|Persinformatie | | | | | |Datum: oktober 2008 | | |Kenmerk: kt-238 | |Kijker weet NOS in verkiezingsnacht te vinden
Zowel de televisiekijkers als internetbezoekers hebben de NOS tijdens de lange Amerikaanse verkiezingsuitzending goed weten te vinden. Ruim 3,2 miljoen* Nederlanders hebben 'minstens 5 minuten' van de marathonuitzending gezien. Dat is 21,5% van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder. De gehele uitzending op Nederland 1 trok gemiddeld 375.000 kijkers. Via internet volgden nog eens 50.000 mensen live de verkiezingsstrijd. Het aantal unieke bezoekers in de afgelopen twee dagen bedroeg ruim 400.000.
Televisie
De NOS maakte een 9-uur durende verkiezingsuitzending in de nacht van 4 op 5 november. Het meest bekeken uur (00.00 - 01.00 uur) was aan het begin met gemiddeld 590.000 kijkers. Tussen 07.00 - 09.00 uur lieten veel Nederlandsers zich via de NOS bijpraten. Om 07.00 uur keken er 559.00 mensen. Om 08.05 was dit opgelopen tot 685.000 mensen. Het marktaandeel over de gehele uitzending bedroeg bijna 50%. Dat betekent dat de helft van de tv-kijkers tussen 00.00 en 09.00 uur had afgestemd op de NOS om de verkiezingsstrijd te volgen.
Internet:
Amerika Kiest was ook op internet erg populair. Het aantal unieke bezoekers bedroeg de afgelopen twee dagen ruim 400.000. Zij waren goed voor bijna 1,9 miljoen pageviews. Tijdens de nacht van 4 op 5 november volgden meer dan 50.000 mensen de verkiezingsstrijd live op internet. Op de live-pagina waren naast de NOS-uitzendingen op Nederland 1 en Radio 1, ook de beelden van de Amerikaanse nieuwszenders Fox en NBC te zien. De interactieve kaart van de Verenigde Staten toonde van minuut tot minuut de tussenstand en tussen Obama en McCain.
*Bron: MO&-A, MediaOnderzoek - & Advies (NPO)
SKO, Stichting KijkOnderzoek.
Noot voor redacties