd waarin het water veel bedrijven al tot aan de lippen reikt, het vervoerend bedrijfsleven met nog meer kosten op zadelt.
Tot gisteren was nog een meerderheid tegen de verhoging, maar een laatste offensief van de regering heeft tot spijt van EVO toch tot dit resultaat geleid. Volgens EVO betekent dit een lastenverhoging van globaal 1 miljard euro voor de transportsector. De tarieven stijgen per 1 januari met ongeveer 40 procent. Voor een vrachtauto met Euro 4 motor of een Euro 3 motor met roetfilter stijgt het tarief van 13 naar 18,3 cent per kilometer. Het verschil tussen de tarieven voor een Euro 1 motor (28,8 cent) en Euro 5 motor (15,5 cent) lopen sterk op. Dit maakt het voor een eigenaar van een oudere vrachtauto nagenoeg onmogelijk om nog op rendabele wijze een bedrijf te runnen. De middelen die hard nodig zijn om in schonere voertuigen te investeren worden door de hoge tarieven volledig opgeslokt.
Ondanks het advies van de ministers van economie van de bondsstaten om de verhoging niet door te voeren vanwege de gevolgen van de kredietcrisis en het felle verzet van de logistieke sector tegen de plannen, is de mautverhoging er toch gekomen. Tot nu toe is de opbrengst van de tol uitsluitend gebruikt om de Duitse staatskas te spekken. De meeropbrengst zal nu voor het eerst ingezet worden voor extra investeringen in de infrastructuur. Echter niet alleen voor wegen, maar ook voor binnenvaart en spoor. De inningskosten van circa 20 procent en de compensatiemaatregelen voor Duitse vervoerders van globaal 600 miljoen euro worden echter eerst verrekend met de totale opbrengst.
EVO vindt de Duitse aanpak een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. De vrachtsector draait in z'n eentje op voor de extra investeringen in de infrastructuur terwijl de middelen die hard nodig zijn om te investeren in nieuwer schoner materieel worden opgeslokt door de hoge tol.