ProRail
Persbericht
03-11-2008
Herinrichting opstelterrein Maastricht gereed
Spoorbeheerder ProRail heeft een gedeelte van het emplacement in
Maastricht vernieuwd. Een aantal opstelsporen, bedoeld voor onderhoud
en het tijdelijk opstellen van treinen, is verlengd. Hierdoor kan NS
met langere treinen (340 meter) van en naar Maastricht rijden. Ook
inspectie en reiniging gaat door nieuwe voorzieningen een stuk
makkelijker. Op donderdag 6 november vindt de officiële opening
plaats. De âopenings-expressâ rijdt met genodigden vanaf station
Maastricht naar het opstel- en serviceterrein.
Langs de langere opstelsporen zijn nieuwe extra brede service- en
inspectiepaden aangelegd. De servicepaden zijn bedoeld om treinen
technisch te inspecteren en om ze van binnen schoon te maken. De
servicepaden zijn voorzien van aansluitingen voor elektra, lucht en
water. Om makkelijker in en uit de wagons te stappen, zijn verrijdbare
trapjes aanwezig voor de servicemedewerkers. Het hele opstel- en
serviceterrein is voorzien van een bovenleiding. In 2009 wordt er een
nieuwe wasinstallatie voor treinen gebouwd waar ook de langere treinen
in passen.
Veel voordelen
Verschillende betrokken partijen zijn erg blij met de vernieuwing:
Voor Nedtrain, het bedrijf dat het onderhoud aan de treinstellen
verzorgt, leveren de extra brede service- en inspectiepaden dagelijks
veel gebruiksgemak op. Voor de gemeente Maastricht betekent het nieuwe
emplacement een belangrijke verbetering op milieugebied. Vervuilde
plekken in de bodem zijn gesaneerd en de bestaande verouderde
tankinstallatie is verwijderd. Voor ProRail betekent het nieuwe
emplacement een verbetering van de functionaliteit. Treinen hoeven
niet meer te worden verplaatst van opstelspoor naar reinigingsperron
en vice versa. Dit betekent minder rangeerbewegingen, minder geluid en
minder capaciteitsbeslag op druk bereden wissels.