Beantwoording vragen van het lid De Wit over dienstverlening door
diplomatieke vertegenwoordigingen
06-11-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bied ik u hierbij, mede namens de staatssecretaris van Justitie
en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie, de antwoorden aan op
de schriftelijke vragen gesteld door het lid De Wit over
Dienstverlening door diplomatieke vertegenwoordigingen. Deze vragen
werden ingezonden op 26 september 2008 met kenmerk 2008Z03261.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Antwoorden van de heer Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken, mede
namens de staatssecretaris van Justitie en de minister voor Wonen,
Wijken en Integratie op vragen van het Kamerlid De Wit (SP) over
dienstverlening door diplomatieke vertegenwoordigingen.
Vraag 1
Is het waar dat het sinds april 2008 niet meer mogelijk is om in
Pakistan een aanvraag in te dienen voor gezinsvorming /
gezinshereniging en dat het niet mogelijk is een taaltoets af te
leggen? Zo ja, waarom wordt er geen binnenlands alternatief geboden in
het consulaat in Lahore of Karachi? Bent u bereid op korte termijn dit
alternatief binnen Pakistan mogelijk te maken?
Antwoord
Ja, ik ben ervan op de hoogte dat een aantal consulaire diensten,
zoals het innemen van een mvv-aanvraag voor gezinsvorming/-hereniging
of het afnemen van het basisexamen inburgering in het buitenland,
vanaf april jl. niet meer kan worden geleverd door de Nederlandse
ambassade in Islamabad. De opschorting van deze diensten heeft te
maken met een verslechtering van de algemene veiligheidssituatie in
Pakistan en een dreiging jegens Nederlandse symbolen. Vanwege deze
situatie opereert de ambassade sinds begin april niet meer vanuit de
Kanselarij. Bovengenoemde taken vereisen direct contact met derden en
in de huidige locatie beschikt de ambassade niet over een beveiligde
ruimte waar een dergelijk contact verantwoord kan plaatsvinden.
Begin juli jl. is besloten de personele bezetting van de Nederlandse
ambassade in Islamabad terug te brengen tot een kernstaf. Tot deze
ingrijpende maatregel is besloten op basis van evaluaties van
specifieke dreigingen richting de Nederlandse ambassade. Over het
terugbrengen van de bezetting en de gevolgen daarvan voor onder meer
de consulaire dienstverlening is de Kamer bij brief van 11 juli 2008
ingelicht.1 Het is niet te verwachten dat deze dreiging op korte
termijn significant zal afnemen.
Een binnenlands alternatief kan niet worden geboden. Allereerst kunnen
"honoraire" consulaten niet worden ingericht voor het afnemen van het
basisexamen en daaraan gekoppeld behandeling van mvv-aanvragen.
Afgezien van het kostenaspect beschikken "honoraire" consulaten niet
over dezelfde faciliteiten als ambassades, zoals onder meer personeel,
beveiligde ruimte en adequate telefoonverbinding. Bovendien is het
gezien de aard van de specifieke dreiging jegens Nederlandse symbolen
in Pakistan, evenals dit voor Islamabad geldt, niet verantwoord de
consulaire dienstverlening aan de consulaten Lahore en Karachi toe te
wijzen.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het nu geboden alternatief (Bangladesh, India of
Verenigde Arabische Emiraten) een ernstig obstakel vormt voor het
afleggen van een taaltoets of het doen van een aanvraag voor
gezinsvorming / gezinshereniging, en dat dit obstakel voor sommigen
onoverkomelijk is? Zo neen, waarop baseert u uw mening? Hoe verhoudt
zich dit tot verdragsrechtelijke verplichtingen met betrekking tot het
recht op "family life"?
Antwoord
Ik realiseer mij dat het geboden alternatief een extra inspanning
vergt voor het afleggen van het basisexamen en het indienen van een
mvv-aanvraag voor gezinsvorming/-hereniging, maar het is geen
onoverkomelijk obstakel. Inmiddels hebben vreemdelingen van deze
mogelijkheid gebruik gemaakt.
Het geboden alternatief gaat overigens verder dan geschetst in de
vraag. Betrokkenen kunnen zich voor het basisexamen inburgering en de
mvv-aanvraag wenden tot een Nederlandse vertegenwoordiging in de
regio. De regio wordt in dit verband ruim genomen en beperkt zich niet
slechts tot Bangladesh, India of Verenigde Arabische Emiraten.
Bovendien merk ik op dat Nederland niet in alle landen een
diplomatieke of consulaire beroepspost heeft. Ingezetenen uit
betreffende landen moeten zich voor het afleggen van het basisexamen
en het indienen van de mvv-aanvraag eveneens wenden tot een
Nederlandse vertegenwoordiging in de regio2. Het recht op family life
zoals neergelegd in artikel 8 EVRM, wordt betrokkenen niet ontnomen.
Vraag 3
Is het waar dat de Belgische ambassade te Kinshasa (Democratische
Republiek Congo) Nederland vertegenwoordigt voor de visa kort
verblijf?
Vraag 4
Klopt het dat de Belgische ambassade geen visa verstrekt voor België
indien een aanvrager de laatste 5 jaar niet in het Schengengebied is
geweest en dat deze voorwaarde voor aanvragen visa kort verblijf voor
Nederland niet mag worden gesteld? Zo ja, betekent dit dat de
Belgische ambassade aanvragen visa kort verblijf voor Nederland niet
in behandeling neemt en dat aanvragers zijn aangewezen op een
buitenlands alternatief zoals Luanda (Angola)?
