Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


07.11.2008

Kamer akkoord met reductie biotransportbrandstoffendoelstelling 2010

Minister Cramer van VROM heeft maandagavond geen tegenstand vanuit de Kamerfracties ondervonden met betrekking tot het kabinetsvoornemen om de biobrandstoffendoelstelling in 2010 te reduceren tot 4%.

Tijdens het Algemeen Overleg van de vaste Kamercommissie voor VROM over het werkprogramma Schoon & Zuinig werd Cramer gevraagd te onderbouwen waarom het precies 4% zou moeten zijn (D66, SGP). Voor sommige partijen ging de voorgestelde reductie nog niet ver genoeg (GL, PVD, PVV). Voorgesteld werd om geheel te wachten met biobrandstoffendoelstellingen totdat er duidelijke duurzaamheidscriteria zijn. De minister gaf aan voor 4% te hebben gekozen om enerzijds wel een stapje terug te doen, omdat de duurzaamheid nog onvoldoende kan worden gegarandeerd, maar anderzijds niet tot 0% terug te willen vallen vanwege de investeringen die reeds zijn gedaan. "Anders zakt de markt in", aldus de minister.

De reductie moet een signaal zijn richting bedrijfsleven om certificering van biobrandstoffen ter hand te nemen. Certificering is een zaak van het bedrijfsleven zelf, aldus de minister. De overheid faciliteert het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door samen met minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking projecten in producentenlanden te ondersteunen (bijv. Mozambique en Brazilië). Minister Cramer verwees naar de RSPO die in haar ogen vooroploopt bij de certificering. Ze merkte echter op dat in de RSPO naar haar mening nog twee belangrijke aspecten ontbreken: de CO2-balans en de macromonitoring van de concurrentie met voedsel.

Het debat op 3 november jl. werd sterk beïnvloed door de resultaten uit het rapport van ECN en het Planbureau voor de Leefomgeving. Hierin is de haalbaarheid berekend van een beperkt aantal doelstellingen genoemd in het werkprogramma Schoon & Zuinig op basis van de afspraken die zijn gemaakt in de diverse afgesloten convenanten.

Op de vraag of de duurzaamheidseisen in het voorstel voor de Renewable Energy Directive (RED) niet een te beperkte interpretatie vormen van de Cramer-criteria, verwees de minister naar het feit dat er een jaar geleden nog helemaal niets was. Het tot nu toe behaalde resultaat - duurzaamheidscriteria zowel in de RED als in de Fuel Quality Directive
- is een hele prestatie, aldus de minister. Bovendien blijft Nederland zich inzetten om uiteindelijk alle Cramer-criteria opgenomen te krijgen in EU-wetgeving. Cramer verwacht dat duidelijkheid over certificering in de periode 2011 - 2013 wordt gerealiseerd. In 2012 komt er een evaluatie die moet aangeven of bijsturen van het beleid noodzakelijk is. In het kader van de duurzaamheidscriteria verwees de minister ook naar het Schokland-akkoord waarin met diverse partijen wordt samengewerkt aan het ontwikkelen en toepasbaar maken van duurzaamheidscriteria.

Vanwege de reductie van de doelstellingen zal binnen de sector Verkeer & Vervoer dus naar andere mogelijkheden voor CO2-reductie moeten worden gezocht. Minister Eurlings zal daarom naar andere mogelijkheden zoeken zoals kilometerheffing en inzet van elektrische voertuigen.

De VVD diende een motie in om een onderzoek af te dwingen naar de mogelijkheden om het verkeer en vervoer minder afhankelijk te laten zijn biobrandstoffen. Hierover wordt waarschijnlijk volgende week dinsdag gestemd.