Consumentenbond


---

6 november 2008

Aanpak overgewicht kinderen faalt

Het aantal kinderen met overgewicht groeit nog steeds. Dat maakte Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Overgewicht op 6 november 2008 bekend. Maar liefst 1 op de 7 kinderen heeft overgewicht, en dat aantal groeit schrikbarend. De inspanningen van het bedrijfsleven om deze groei te stoppen hebben niet geleid tot een afname.

De Consumentenbond pleit voor adequate aanpak van het probleem overgewicht onder kinderen, waarbij de marketing van koek, snoep, chips, fast food en frisdrank gericht op kinderen een halt worden toegeroepen. Uit tal van onderzoeken blijkt dat kinderen zich makkelijk laten beïnvloeden door reclame en andere marketingtechnieken, zoals spaaracties (flippo's), gratis gadgets en de inzet van idolen.

Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun leefstijl: gezond of ongezond eten, maar er moet wel voldoende betaalbaar gezond aanbod zijn. Bovendien kunnen kinderen en jongeren niet zelf verantwoordelijk worden gehouden voor hun overgewicht. Fabrikanten en supermarkten moeten daarom de volgende maatregelen nemen:

* Geen marketing voor snoep, frisdrank, chips en fast food gericht op kinderen

* geen snoep op kinderhoogte in het supermarktschap
* geen zeurkassa's boordevol snoep