Overlast en overleg luchthavens Lelystad en Eindhoven
6 november 2008 - Stichting Natuur en Milieu vindt het onverantwoord
dat minister Eurlings een regionaal vervolg wil op de Tafel van
Alders. Met het overleg rond Schiphol heeft Alders bewezen slecht te
luisteren naar de bewoners en hun belangen onvoldoende serieus te
nemen, zegt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu.
Gisteren maakte de minister bekend dat hij een regionale Alderstafel
wil voor de luchtvaartsector, bestuurders en omwonenden van de
luchthavens Lelystad en Eindhoven. Deze luchthavens moeten jaarlijks
70.000 vluchten van Schiphol overnemen.
De overlegformule van de Alderstafel heeft niet alleen geleid tot
minder bescherming van bewoners, maar heeft ook geen enkel oog gehad
voor het klimaatprobleem dat de luchtvaart veroorzaakt. Alders heeft
als voormalig minister van milieu weinig oog gehad voor de enorme
klimaatbe-lasting van het vliegverkeer. Hij heeft ingestemd met een
scenario van een flinke groei van de luchtvaart naar 580.000 vluchten
per jaar. Al jaren schommelt het aantal vliegbewegingen rond de
430.000. Schiphol mag nu al doorgroeien tot 510.000 vluchten. Ook
stelt Natuur en Milieu dat de overlast bij regionale luchthavens nog
groter zal zijn dan bij Schiphol als 70.000 vluchten worden
verplaatst.
De komende jaren zal het klimaatbeleid voor de luchtvaart pas echt
vorm krijgen, met als verwacht effect een sterke beperking van de
groei. Volgens Natuur en Milieu is er geen enkele reden om nu
regionale Alderstafels te installeren om verplaatsing van
tienduizenden vluchten naar Eindhoven en Lelystad mogelijk te maken.
Publicatiedatum: 06-11-2008
Stichting Natuur en Milieu