Antwoord
Per 1 mei 2007 zijn uit efficiencyoverwegingen de visumbevoegdheden
van de Nederlandse vertegenwoordiging te Kinshasa ingeperkt. De
behandeling van visumaanvragen kort verblijf voor met name familie- en
toeristisch bezoek aan Nederland geschiedt door de Belgische
ambassade. Ingevolge de Schengenregelgeving behandelt een
vertegenwoordiging visumaanvragen volgens de eigen interne
werkprocessen en -voor zover van toepassing- volgens de eigen
nationale wetgeving, ook als zij visumaanvragen voor een andere
Schengenlidstaat behandelt. Deze werkprocessen en nationale wetgeving
kunnen afwijken van die op de Nederlandse diplomatieke
vertegenwoordigingen. Voorts heeft die buitenlandse vertegenwoordiging
geen mogelijkheden om, indien dat wenselijk of noodzakelijk is, nader
onderzoek te (laten) doen in Nederland, bijvoorbeeld om documenten die
een referent in Nederland heeft overgelegd te laten checken. Ten
slotte mag de andere (buitenlandse) vertegenwoordiging wel visa
verlenen, maar niet weigeren.
Ingevolge de door België gehanteerde werkprocessen is het gebruikelijk
de visumaanvragen van personen, die voor het eerst naar het
Schengengebied reizen of gedurende langere tijd daar niet zijn
geweest, voor te leggen aan de nationale (Belgische) visumdienst.
Wanneer de Belgische ambassade voor Nederland visumaanvragen in
behandeling neemt van visumaanvragers met genoemde achtergrond, zouden
deze aanvragen (volgens de Belgische werkprocessen) voorgelegd dienen
te worden aan de nationale dienst. Zoals hierboven is uitgelegd, is
het echter niet mogelijk voor de Belgische ambassade om de Nederlandse
nationale dienst te raadplegen.
Nu raadpleging van de Nederlandse nationale dienst voor deze personen
door de Belgische ambassade niet mogelijk is, kan zij op basis van
haar eigen werkprocessen niet tot visumafgifte overgaan.
Overeenkomstig de Schengenregelgeving kan de Belgische ambassade in
die gevallen de visumaanvragers slechts doorverwijzen naar een
Nederlandse vertegenwoordiging met volledige visumbevoegdheid in de
regio.
Vraag 5
Acht u de in de genoemde gevallen geboden diplomatieke dienstverlening
afdoende?
Antwoord
De inperking van visumbevoegdheden van een Nederlandse
vertegenwoordiging vindt plaats om veiligheidsredenen of wordt in
samenhang met het totale consulaire takenpakket bezien. Hierbij zijn
efficiency, middelen en menskracht, instroom van visumaanvragen,
huisvesting van een ambassade of consulaat-generaal factoren die een
rol spelen3. Op dit moment heeft een vijftiental Nederlandse
vertegenwoordigingen, waaronder de ambassade te Kinshasa, geen of
slechts beperkte visumbevoegdheden.
Vanwege de ontwikkelingen te Pakistan moest de ambassade worden
ondergebracht in een andere locatie. Dit bracht met zich mee dat de
consulaire dienstverlening niet langer volledig kon worden geboden.
Veiligheid van medewerkers en bezoekers staat voorop. De consulaire
taken behoren tot het meest kwetsbare deel van het werk van een
ambassade of consulaat. Zodra de veiligheid niet meer kan worden
gegarandeerd, zullen juist op het dit vlak beperkende maatregelen
moeten worden getroffen.
De wijziging van de dienstverlening te Kinshasa houdt verband met het
feit dat ondanks de toenemende druk op consulaire werkzaamheden, de
inzet van mensen en middelen beperkt blijft. Als gevolg hiervan is het
niet mogelijk alle Nederlandse vertegenwoordigingen wereldwijd
volledige visumbevoegdheid te verlenen en dient bij de verdeling van
werkzaamheden over de vertegenwoordigingen een afweging te worden
gemaakt zoals hiervoor aangegeven. Niettemin zal ik nagaan of er
mogelijkheden zijn binnen de bestaande kaders en met de huidige
beschikbare middelen visumaanvragers te Kinshasa te faciliteren.
1: TK, vergaderjaar 2007-2008, 31 200 V, nr. 145 "Het reduceren van
personeel heeft verdere gevolgen voor de dienstverlening van de
ambassade in Islamabad. Schengenvisa voor toeristen en familiebezoeken
kunnen niet worden afgegeven. Slechts beperkt kunnen visa worden
verstrekt in vertegenwoordiging door de Duitse ambassade. Dit geldt
voor officiële of handelsbezoeken en noodgevallen. Aanvragen voor
machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) kunnen niet bij de ambassade
worden ingediend. Ook kan het basisexamen inburgering niet op de
ambassade worden afgelegd. Consulaire bijstand aan Nederlanders in
Pakistan blijft gewaarborgd".
2: Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, Aanhangsel van de
Handelingen, 1478
3: Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, Aanhangsel van de
Handelingen, 1478
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken