999ed7.jpg
Unicef Nederland start nieuwe campagne
SCHOON WATER VOOR ELK KIND!

Den Haag, 6 november 2008 - Onder het motto 'Schoon water voor elk kind!' start Unicef Nederland morgen een nieuwe campagne. Met deze campagne vraagt de VN-kinderrechtenorganisatie extra aandacht voor hulpprogramma's aan kinderen die geen toegang hebben tot schoon drinkwater. Het doel: kindersterfte verminderen, want elke 20 seconden sterft een kind als gevolg van vuil drinkwater.

Over de hele wereld hebben 884 miljoen mensen geen toegang tot schoon drinkwater. Veel meer mensen - 2,5 miljard - hebben geen toegang tot sanitaire voorzieningen, zoals een latrine. De combinatie van vuil water en slechte hygiëne zorgt er jaarlijks voor dat 1,5 miljoen kinderen onder de vijf jaar diarree oplopen en aan uitdroging overlijden.

Millenniumdoel
Eén van de acht Millenniumdoelen gaat over water en sanitaire voorzieningen. In 2015 moet het aantal mensen dat geen toegan g heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen gehalveerd zijn ten opzichte van 1990. Volgens de meest recente cijfers steeg het aantal mensen met toegang tot goede waterbronnen wereldwijd van 71 procent in 1990 tot 80 procent in 2004. Ook het aantal mensen dat gebruik kan maken van sanitaire voorzieningen steeg in deze periode, van 49 naar 59 procent. Maar vooral in de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara en in Zuid-Azië is nog veel werk te doen.

Wat doet Unicef?
Unicef heeft een breed programma van oplossingen voor de problemen. De kinderrechtenorganisatie zorgt dat mensen toegang krijgen tot schoon water en sanitaire voorzieningen én dat ze training krijgen over hygiëne. Moeders leren waardoor hun kinderen ziek worden, en hoe ze hen kunnen helpen. Bijvoorbeeld door ze ORS te geven dat voorkomt dat kinderen uitdrogen door diarree. Bovendien leert Unicef vrouwen zichzelf, hun kinderen en hun huis schoon te houden en gebruik te maken van een toilet. Daarnaast wordt de lokale bevolking in veel landen opgeleid om zelf sanitaire voorzieningen te bouwen. Alleen door deze geïntegreerde aanpak van de problemen zal het kindersterftecijfer dalen.

Campagne
Voor de campagne 'Schoon water voor elk kind!' zet Unicef Nederland vanaf zondag 9 november advertenties, en radio- en televisiespots in. Speciaal is de samenwerking met RTL. Zender RTL 4 staat vanaf zondag de hele week in het teken van de campagne. Het belang van schoon drinkwater en het werk van Unicef komen voorbij in de programma's Life & Cooking, Ik Hou Van Holland, Miljoenenjacht en dagelijks in RTL Boulevard. Voor het eerst wordt van dit laatste programma op vrijdagavond 14 november om 22.30 uur een speciale editie uitgezonden, die geheel in het teken van Unicef staat.

In de Nederlandse horeca heeft Unicef - in samenwerking met Boomerang - cyaanblauwe drinkrietjes en kaarten verspreid. Hiermee wil de organisatie mensen bewustmaken van het feit dat er kinderen in de wereld sterven door gebrek aan schoon water. Naast Boomerang vragen ook vaste partnerorganisaties van Unicef als Content, IKEA, ING, Makro en Pampers deze maand extra aandacht voor de kinderrechtenorganisatie en haar werk voor kinderen wereldwijd.

Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, heeft hulpprogramma's in circa 155 landen en komt wereldwijd op voor de rechten van kinderen. Met als motto 'Kinderen eerst' geeft Unicef Nederland voorlichting over dit werk en werft daar fondsen voor. Daarnaast lobbyt Unicef Nederland voor de naleving van het Verdrag voor de Rechten van het Kind in Nederland.


* * *