De nieuwe Piaggio MP3 LT: motorrijden met het autorijbewijs B
(11/7/2008)
Piaggio heeft de MP3 scooterreeks uitgebreid met de nieuwe LT-versie,
waarvoor geen motorrijbewijs vereist is. Automobilisten met een
B-rijbewijs mogen en kunnen deze ultramoderne motorscooter besturen,
die een innovatieve, wendbare en veilige oplossing is voor het rijden
in druk (stads)verkeer.
De Piaggio MP3 LT is de eerste volwaardige motorscooter op de markt
die mag worden bestuurd door automobilisten met een B-rijbewijs.
Piaggio Benelux biedt kopers van de MP3 LT â zonder kosten â een
eendaagse rijtraining aan, die wordt verzorgd door professionele
instructeurs onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse
Motorrijders Vereniging, afdeling rijopleidingen.
De nieuwe Piaggio MP3 LT, die beschikt over twee voorwielen, heeft het
unieke voordeel dat automobilisten met enkel een rijbewijs B dit
voertuig mogen besturen. Daarbij biedt de Piaggio-importeur voor het
waarborgen van de verkeersveiligheid zonder meerkosten een
professionele rijtraining aan. Machiel Spiering, Sales Manager van
Piaggio Benelux, licht het unieke karakter van de MP3 toe: âDe
belangstelling in Nederland voor de motorscooter neemt enorm toe. De
hedendaagse verkeersdeelnemer heeft, zeker in het drukke
woon-werkverkeer en met de alsmaar groeiende filevorming, behoefte aan
individuele mobiliteit en een efficiënte reistijd. Zonder daarbij
tijd te verliezen in een stagnerende verkeersstroom. De motorscooter
biedt daarvoor als geen enkel ander vervoermiddel de ideale oplossing.
De scooter is comfortabel en gemakkelijk in het gebruik, is
onderhoudsvriendelijk en uitermate praktisch en gaat zuinig met
brandstof om. Een ander groot voordeel van de motorscooter is dat er
voor de berijder geen parkeerprobleem bestaat.â
Piaggio heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van
innovatieve mobiliteitsoplossingen. Gedachtig de vele problemen van de
hedendaagse verkeersdeelnemer heeft Piaggio de MP3 LT ontwikkeld en
presenteert deze enige motorscooter waarop met het rijbewijs B gereden
mag worden, nu met trots.
De nieuwe MP3 LT is afgeleid van de revolutionaire Piaggio MP3
modelreeks en beschikt over dezelfde unieke en geavanceerde
eigenschappen evenals de prettige, veilige rijkenmerken waardoor de
driewielige scooter zoân enorm succes is geworden. Door de dubbele
voorwielen heeft de Piaggio MP3 nieuwe normen gesteld op het gebied
van dynamische stabiliteit en zorgt deze opvallende motorscooter voor
een opmerkelijke rijervaring. De twee voorwielen zijn onafhankelijk
opgehangen, waardoor de stabiliteit in bochten aanzienlijk hoger is
ten opzichte van een conventionele motorscooter of motorfiets. Ook bij
hogere snelheden gedraagt de MP3 zich uiterst stabiel, zelfs wanneer
in de luchtwerveling achter een groot voertuig wordt gereden, waardoor
de veiligheid zich op een hoog niveau bevindt.
De voordelen van de configuratie met drie wielen komen ook
nadrukkelijk tot uiting wanneer het wegdek nat of glad is, of in
omstandigheden die kritiek zijn voor conventionele tweewielers. De
Piaggio MP3 LT rijdt als een perfecte, normale scooter. Maar in de
stad en in stadscentra zijn het veiligheidsniveau en de stabiliteit
ongekend hoog, omdat op wegen met een slecht of hobbelig wegdek kan
worden gereden en de MP3 geen moeite heeft met zaken als tramrails,
gaten in de weg en putdeksels.
De afmetingen van een compacte maxi scooter zorgen er in combinatie
met een opmerkelijke wendbaarheid voor dat de Piaggio MP3 LT zich
helemaal thuis voelt in het stadsverkeer. Parkeren is ook al
eenvoudig, omdat de scooter dankzij een elektrohydraulisch systeem
zelfstandig rechtop blijft staan en daardoor geen standaard nodig
heeft. Ook hoeft de bestuurder bij stilstand zijn voeten niet op de
grond te zetten. Handmatig kan hij de voorwielen blokkeren zodat de
MP3 stabiel op zijn plek kan blijven staan. Het deblokkeren van het
systeem geschiedt automatische bij het wegrijden vanuit stilstand,
waarbij de blokkering bij een snelheid vanaf 7 km/u wordt opgeheven.
