Nederlandse Politiebond
Werknemersrechten veilig na invoering BVCM
Ook na de beoogde landelijke invoering van de nieuwe roostersoftware
BVCM op 1 januari 2009 zal aan werknemers bij de politie als vanouds
een 28-dagenrooster worden verstrekt. Vanaf die datum zal het ook voor
de collega's op de werkvloer mogelijk zijn om in de BVCM te bekijken
hoe het staat met hun overwerk, operationele toelage, piketvergoeding
en verschuivingsvergoeding. Het programma is inmiddels in staat om ook
de toekenning van deze laatste toelage te realiseren, zodat de
werknemers op dat punt niets tekort zullen komen. Vanaf eind februari
2009 zal het systeem zijn planningswerk uitvoeren op basis van de
normen in de Landelijke Arbeidstijdenregeling.
Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het overleg dat op woensdag 5
november plaatsvond tussen de BVCM-projectleiding, het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de politiebonden.
Tot dit overleg was besloten nadat de NPB op donderdag 16 oktober bij
de minister van BZK had aangedrongen op het uitstellen van de geplande
overschakeling van alle politiekorpsen op de BVCM (Basisvoorziening
Capaciteitsmanagement) met ingang van 1 januari 2009. Afgaande op de
ervaringen in de twee pilotkorpsen Noord-Holland Noord en Drenthe leek
er meer tijd nodig om de software op verantwoorde wijze in te voeren.
Niet voor niets hadden de ondernemingsraden van deze korpsen de
voorafgaande weken met volle kracht aan de alarmbel getrokken.
Overhaaste invoering?
Op basis van signalen uit Noord-Holland Noord en Drenthe had de NPB al
eerder publiekelijk laten weten niet te zullen accepteren dat door een
overhaaste invoering van de BVCM rechtspositionele verworvenheden van
politieambtenaren in het gedrang zouden komen. Daarbij werd in eerste
instantie gedacht aan het afschaffen van het 28-dagenrooster (op basis
van de huidige versie van de BVCM worden de roosters pas zeven dagen
van tevoren bekendgemaakt) en aan de toekenning van de net opnieuw
ingevoerde verschuivingvergoeding.
Bedrijfsvoeringsproblemen
De BVCM-klachten van de ondernemingsraden in de twee pilotkorpsen
hadden met name betrekking op de vele negatieve gevolgen voor de
bedrijfsvoering. Om een simpel voorbeeld te noemen: doordat er tot op
heden onvoldoende servercapaciteit beschikbaar is, werkt het systeem
erg traag. Om daar wat verbetering in te brengen is besloten de
zogenaamde raadpleegfuncties buiten werking te stellen. Dat leidt
ertoe dat het systeem geen inzichtelijke roosters meer kan leveren
voor de 'gewone' werknemers. De planners zijn dus gedwongen om de
gegevens uit de BVCM voor deze collega's in Excel-bestanden te
plaatsen en dan moet er vervolgens ook nog flink wat handmatig
gecorrigeerd worden. Allemaal dubbel werk, dat veel vertraging
oplevert. In Noord-Holland Noord waren de planners nog bezig met het
inroosteren van periode 11 op het moment dat ze normaal gesproken
periode 13 al klaar hadden.
Op dezelfde dag dat de NPB bij de minister aandacht vroeg voor de
geconstateerde BCVM-problemen reisden de ondernemingsraden van de
regiokorpsen Rotterdam-Rijnmond, Hollands Midden, Haaglanden, Fryslân,
Twente en Drenthe en de ondernemingsraad van het Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD) naar Noord-Holland Noord om daar de gevolgen
van het werken met de BVCM te bekijken en te bespreken. Dat gebeurde
op uitnodiging van de voorzitter van de ondernemingsraad van
Noord-Holland Noord, NPB-kaderlid Karin Rietveld. Zij verklaarde na
afloop dat alle aanwezigen onder de indruk waren van de
bedrijfsvoeringsproblemen die de overschakeling op BVCM met zich had
meegebracht. Op 3 oktober had ze daarover een brandbrief geschreven
aan het overkoepelende overlegorgaan van alle ondernemingsraden binnen
de politieorganisatie (de COP).
Na het uitvoerige gesprek met de projectleiding op woensdag 5 november
kon de NPB niet anders dan tevreden concluderen dat wat betreft de
arbeidsvoorwaardelijke bezwaren de kou grotendeels uit de lucht was.
Inhakend op de kritiek vanuit de ondernemingsraden gaf de
projectleiding toe dat het tot op heden in het invoeringstraject heeft
geschort aan de zogenaamde 'warme' communicatie. Technische informatie
voor de betrokken programmamanagers was ruimschoots voorhanden, maar
feitelijke gebruiksinformatie voor de ondernemingsraad en voor de
collega's op de werkvloer eigenlijk niet. Een ander zorgpunt bleek de
benarde financiële positie van een aantal korpsen. Het is nog maar de
vraag is of zij door hun gebrek aan middelen wel voldoende back-up
kunnen leveren om het project te begeleiden.
De ondernemingsraden van de politiekorpsen staan nu voor de afweging
of ze het bedrijfsvoeringstechnisch verantwoord vinden de
implementatie van de BVCM met ingang van 1 januari 2009 door te laten
gaan. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid, maar desgevraagd zal de
NPB zijn kaderleden in de medezeggenschap uiteraard bij deze afweging
ondersteunen.
Gepubliceerd op 05 november 2008 door Dick Harte.
Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding:
Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2008.