Commissariaat voor de Media


07 november 2008

Medische programma's gevoelig voor overtreding sponsorregels

Bij medische programma's van publieke omroepen zijn in een aantal gevallen de sponsorregels overtreden. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media. Elf medische programma's werden in het onderzoek betrokken. Drie van deze programma's hebben bijdragen ontvangen van particuliere ondernemingen, terwijl dit niet is toegestaan: de Mediawet wil voorkomen dat commerciële invloed wordt uitgeoefend op publieke programma's.

De overige programma's hebben toegestane bijdragen ontvangen van niet-particuliere ondernemingen zoals goededoeleninstellingen. In de meeste gevallen zijn de bijdragen voor deze programma's betaald uit de algemene middelen van de ideële instellingen. Het komt echter ook voor dat goededoeleninstellingen specifiek voor de programma's bestemde gelden hebben ontvangen van farmaceutische bedrijven. In die gevallen komt naar het oordeel van het Commissariaat de redactionele onafhankelijkheid in gevaar. Omroepen dienen daarom expliciet op de hoogte te zijn van de herkomst van en afspraken over bijdragen van niet-particuliere ondernemingen. Zij dienen na te gaan of bijdragen voldoen aan de mediawettelijke eisen die commerciële beïnvloeding willen voorkomen.

In veel gevallen worden de productiekosten van het programma bijna volledig gedekt door de bijdragen. Het Commissariaat wijst erop dat ook dit feit een gevaar inhoudt voor de redactionele onafhankelijkheid van de omroep.

Uit het onderzoek ontstaat de indruk dat de omroepen de sponsorregels en het begrip (niet-) particuliere onderneming onjuist interpreteren. De NPO en de in het onderzoek betrokken omroepverenigingen worden uitgenodigd voor een bespreking van de onderzoeksresultaten. Daarbij zal aandacht worden besteed aan de manier waarop aan de mediawettelijke verplichtingen moet worden voldaan.
* Download bijbehorend besluit