Ingezonden persbericht
Kwaliteit Nederlandse games & ondernemerschap prijswaardig
Uitreiking eerste Dutch Game Awards tijdens business event 'Game in
the City'
De Nederlandse game industrie is zowel nationaal als internationaal
sterk in opkomst. Met een omzet van ruim 1.2 miljard euro en ruim 1500
arbeidsplaatsen is de game industrie in enkele jaren tijd een
economische sector van belang geworden. Tijdens het congres 'Game in
the City' op 6 en 7 november op het Oliemolenkwartier in Amersfoort worden
voor het eerst de Dutch Game Awards uitgereikt.
De Dutch Game Awards zijn een erkenning van de creativiteit, het
vakmanschap en het zakelijk inzicht van de Nederlandse
gameontwikkelaars. De prijzen worden uitgereikt aan gamebedrijven en
zelfstandige developers die zich het afgelopen jaar (inter)nationaal
hebben onderscheiden. De Dutch Game Awards zijn een initiatief van
Amersfoort Creatieve Stad in samenwerking met Provincie Utrecht, NLGD, BGin en Dutch Game
Garden.
Onderscheidend qua gamesplay, Businesstoepassing of Game Design
"De Nederlandse Game Industrie heeft inmiddels meer dan voldoende
body voor een dergelijke award. Er worden hier prachtige games
ontwikkeld en ook de zakelijke kant steekt vaak goed in elkaar. De
Dutch Game Awards zijn een erkenning voor de kwaliteiten van de
Nederlandse Game developers en een goed internationaal promotie
instrument." stelt Reinout te Brake, jurylid en CEO TM Ventures..
De awards worden toegekend in verschillende categorieën:
Best Game (PC/Console, Mobile/Handheld, Online)
Best Design (Artwork, Music & Sound, Gameplay)
Best Business Application (Marketingrendement, Media, Onderwijs &
Zorg)
Alle games ontwikkeld door een Nederlandse producer of gamedeveloper
kunnen meedingen naar de prestigieuze Awards. Voorwaarde is dat de
game is opgeleverd tussen 1 januari 2007 en 30 juni 2008 of dat binnen
deze periode een werkende demo is gepubliceerd. Via de website
http://www.gameinthecity.nl kunnen games worden voorgedragen. Per game een korte beschrijving en
enkele screenshots volstaat voor de aanmelding. De insluitingstermijn
sluit per 1 oktober.
De jury met game- en media professionals als Erik T'Sas (Bestuurslid
BGin, CEO Khaeon), Monique van Dusseldorp (o.a. Program Director
Picnic, bestuurslid van de omroep NPS, Commissaris bij Kenniswijk),
Martin de Ronde (o.a. CEO OneBigGame.org, Founder LostBoys Games /
Guerrilla Games), Carla Hoekendijk (Adviseur Gameopleidingen o.a.
Hogeschool Amsterdam) en Reinout te Brake (marketing & business
consultant, o.a. Spill Group, TM Ventures) zal de komende maanden de
inzendingen beoordelen op criteria als gameplay, design en business
potentieel. De award uitreiking op 6 november garandeert de winnaars
niet alleen een leuke middag en een mooi beeld, maar belangrijker:
media-aandacht en contacten met internationale investeerders en
distributeurs.
Tweedaags Business Event ' Game in the City'
De Dutch Game Awards worden uitgereikt op 6 november, tijdens het
tweedaagse business event 'Game in the City' op het Oliemolenkwartier
in Amersfoort. Dit business event voor ondernemers, creatieve
industrie, young professionals en studenten illustreert dat een
'speelse inslag' en creatief met de regels omgaan de grondslagen
vormen voor vernieuwing, innovatie en zakelijk succes in verschillende
domeinen. Een keur van (inter)nationaal befaamde sprekers schetst in
keynotes, masterclasses en interactieve sessies de kracht van games en
creativiteit. Centraal staan de thema's "Marketing & Advertising",
"Dutch Design", "Games & Media" en Serious Games. Zij vormen het
kristallisatiepunt voor verrassende presentaties en baanbrekende
inzichten.
Aanvullende informatie:
Game in the City is een initiatief van Amersfoort Creatieve Stad en
wordt ondersteund door onder meer Gemeente Amersfoort, Provincie
Utrecht, de Nederlandse Game Dagen, Benelux Game Initiative, Dutch
Game Garden, Dutch Game Valley, iMMovator, Syntens, Creative Cities
Amsterdam Area, Taskforce Innovatie Utrecht, Vereniging Amersfoortse
Bedrijven en BO0
'Amersfoort Creatieve Stad' wil de creatieve bedrijvigheid in Amersfoort versterken en laten
groeien. Haar ambitie is dat Amersfoort een toonaangevende positie
bekleedt op het gebied van creatieve bedrijvigheid, primair binnen het
cluster ontwerp en advies en secundair binnen media en cultureel
ondernemerschap. 'Amersfoort Creatieve Stad' werkt aan samenhang en
beweging, betrekt creatieve ondernemers in denken en doen,
positioneert en promoot Amersfoort, faciliteert (virtueel) ontmoeten
en creëert meerwaarde. 'Amersfoort Creatieve Stad' ontwikkelt het
Oliemolenkwartier als hart van creatieve economie in Amersfoort, ondersteunt creatieve
bedrijvigheid, bijvoorbeeld in het zoeken van bedrijfsruimte, en
stimuleert onderwijs, onderzoek en kennisinstellingen rondom creatieve
bedrijvigheid.