EXIN's ISO/IEC 20000-programma wint Innovation Award 2008
07/11/2008 14:03
PR Newswire
UTRECHT, Nederland, November 5 /PRNewswire/ -- Op 27 oktober heeft EXIN's certificeringsprogramma IT Service Management
according to ISO/IEC 20000 de Innovation Award 2008 gewonnen tijdens het
itSMF Jaarcongres. De jury vindt dat het programma belangrijke verbeteringen
biedt, die van grote invloed kunnen zijn op het hele vakgebied van IT Service
Management. itSMF Nederland reikt deze prijs ieder jaar uit aan een
organisatie of individu die met een innovatie een grote impact heeft op het
gebied van IT Service Management.
Voor de Innovation Award 2008 waren drie organisaties genomineerd: EXIN,
KPN en ITPreneurs. De jury, bestaande uit vijf toonaangevende experts uit het
vakgebied, hebben de drie organisaties beoordeeld op originaliteit,
praktische toepasbaarheid en de betekenis voor de leden van itSMF en IT
Service Management-professionals.
Gebaseerd op de praktijk
Suzanne Galletly, portfoliomanager bij EXIN, coördineerde de
examenontwikkeling voor IT Service Management according to ISO/IEC 20000 en
heeft een belangrijke rol gespeeld bij de presentatie van het programma voor
deze Award. Suzanne: 'Het was niet gemakkelijk om te winnen. Vooral het
nieuwe metrics analysis system van ITPreneurs was een geduchte concurrent.
Maar ons certificeringsprogramma richt zich helemaal op IT-professionals en
de functies en competenties die zij in de praktijk nodig hebben. Het
programma toetst niet alleen kennis, maar ook vaardigheden. Daarom krijgen
onze examenkandidaten praktische opdrachten. Dat vinden werkgevers zeer
waardevol.'
Ook Eveline van Oostrom, manager examenontwikkeling, is trots op de
prijs: 'Ik vind het een hele prestatie van EXIN om in zo'n korte tijd zo'n
compleet en inhoudelijk goed programma neer te zetten. De Innovation Award
2008 betekent voor mij dat EXIN voorop loopt bij de nieuwste ontwikkelingen
in het vakgebied.'
Over het certificeringsprogramma
IT Service Management according to ISO/IEC 20000
Door de veranderende eisen die klanten stellen aan de IT-diensten en door
ontwikkelingen in IT Service Management, staat bij EXIN's portfolio een
kwaliteitsbenadering van het vakgebied centraal, gericht op ISO/IEC 20000; de
internationale, onafhankelijke standaard voor kwaliteit in IT Service
Management.
Samen met TÜV SÜD Akademie biedt EXIN het certificeringsprogramma IT
Service Management according to ISO/IEC 20000 voor IT-professionals op alle
niveaus, zoals uitvoerende IT-medewerkers, (senior) managers, (senior)
consultants en auditors. Het programma is gebaseerd op IT-functies en
competenties die IT-professionals nodig hebben in de praktijk. Centraal staat
de bedoeling achter de standaard en hoe het vereiste kwaliteitsniveau van de
IT Services bereikt kan worden. Onze examenkandidaten leren het
'framework-neutrale' ISO/IEC 20000 te gebruiken als kompas waarmee zij hun
eigen weg kunnen kiezen in het complexe netwerk van IT-standaarden, best
practices en frameworks op het gebied van IT Service Management.
Examens
Het certificeringsprogramma IT Service Management according to ISO/IEC 20000
bestaat uit een Foundation Level, een Professional Level, een IT Management
Track en een Auditing Track. Op de hogere niveaus krijgen de examenkandidaten
praktische opdrachten tijdens de training. De volgende examens zijn nu
beschikbaar:
- ISO/IEC 20000 Foundation
- ISO/IEC 20000 Professional: Management and Improvement of ITSM
processes
- ISO/IEC 20000 Professional: Support of IT Services
- ISO/IEC 20000 Professional: Alignment of IT and the Business
- ISO/IEC 20000 Professional: Control of IT Services
De overige examens zijn in ontwikkeling. Om de kwaliteit van de
opleidingen te garanderen, accrediteert EXIN opleiders die trainingen geven
voor deze examens.
Over EXIN
EXIN is een onafhankelijk, internationaal exameninstituut voor ICT'ers.
De missie van EXIN is de verbetering van de kwaliteit van het ICT-vakgebied
en de daarin werkzame ICT-professionals. Om dat doel te bereiken ontwikkelt
EXIN exameneisen en ICT-examens. EXIN neemt deze examens af in meer dan 140
landen, verdeeld over zes continenten en in vijftien talen. De bekendste
EXIN-examens zijn de modulen van I-Tracks, ECDL, AMBI, ITIL(R), ISO/IEC
20000, ISO/IEC 27000, MOF, PRINCE2, FPA, TMap(R), BiSL en ASL.
http://www.exin.nl - http://www.exin-exams.com
Persinformatie: EXIN, hét exameninstituut voor ICT'ers, Annemarie Bosschaart - Manager PR/Communicatie, telefoon +31-(0)30-234-48-44, annemarie.bosschaart@exin.nl
-