SCHOON WATER VOOR ELK KIND!
06 november 2008, Den Haag - Onder het motto 'Schoon water voor elk
kind!' start Unicef Nederland morgen een nieuwe campagne. Met deze
campagne vraagt de VN-kinderrechtenorganisatie extra aandacht voor
hulpprogramma's aan kinderen die geen toegang hebben tot schoon
drinkwater. Het doel: kindersterfte verminderen, want elke 20 seconden
sterft een kind als gevolg van vuil drinkwater.
Over de hele wereld hebben 884 miljoen mensen geen toegang tot schoon
drinkwater. Veel meer mensen - 2,5 miljard - hebben geen toegang tot
sanitaire voorzieningen, zoals een latrine. De combinatie van vuil
water en slechte hygiëne zorgt er jaarlijks voor dat 1,5 miljoen
kinderen onder de vijf jaar diarree oplopen en aan uitdroging
overlijden.
Millenniumdoel
Eén van de acht Millenniumdoelen gaat over water en sanitaire
voorzieningen. In 2015 moet het aantal mensen dat geen toegang heeft
tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen gehalveerd zijn ten
opzichte van 1990. Volgens de meest recente cijfers steeg het aantal
mensen met toegang tot goede waterbronnen wereldwijd van 71 procent in
1990 tot 80 procent in 2004. Ook het aantal mensen dat gebruik kan
maken van sanitaire voorzieningen steeg in deze periode, van 49 naar
59 procent. Maar vooral in de Afrikaanse landen ten zuiden van de
Sahara en in Zuid-Azië is nog veel werk te doen.
Wat doet Unicef?
Unicef heeft een breed programma van oplossingen voor de problemen. De
kinderrechtenorganisatie zorgt dat mensen toegang krijgen tot schoon
water en sanitaire voorzieningen én dat ze training krijgen over
hygiëne. Moeders leren waardoor hun kinderen ziek worden, en hoe ze
hen kunnen helpen. Bijvoorbeeld door ze ORS te geven, dat voorkomt dat
kinderen uitdrogen door diarree. Bovendien leert Unicef vrouwen
zichzelf, hun kinderen en hun huis schoon te houden en gebruik te
maken van een toilet. Daarnaast wordt de lokale bevolking in veel
landen opgeleid om zelf sanitaire voorzieningen te bouwen. Alleen door
deze geïntegreerde aanpak van de problemen zal het kindersterftecijfer
dalen.
Campagne
Voor de campagne 'Schoon water voor elk kind!' zet Unicef Nederland
vanaf zondag 9 november advertenties en radio- en televisiespots in.
Speciaal is de samenwerking met RTL. Zender RTL 4 staat vanaf zondag
de hele week in het teken van de campagne. Het belang van schoon
drinkwater en het werk van Unicef komen voorbij in de programma's Life
& Cooking, Ik Hou Van Holland, Miljoenenjacht en dagelijks in RTL
Boulevard. Voor het eerst wordt van dit laatste programma op
vrijdagavond 14 november om 22.30 uur een speciale editie uitgezonden,
die geheel in het teken van Unicef staat.
In de Nederlandse horeca heeft Unicef - in samenwerking met Boomerang
- cyaanblauwe drinkrietjes en kaarten verspreid. Hiermee wil de
organisatie mensen bewustmaken van het feit dat er kinderen in de
wereld sterven door gebrek aan schoon water. Naast Boomerang vragen
ook vaste partnerorganisaties van Unicef als Content, IKEA, ING, Makro
en Pampers deze maand extra aandacht voor de kinderrechtenorganisatie
en haar werk voor kinderen wereldwijd.
Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, heeft
hulpprogramma's in circa 155 landen en komt wereldwijd op voor de
rechten van kinderen. Met als motto 'Kinderen eerst' geeft Unicef
Nederland voorlichting over dit werk en werft daar fondsen voor.
Daarnaast lobbyt Unicef Nederland voor de naleving van het Verdrag
voor de Rechten van het Kind in Nederland.
* * * *