Ingezonden persbericht


Persbericht

Provisietransparantie definitief per 1 januari 2009 De Hypotheekshop: 'Akkoord Tweede Kamer gaat niet ver genoeg'

Huizen, 6 november 2008 ­ 'De Hypotheekshop is verheugd dat De Tweede Kamer het voorstel van Minster Bos heeft opgevolgd en dat provisietransparantie per 1 januari 2009 een feit is', aldus Ron Bavelaar, algemeen directeur van De Hypotheekshop. 'De hypotheekconsument krijgt nu duidelijk te zien dat hypotheekadvies niet gratis is. Het akkoord is hiermee een stap in de goede richting, maar gaat nog niet ver genoeg. De Hypotheekshop gaat daarom naast de hoogte van de beloning ook aangeven welke werkzaamheden worden verricht voor het geven van advies én hoeveel tijd daaraan wordt besteed door de adviseur. Elke klant ontvangt een urendeclaratie waarmee de toegevoegde waarde van de hypotheekadviseur wordt verklaard en onderbouwd'.

'De Hypotheekshop biedt de consument een keuze. Hij kan kiezen voor de huidige provisiestructuur of voor betaling op basis van een uurtarief. Kiest de klant voor betaling op basis van een uurtarief dan verrekent De Hypotheekshop het aantal uren met 50% van de totale provisie-inkomsten (de afsluit- en doorloopprovisie). De wetgever vindt namelijk dat 50% van de totale provisie-inkomsten bestemd is voor het advies en 50% voor de zorgplicht. Maakt De Hypotheekshop minder uren dan zij aan provisie ontvangt, dan krijgt de klant het verschil terug. Worden er meer uren gemaakt, dan worden die uren niet in rekening gebracht. De klant betaalt dus nooit meer dan de provisie, maar vaak wel minder en dat is in het voordeel van de consument', licht Ron Bavelaar toe.

Onafhankelijk advies
Ron Bavelaar: 'De Hypotheekshop zet per 1 januari 2009 een stap verder dan de wetgeving, door haar inspanningen inzichtelijk te maken. De tweede stap is dat De Hypotheekshop zo snel mogelijk naar financiële producten wil die zijn ontdaan van provisies voor de hypotheekadviseur; de zogenaamde nettoproducten. De consument krijgt dan het goedkoopste product, omdat de provisiekosten uit het product zijn gehaald. De consument betaalt apart voor het advies, maar alleen voor de uren die daadwerkelijk zijn gemaakt. Dan is er sprake van échte transparantie en onafhankelijk advies'.

De Hypotheekshop
Met circa 200 vestigingen in heel Nederland is De Hypotheekshop de grootste, financiële adviesketen, waar iedereen terecht kan voor een duidelijk verhaal over hypotheken, pensioenen en verzekeringen. Voor nu én voor de toekomst. De Hypotheekshop geeft ongekleurd advies en is niet gebonden aan een bank, verzekeringsmaatschappij of andere financiële instelling.