Gemeente Den Haag

Den Haag heeft volwassen digitaal loket

Den Haag scoort hoog als het gaat om de digitale dienstverlening aan haar burgers en bedrijven. In de nieuwste Benchmark digitale dienstverlening gemeenten van Ernst & Young staat ze op de tweede plaats, na Dordrecht. Als er alleen gekeken wordt naar de producten voor de burgers, dan voert Den Haag zelfs de lijst aan, samen met Leidschendam-Voorburg.

Ernst & Young benchmarkt de digitale dienstverlening van gemeenten jaarlijks. Dit keer zijn de digitale loketten van 443 gemeenten onderzocht. Er is vooral gekeken of een klant een product of dienst van het begin tot het eind kan afnemen via het digitale loket. Ook de aangeboden betaalmogelijkheden en de reactietijd bij vragen per e-mail tellen bijvoorbeeld mee.

Volwassenheidsniveaus
De onderzoekers onderscheiden drie volwassenheidsniveaus. Bij niveau 1 bevat een digitaal loket alleen informatie, bij niveau 2 kunnen aanvraagformulieren voor producten worden gedownload en bij niveau 3 kan alles helemaal digitaal worden afgenomen. Den Haag scoort voor haar loket een volwassenheidsniveau van gemiddeld 2,50 (tegen Dordrecht 2,56). Voor de burgerproducten scoort ze het hoogst met 2,83 (net als Leidschendam-Voorburg). Dordrecht zit hier op 2,67.

Mondjesmaat
Gemeenten bedienen ondernemers over het algemeen digitaal nog maar mondjesmaat. Ondernemers kunnen gemiddeld slechts 3% van hun diensten en producten van het begin tot het eind digitaal aanvragen. Ernst & Young noemt niet de precieze score van Den Haag. Den Haag eindigt hier hoog, maar niet in de allerhoogste regionen. Slechts 26 van de 443 onderzochte gemeenten scoren een volwassenheidsniveau van 2 of hoger.

In ontwikkeling
De onderzoekers concluderen dat de digitale gemeente nog steeds in ontwikkeling is. Ze zien ook weer een duidelijke relatie tussen de omvang van de gemeente en de volwassenheid van de digitale dienstverlening. Hoe groter de gemeente, hoe volwassener het loket. Slechts een beperkt deel van de Nederlandse gemeenten (14%) biedt haar burgers momenteel een persoonlijk digitaal loket aan.

De top-5 van hoogst scorende gemeenten in de benchmark:
1. Dordrecht

2. Den Haag en Pijnacker-Nootdorp

3. Edam-Volendam en Enschede

4. Helmond en Leidschendam-Voorburg

5. Haarlemmermeer, Maassluis en Rotterdam