Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
07.11.2008
Kamer akkoord met reductie biotransportbrandstoffendoelstelling 2010
Minister Cramer van VROM heeft maandagavond geen tegenstand vanuit de
Kamerfracties ondervonden met betrekking tot het kabinetsvoornemen om
de biobrandstoffendoelstelling in 2010 te reduceren tot 4%.
Tijdens het Algemeen Overleg van de vaste Kamercommissie voor VROM
over het werkprogramma Schoon & Zuinig werd Cramer gevraagd te
onderbouwen waarom het precies 4% zou moeten zijn (D66, SGP). Voor
sommige partijen ging de voorgestelde reductie nog niet ver genoeg
(GL, PVD, PVV). Voorgesteld werd om geheel te wachten met
biobrandstoffendoelstellingen totdat er duidelijke
duurzaamheidscriteria zijn. De minister gaf aan voor 4% te hebben
gekozen om enerzijds wel een stapje terug te doen, omdat de
duurzaamheid nog onvoldoende kan worden gegarandeerd, maar anderzijds
niet tot 0% terug te willen vallen vanwege de investeringen die reeds
zijn gedaan. "Anders zakt de markt in", aldus de minister.
De reductie moet een signaal zijn richting bedrijfsleven om
certificering van biobrandstoffen ter hand te nemen. Certificering is
een zaak van het bedrijfsleven zelf, aldus de minister. De overheid
faciliteert het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door samen met minister
Koenders van Ontwikkelingssamenwerking projecten in producentenlanden
te ondersteunen (bijv. Mozambique en Brazilië). Minister Cramer
verwees naar de RSPO die in haar ogen vooroploopt bij de
certificering. Ze merkte echter op dat in de RSPO naar haar mening nog
twee belangrijke aspecten ontbreken: de CO2-balans en de
macromonitoring van de concurrentie met voedsel.
Het debat op 3 november jl. werd sterk beïnvloed door de resultaten
uit het rapport van ECN en het Planbureau voor de Leefomgeving. Hierin
is de haalbaarheid berekend van een beperkt aantal doelstellingen
genoemd in het werkprogramma Schoon & Zuinig op basis van de afspraken
die zijn gemaakt in de diverse afgesloten convenanten.
Op de vraag of de duurzaamheidseisen in het voorstel voor de Renewable
Energy Directive (RED) niet een te beperkte interpretatie vormen van
de Cramer-criteria, verwees de minister naar het feit dat er een jaar
geleden nog helemaal niets was. Het tot nu toe behaalde resultaat -
duurzaamheidscriteria zowel in de RED als in de Fuel Quality Directive
- is een hele prestatie, aldus de minister. Bovendien blijft Nederland
zich inzetten om uiteindelijk alle Cramer-criteria opgenomen te
krijgen in EU-wetgeving. Cramer verwacht dat duidelijkheid over
certificering in de periode 2011 - 2013 wordt gerealiseerd. In 2012
komt er een evaluatie die moet aangeven of bijsturen van het beleid
noodzakelijk is. In het kader van de duurzaamheidscriteria verwees de
minister ook naar het Schokland-akkoord waarin met diverse partijen
wordt samengewerkt aan het ontwikkelen en toepasbaar maken van
duurzaamheidscriteria.
Vanwege de reductie van de doelstellingen zal binnen de sector Verkeer
& Vervoer dus naar andere mogelijkheden voor CO2-reductie moeten
worden gezocht. Minister Eurlings zal daarom naar andere mogelijkheden
zoeken zoals kilometerheffing en inzet van elektrische voertuigen.
De VVD diende een motie in om een onderzoek af te dwingen naar de
mogelijkheden om het verkeer en vervoer minder afhankelijk te laten
zijn biobrandstoffen. Hierover wordt waarschijnlijk volgende week
dinsdag gestemd.