Kamerbrief inzake verslag informele bijeenkomst minsters Buitenlandse Zaken van de Europese Unie
Graag bied ik u hierbij het verslag aan van de informele bijeenkomst van de
ministers van Buitenlandse Zaken van de Europese Unie in Marseille (3 november
jl.).
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Verslag bijeenkomst ministers van Buitenlandse Zaken (Marseille, 3
november)
Voorafgaand aan de ministeriële bijeenkomst van 3-4 november van de Unie voor
de Mediterrane Regio in Marseille, had het Voorzitterschap een informele
bijeenkomst van de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU bijeen geroepen om
te spreken over de Transatlantische betrekkingen en de situatie in de
Democratische Republiek Congo (DRC).
DRC
Voorzitter Kouchner en de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Miliband
brachten verslag uit van hun gezamenlijke missie naar Kinshasa, Goma, Kigali en
Dar es Salaam, op 1 en 2 november jl. Zij gaven een overzicht van de door hen
waargenomen humanitaire noden in het getroffen gebied, alsmede van de politieke
situatie en de veiligheidssituatie. Zij onderstreepten het belang van blijvende
internationale betrokkenheid ter voorkoming van hervatting van de strijd.
Uit de discussie die volgde concludeerde het Voorzitterschap dat
overeenstemming bestond over het feit dat op het politieke niveau al het
mogelijke moet worden gedaan om een spoedige oplossing voor de crisis te vinden.
De EU zou zich in het bijzonder moeten inspannen voor bestendiging van het
staakt-het-vuren, versterking van MONUC (op basis van een analyse die momenteel
door DPKO wordt opgesteld en op 15 november a.s. in de VN-Veiligheidsraad zal
worden besproken), het initiëren van een regionale bijeenkomst onder auspiciën
van de Afrikaanse Unie, VN, EU en VS, alsmede extra inspanningen voor het
verlenen van humanitaire hulp.
Voorzitter Kouchner merkte tenslotte op dat de EU geen troepen zou sturen,
maar dat stationering van een aantal Europese militairen op het vliegveld van
Goma nuttig zou kunnen zijn om de humanitaire hulp te beveiligen.
Transatlantische betrekkingen
Ministers van Buitenlandse Zaken spraken over de Transatlantische relatie,
zulks ten vervolg op het Gymnich-overleg van 5 en 6 september jl.
Overeenstemming bestond dat samenwerking tussen EU en VS plaatsvindt op basis
van complementariteit en medeverantwoordelijkheid. De financiële crisis en de
crisis in Georgië hebben laten zien dat Europa eensgezind kan handelen. Minister
Verhagen onderstreepte dat de Europese geloofwaardigheid in de VS zal toenemen
naarmate Europa met één stem spreekt. Het werd van belang geacht dat Europa de
VS actief betrekt, zodat gemeenschappelijke waarden uitgedragen kunnen blijven
worden. Europa moet voorts zorgen een waardevolle partner te blijven, zeker als
de Europese oriëntatie van de VS minder vanzelfsprekend wordt.
De ministers bespraken vier onderwerpen die als prioritair gelden in de
samenwerking met een nieuwe Administratie: effectief multilateralisme, de
situatie in het Midden-Oosten, de situatie in Afghanistan en Pakistan en de
relatie met Rusland.
Voor wat betreft effectief multilateralisme heeft minister Verhagen gepleit
voor een multilateraal systeem dat een antwoord kan geven op de grote
internationale vraagstukken.of het nu gaat om klimaat en energie,
veiligheidsproblematiek of de financiele crisis. Dat betekent wel dat een aantal
van de internationale instellingen moet worden hervormd en gemoderniseerd. Een
multilateraal sytsteem kan alleen effectief zijn als het transparant en
inclusief is. Verder is het voor de EU en de VS van belang coalities te vormen
met gelijkgezinde landen die een zelfde antwoord nastreven op een reeks van
globale uitdagingen. Als prioriteiten voor samenwerking met de VS werden de
volgende onderwerpen genoemd: de hervorming van het Bretton Woods stelsel, de
transformatie van de G8 door opname van opkomende machten, een gezamenlijke
aanpak van klimaatverandering en vermindering van onze afhankelijkheid van olie,
hervorming van het VN systeem, het versterken van het non-proliferatie regime,
versterking van de relatie tussen de EU en de NAVO, het managen van de impact
van globalisering, het uitwerken van het concept 'responsibility to protect' en
het aangaan van een dialoog met de VS over ontwikkelingssamenwerking.
