Platform Biologica


Biologica verscherpt ambitie: omzet bio in 3 jaar vervijfvoudigen 6 november 2008

In de afgelopen tijd verschenen in diverse media interviews met de nieuwe algemeen directeur van Biologica, Peter Jens. Hierin verwoordt Jens zijn visie en ambitie voor de biologische sector in de komende jaren. Die liegen er niet om: in drie jaar tijd kan de omzet van biologische producten vervijfvoudigen. De nieuwe directeur ziet mogelijkheden, juist in de huidige economische situatie.

"De huidige economische situatie is een grote kans", stelde Peter Jens op 22 oktober in dagblad Trouw. Duurzaamheid is daarbij voor Jens het sleutelwoord. Dat biedt de biologische voedselproductie grote kansen, zegt hij. "Want deze sector is veel beter dan de gangbare landbouw in staat alle maatschappelijke kosten van productie in beeld te brengen." Jens pleit voor financiele hervorming vanuit de landbouw en voor een productiewijze waarin de landbouw haar marges wordt gegund. "Wij zijn de echte economie. Veel echter dan de landbouw kan niet", stelde Jens eerder in het Agrarisch Dagblad van 3 september 2008.

Op dit moment bedraagt de landelijke omzet in biologische producten iets meer dan 2% van de totale omzet in voedingsmiddelen. In 2011 moet dat 10% kunnen zijn, stelt Jens. In steden en bij sommige productgroepen als zuivel en AGF wordt al 9% behaald. De nieuwe algemeen directeur van Biologica trad aan op 1 september 2008 als opvolger van Bert van Ruitenbeek. Voorheen heeft Jens ruime ervaring opgedaan in het bedrijfsleven. Hij was onder andere directeur van het succesvolle Goodies Media & Awareness, de uitgever van de 'groene' glossy Goodies. Eerder in zijn carriere werkte hij als marketingspecialist voor diverse multinationals.