Taalunie opent startpagina voor literatuuronderwijs in Nederland en
Vlaanderen
Den Haag, 7 november 2008
De Nederlandse Taalunie heeft een startpagina literatuuronderwijs
geopend op haar website 'Taalunieversum'. Daar kunnen Vlaamse en
Nederlandse leraren terecht die bijvoorbeeld een literair project
zoeken of die eens bij de wetenschap te rade willen gaan over de beste
didactiek voor literatuuronderwijs.
Op de pagina staat meteen al een nieuwe publicatie, Het
literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen. Een stand van zaken.
Daarin heeft de Taalunie interessante informatie bijeengebracht die er
over het literatuuronderwijs in ons taalgebied is. Zo zijn er
overzichten van lesmateriaal en van wetenschappelijk onderzoek. De
bundel geeft ook informatie over kerndoelen en eindtermen en wat die
betekenen voor de leerplannen en de toetsing.
De Taalunie wil met deze inventarisatie niet in de laatste plaats ook
een vergelijking tussen het Nederlandse en het Vlaamse
literatuuronderwijs mogelijk maken. Ze vindt dat vooral belangrijk
omdat er in Nederland en Vlaanderen nog steeds vooroordelen over
elkaars praktijk bestaan en dat terwijl zij elkaar juist zo goed
kunnen inspireren.
Een eerste vergelijking leert al dat de doelstellingen van het
literatuuronderwijs in Vlaanderen en Nederland in grote lijnen
hetzelfde zijn. Een verschil is dat het onderwijs in Vlaanderen meer
beïnvloed wordt door de leerplannen van de onderwijskoepels en dat er
in Vlaanderen, in tegenstelling tot Nederland, geen aparte
methodes/schoolboeken voor literatuuronderwijs zijn.
De startpagina is te vinden op www.taalunieversum.org, maar is ook te
bereiken via www.literatuuronderwijs.org.
---
Nederlandse Taalunie