Wat betreft het Midden-Oosten werd gesproken over de rol die Europa samen met
de VS kan spelen in onderhandelingen tussen de Palestijnen en Israël. Voorop
staat het behoud van het momentum van het Annapolis-proces. De EU zal ervoor
moeten zorgen dat de nieuwe Amerikaanse president zich vanaf het begin van zijn
ambtstermijn inzet voor het vredesproces in het Midden-Oosten op basis van de
twee statenoplossing. Verder is van belang een omvattende strategie voor de
regio: normalisering van de relaties tussen Syrië en Libanon, het bereiken van
succes in Irak en het vasthouden van het twee sporenbeleid t.a.v. Iran. Ook in
dat opzicht is het van belang dat de EU en de VS eensgezind optreden;
additionele druk moet worden overwogen om tot een spoedige oplossing te komen
waarbij Iran voldoet aan de VNVR-resoluties.
Aangaande Afghanistan streeft de EU een militaire én civiele oplossing na.
Minister Verhagen heeft aangegeven dat 'good governance' cruciaal is voor
effectiviteit van de internationale hulp. Het aanstellen van traditionele 'power
brokers' met twijfelachtige achtergrond moet vermeden blijven worden. De EU en
VS moeten ook op dat punt eensgezind blijven. De regionale dimensie werd door
iedereen van belang geacht. De toenadering tussen Pakistan en Afghanistan dient
daarom te worden verwelkomd. Wederzijdse transparantie tussen de VS en EU in
doel en wijze van verlening van economische en militaire hulp is van belang. Een
vermeerdering van de economische hulp (en vrijhandel) met Pakistan werd door
diverse ministers nodig geacht, alsmede een omvattende strategie om extremisme
te voorkomen, inclusief politieke, sociaal economische hervormingen en goed
bestuur. Ook op dit punt dienen de EU en de VS gezamenlijk op te trekken.
Voor de EU en de VS is de samenwerking met Rusland is op van tal van
terreinen van groot belang. Dat geldt bijvoorbeeld voor energie, klimaat,
Afghanistan en Iran. Een inclusieve benadering moet ervoor zorgen dat met
Rusland daar waar mogelijk gezamenlijk problemen worden aangepakt. Het is van
belang dat Rusland een verantwoordelijke speler is op het wereldtoneel.
Ouderwetse machtspolitiek hoort daar niet bij. Respect voor mensenrechten en
bevordering van democratie in Rusland zelf wel. Een coherent beleid waarbij
rekening wordt gehouden met de legitieme belangen van alle partijen maar dat ook
uitgaat van gezamenlijke waarden is in het belang van de VS en de EU. Daartoe
moet opnieuw in de relatie met Rusland worden geinvesteerd. Rusland zou in dat
verband economisch gezien verder moeten integreren in bestaande structuren
(zoals de WTO). Op veiligheidsgebied kunnen de VS en de EU gezamenlijk reageren
op de voorstellen van president Medvedev. Maar de VS en de EU moeten
bijvoorbeeld ook gezamenlijk optrekken om te zorgen dat Rusland zich houdt aan
de verplichtingen van het CFE-verdrag.
Op basis van deze discussie, waarin door tijdgebrek nauwelijks over Rusland
is gesproken, zal de EU de dialoog aangaan met de nieuwe Administratie. Europa
dient daarbij niet alleen naar voren te brengen wat het van de VS verwacht, maar
ook open te staan voor wat de VS van ons verwacht, zo concludeerde het
Voorzitterschap.
Ministerie van Buitenlandse Zaken