Ingezonden persbericht


Kwaliteit Nederlandse games & ondernemerschap prijswaardig

Uitreiking eerste Dutch Game Awards tijdens business event 'Game in the City'

De Nederlandse game industrie is zowel nationaal als internationaal sterk in opkomst. Met een omzet van ruim 1.2 miljard euro en ruim 1500 arbeidsplaatsen is de game industrie in enkele jaren tijd een economische sector van belang geworden. Tijdens het congres 'Game in the City' op 6 en 7 november op het Oliemolenkwartier in Amersfoort worden voor het eerst de Dutch Game Awards uitgereikt.

De Dutch Game Awards zijn een erkenning van de creativiteit, het vakmanschap en het zakelijk inzicht van de Nederlandse gameontwikkelaars. De prijzen worden uitgereikt aan gamebedrijven en zelfstandige developers die zich het afgelopen jaar (inter)nationaal hebben onderscheiden. De Dutch Game Awards zijn een initiatief van Amersfoort Creatieve Stad in samenwerking met Provincie Utrecht, NLGD, BGin en Dutch Game Garden.

Onderscheidend qua gamesplay, Businesstoepassing of Game Design

"De Nederlandse Game Industrie heeft inmiddels meer dan voldoende body voor een dergelijke award. Er worden hier prachtige games ontwikkeld en ook de zakelijke kant steekt vaak goed in elkaar. De Dutch Game Awards zijn een erkenning voor de kwaliteiten van de Nederlandse Game developers en een goed internationaal promotie instrument." stelt Reinout te Brake, jurylid en CEO TM Ventures..

De awards worden toegekend in verschillende categorieën:

Best Game (PC/Console, Mobile/Handheld, Online)

Best Design (Artwork, Music & Sound, Gameplay)

Best Business Application (Marketingrendement, Media, Onderwijs & Zorg)

Alle games ontwikkeld door een Nederlandse producer of gamedeveloper kunnen meedingen naar de prestigieuze Awards. Voorwaarde is dat de game is opgeleverd tussen 1 januari 2007 en 30 juni 2008 of dat binnen deze periode een werkende demo is gepubliceerd. Via de website http://www.gameinthecity.nl kunnen games worden voorgedragen. Per game een korte beschrijving en enkele screenshots volstaat voor de aanmelding. De insluitingstermijn sluit per 1 oktober.

De jury met game- en media professionals als Erik T'Sas (Bestuurslid BGin, CEO Khaeon), Monique van Dusseldorp (o.a. Program Director Picnic, bestuurslid van de omroep NPS, Commissaris bij Kenniswijk), Martin de Ronde (o.a. CEO OneBigGame.org, Founder LostBoys Games / Guerrilla Games), Carla Hoekendijk (Adviseur Gameopleidingen o.a. Hogeschool Amsterdam) en Reinout te Brake (marketing & business consultant, o.a. Spill Group, TM Ventures) zal de komende maanden de inzendingen beoordelen op criteria als gameplay, design en business potentieel. De award uitreiking op 6 november garandeert de winnaars niet alleen een leuke middag en een mooi beeld, maar belangrijker: media-aandacht en contacten met internationale investeerders en distributeurs.

Tweedaags Business Event ' Game in the City'

De Dutch Game Awards worden uitgereikt op 6 november, tijdens het tweedaagse business event 'Game in the City' op het Oliemolenkwartier in Amersfoort. Dit business event voor ondernemers, creatieve industrie, young professionals en studenten illustreert dat een 'speelse inslag' en creatief met de regels omgaan de grondslagen vormen voor vernieuwing, innovatie en zakelijk succes in verschillende domeinen. Een keur van (inter)nationaal befaamde sprekers schetst in keynotes, masterclasses en interactieve sessies de kracht van games en creativiteit. Centraal staan de thema's "Marketing & Advertising", "Dutch Design", "Games & Media" en Serious Games. Zij vormen het kristallisatiepunt voor verrassende presentaties en baanbrekende inzichten.

Aanvullende informatie:

Game in the City is een initiatief van Amersfoort Creatieve Stad en wordt ondersteund door onder meer Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht, de Nederlandse Game Dagen, Benelux Game Initiative, Dutch Game Garden, Dutch Game Valley, iMMovator, Syntens, Creative Cities Amsterdam Area, Taskforce Innovatie Utrecht, Vereniging Amersfoortse Bedrijven en BO0

'Amersfoort Creatieve Stad' wil de creatieve bedrijvigheid in Amersfoort versterken en laten groeien. Haar ambitie is dat Amersfoort een toonaangevende positie bekleedt op het gebied van creatieve bedrijvigheid, primair binnen het cluster ontwerp en advies en secundair binnen media en cultureel ondernemerschap. 'Amersfoort Creatieve Stad' werkt aan samenhang en beweging, betrekt creatieve ondernemers in denken en doen, positioneert en promoot Amersfoort, faciliteert (virtueel) ontmoeten en creëert meerwaarde. 'Amersfoort Creatieve Stad' ontwikkelt het Oliemolenkwartier als hart van creatieve economie in Amersfoort, ondersteunt creatieve bedrijvigheid, bijvoorbeeld in het zoeken van bedrijfsruimte, en stimuleert onderwijs, onderzoek en kennisinstellingen rondom creatieve bedrijvigheid.