Consumentenbond
---
6 november 2008
Aanpak overgewicht kinderen faalt
Het aantal kinderen met overgewicht groeit nog steeds. Dat maakte Paul
Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Overgewicht op 6 november
2008 bekend. Maar liefst 1 op de 7 kinderen heeft overgewicht, en dat
aantal groeit schrikbarend. De inspanningen van het bedrijfsleven om
deze groei te stoppen hebben niet geleid tot een afname.
De Consumentenbond pleit voor adequate aanpak van het probleem
overgewicht onder kinderen, waarbij de marketing van koek, snoep,
chips, fast food en frisdrank gericht op kinderen een halt worden
toegeroepen. Uit tal van onderzoeken blijkt dat kinderen zich
makkelijk laten beïnvloeden door reclame en andere
marketingtechnieken, zoals spaaracties (flippo's), gratis gadgets en
de inzet van idolen.
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun leefstijl: gezond of
ongezond eten, maar er moet wel voldoende betaalbaar gezond aanbod
zijn. Bovendien kunnen kinderen en jongeren niet zelf verantwoordelijk
worden gehouden voor hun overgewicht. Fabrikanten en supermarkten
moeten daarom de volgende maatregelen nemen:
* Geen marketing voor snoep, frisdrank, chips en fast food gericht
op kinderen
* geen snoep op kinderhoogte in het supermarktschap
* geen zeurkassa's boordevol snoep