Platform Biologica
Biologica verscherpt ambitie: omzet bio in 3 jaar vervijfvoudigen
6 november 2008
In de afgelopen tijd verschenen in diverse media interviews met de
nieuwe algemeen directeur van Biologica, Peter Jens. Hierin verwoordt
Jens zijn visie en ambitie voor de biologische sector in de komende
jaren. Die liegen er niet om: in drie jaar tijd kan de omzet van
biologische producten vervijfvoudigen. De nieuwe directeur ziet
mogelijkheden, juist in de huidige economische situatie.
"De huidige economische situatie is een grote kans", stelde Peter Jens
op 22 oktober in dagblad Trouw. Duurzaamheid is daarbij voor Jens het
sleutelwoord. Dat biedt de biologische voedselproductie grote kansen,
zegt hij. "Want deze sector is veel beter dan de gangbare landbouw in
staat alle maatschappelijke kosten van productie in beeld te brengen."
Jens pleit voor financiele hervorming vanuit de landbouw en voor een
productiewijze waarin de landbouw haar marges wordt gegund. "Wij zijn
de echte economie. Veel echter dan de landbouw kan niet", stelde Jens
eerder in het Agrarisch Dagblad van 3 september 2008.
Op dit moment bedraagt de landelijke omzet in biologische producten
iets meer dan 2% van de totale omzet in voedingsmiddelen. In 2011 moet
dat 10% kunnen zijn, stelt Jens. In steden en bij sommige
productgroepen als zuivel en AGF wordt al 9% behaald. De nieuwe
algemeen directeur van Biologica trad aan op 1 september 2008 als
opvolger van Bert van Ruitenbeek. Voorheen heeft Jens ruime ervaring
opgedaan in het bedrijfsleven. Hij was onder andere directeur van het
succesvolle Goodies Media & Awareness, de uitgever van de 'groene'
glossy Goodies. Eerder in zijn carriere werkte hij als
marketingspecialist voor diverse multinationals.