07 november 2008
Medische programma's gevoelig voor overtreding sponsorregels
Bij medische programma's van publieke omroepen zijn in een aantal
gevallen de sponsorregels overtreden. Dit blijkt uit onderzoek van het
Commissariaat voor de Media. Elf medische programma's werden in het
onderzoek betrokken. Drie van deze programma's hebben bijdragen
ontvangen van particuliere ondernemingen, terwijl dit niet is
toegestaan: de Mediawet wil voorkomen dat commerciële invloed wordt
uitgeoefend op publieke programma's.
De overige programma's hebben toegestane bijdragen ontvangen van
niet-particuliere ondernemingen zoals goededoeleninstellingen. In de
meeste gevallen zijn de bijdragen voor deze programma's betaald uit de
algemene middelen van de ideële instellingen. Het komt echter ook
voor dat goededoeleninstellingen specifiek voor de programma's
bestemde gelden hebben ontvangen van farmaceutische bedrijven. In die
gevallen komt naar het oordeel van het Commissariaat de redactionele
onafhankelijkheid in gevaar. Omroepen dienen daarom expliciet op de
hoogte te zijn van de herkomst van en afspraken over bijdragen van
niet-particuliere ondernemingen. Zij dienen na te gaan of bijdragen
voldoen aan de mediawettelijke eisen die commerciële beïnvloeding
willen voorkomen.
In veel gevallen worden de productiekosten van het programma bijna
volledig gedekt door de bijdragen. Het Commissariaat wijst erop dat
ook dit feit een gevaar inhoudt voor de redactionele onafhankelijkheid
van de omroep.
Uit het onderzoek ontstaat de indruk dat de omroepen de sponsorregels
en het begrip (niet-) particuliere onderneming onjuist interpreteren.
De NPO en de in het onderzoek betrokken omroepverenigingen worden
uitgenodigd voor een bespreking van de onderzoeksresultaten. Daarbij
zal aandacht worden besteed aan de manier waarop aan de
mediawettelijke verplichtingen moet worden voldaan.
* Download bijbehorend besluit
Commissariaat voor de Media