Ingezonden persbericht


|                               |                               |
P E R S B E R I C H T

BERGEN - ALKMAAR, 4 november 2008

Alkmaar en Bergen onderzoeken samenwerking op gebied van belastingen

BERGEN / ALKMAAR - Op 28 oktober hebben de gemeente Bergen en de gemeente Alkmaar de intentie uitgesproken om te komen tot samenwerking op het gebied van de belastingen. Onderzocht wordt of het heffen en innen van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering onroerende zaken (Wet WOZ) in de gemeenten Alkmaar en Bergen vanaf 1 oktober 2009 kan worden uitgevoerd door de gemeente Alkmaar. Eind 2008 moet het onderzoek afgerond zijn.

De laatste tien jaar hebben er omvangrijke en ingrijpende ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van de gemeentelijke belastingen. Niet alleen de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen, maar ook de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is complex en het afbreukrisico is groot. Zo moet de WOZ-waarde van elke onroerende zaak tegenwoordig jaarlijks opnieuw worden vastgesteld, terwijl dat vroeger eens in de vier jaar gebeurde. Dat betekent dat de gemeenten nu elk jaar een beschikking moeten nemen waar burgers bezwaar tegen kunnen aantekenen. Met name kleinere gemeenten hebben daarvoor vaak onvoldoende middelen en mogelijkheden in huis. "Door regelgeving en wetgeving is de invordering van de gemeentelijke belastingen een stuk ingewikkelder en arbeidsintensiever geworden. Waardoor je als kleinere gemeente enorm kwetsbaar blijft. Daarom is de gemeente Bergen op zoek gegaan naar een samenwerkingspartner in de regio", aldus wethouder Jan Stam.

De gemeente Bergen heeft de gemeente Alkmaar verzocht om samen te werken bij de heffing en invordering van belastingen en bij de uitvoering van de wet WOZ. Alkmaar heeft op dit verzoek positief gereageerd. "In het collegeprogramma 2006-2010 hebben wij aangegeven dat de gemeente Alkmaar voortrekker wil zijn op het vlak van de regionale samenwerking", aldus wethouder Financiën Rian van Dam. "Gezien de complexiteit en de ontwikkelingen op het gebied van de gemeentelijke belastingen is samenwerking wenselijk om tijdigheid, kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening te kunnen waarborgen."

Voordelen
Gedacht wordt aan een model waarin Alkmaar deze taken vanaf 1 oktober 2009 ook voor de gemeente Bergen uitvoert. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van de bestaande Alkmaarse processen, organisatie, huisvesting, software, besturingssystemen, contracten en leveranciers. Als voordelen voor de ambtelijke organisaties van beide gemeenten kunnen worden genoemd: het verminderen van de kwetsbaarheid, het verhogen van deskundigheid op het gebied van belastingen en mogelijk ook efficiencyvoordelen.

Voor de gemeente Bergen liggen deze voordelen met name in:
. het verbeteren van de dienstverlening voor burgers en bedrijven;
. het waarborgen van de continuïteit van de bedrijfsvoering en
. het komen tot efficiencyverbeteringen.

Voor de gemeente Alkmaar liggen de voordelen in:

. het verbreden van het draagvlak van de uitvoeringsorganisatie van de heffing en invordering van belastingen en
. het verminderen van de afbreukrisico's

Eind 2008 moet het onderzoek afgerond zijn. Dan moet er een gedetailleerde bestuursopdracht liggen: een plan van aanpak om te komen tot de beoogde samenwerking tussen de gemeenten Bergen en Alkmaar.

Noot voor de redactie (