De revolutionaire MP3 heeft een veel kortere remweg nodig dan een
normale scooter. Dankzij de drie schijfremmen en de buitengewone grip
van de twee voorwielen is de remweg zoân 20% korter dan bij een
conventionele scooter wanneer alleen de voorremmen worden gebruikt!
Wanneer de bestuurder de stad achter zich laat toont de Piaggio MP3 LT
zijn andere kwaliteiten. Wegligging, het veilige bochtenwerk en de
enorme hellingshoek in de bochten staan garant voor immens rijplezier
op snelle landwegen.
De nieuwe Piaggio MP3 LT is de ideale oplossing voor iedereen die
behoefte heeft aan snel en efficiënt vervoer in de stad, maar die de
overstap naar een motorfiets of âscooter niet heeft kunnen maken omdat
men niet in het bezit was van het motorrijbewijs A. Nu biedt Piaggio
met de MP3 LT de oplossing!
Dankzij de grotere spoorbreedte van 465 mm kan en mag de Piaggio MP3
LT ook worden bestuurd door automobilisten met uitsluitend het
rijbewijs B. De LT is leverbaar met een krachtige 250 cc en een 400 cc
motor. De Piaggio MP3 LT wordt uitgebracht in de vernieuwde vormgeving
die voor de gehele MP3-reeks van het modeljaar 2009 van kracht is. Dus
met de auto-look grille en geïntegreerde zijlichten (LT), een nieuw
blauwgetint windscherm, nieuwe koplampen en vernieuwde handgrepen voor
de passagiers.
Om te voldoen aan de wettelijke voorschriften is de innovatieve
Piaggio MP3 LT uitgerust met een rempedaal en een gecombineerd
remsysteem. Daarnaast zijn de gebruikelijke hendels voor de remmen aan
het stuur gebleven, zodat het actieve veiligheidsniveau ongeëvenaard
hoog is.
Ook het rijcomfort is verder verbeterd:
* Het zadel is opnieuw ontworpen voor een verhoogd zitcomfort.
* De nieuwe passagiersgreep is tegelijkertijd een ruggensteun.
* Het windscherm is vergroot en biedt meer bescherming.
* Zelfs de 250 cc versie heeft een 14â achterwiel (ipv het 12â wiel
op de vorige MP3) voor verbeterde controle en meer grip.
De Piaggio MP3 LT is leverbaar met twee motoren: 250 cc en 400 cc.
Beide motoren zijn ultramoderne, krachtige, milieuvriendelijke
viertaktmotoren met vier kleppen en vloeistofkoeling. De
krachtbronnen voldoen dan ook aan de strengste emissienormen in
Europa. De Piaggio MP3 LT met 250 cc motor heeft elektronische
brandstofinjectie en levert 22,5 pk/16,5 kW. Daarmee is hij prima
geschikt voor langere trips. De Master 400 motor is een vierkleppen,
viertakt motor met vloeistofkoeling en elektronische
brandstofinjectie. De krachtbron vormt de top in de MP3-reeks met een
motorvermogen van 34 pk bij 7.600 tpm en levert een koppel van 37,6 Nm
bij 5.500 tpm.
Tot slot nogmaals Machiel Spiering: âDe Piaggio MP3 LT heeft ook nog
eens een fraai, futuristisch design waardoor deze motorscooter
naadloos aansluit op een dynamische, moderne levensstijl. Er is een
aantal accessoires leverbaar waardoor het gebruiksgemak nog verder
wordt vergroot, zoals een topkoffer met plaats voor twee helmen,
winterbanden en beencovers. Met de MP3 verwachten wij een belangrijke
doorbraak te genereren voor met het name het drukke woon-werkverkeer.
Voor automobilisten is er nu een zeer interessant alternatief!â
De Piaggio MP3 LT is met onmiddellijke ingang leverbaar. De MP3 LT
250cc is er vanaf ⬠7.789,-, de 400cc variant heeft een vanafprijs
van ⬠8.889,-.
AutoRai