Verslag Landbouw- en Visserijraad en werkbezoek aan China
05 november 2008 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister verslag doet van de uitkomsten van de
Landbouw- en Visserijraad, alsmede van haar werkbezoek aan China.
Visserij, `fout hout' en groene genetica zijn onder meer besproken.
Meer informatie
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp bijlagen
D i rectie Internationale Zaken
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
5 november 2008
Verslag Landbouw- en Visserijraad 27-28
oktober 2008 en werkbezoek aan China
23-25 oktober 2008
Geachte Voorzitter,
In deze brief bericht ik u over de uitkomsten van de Landbouw- en Visserijraad die op
27 en 28 oktober jl. plaatsvond in Luxemburg. En marge van deze Raad heb ik met diverse
collega's gesproken over het gewasbeschermingsmiddelenpakket. Ook daarover informeer
ik u. Tenslotte bericht ik u over mijn reis als lid van de delegatie van de ministerpresident
naar China, van 23 tot 25 oktober 2008.
De Raad heeft ten eerste gesproken over diverse visserijdossiers. Dit betrof voorstellen
voor vangstmogelijkheden in de Oostzee voor 2009, voor de diepzeebestanden in 2009 en
2010 en voor de Zwarte Zee in 2009. Verder heeft de Raad de visserijonderhandelingen
tussen de EU en Noorwegen en de inzet van de Europese Unie tijdens de 16e jaarvergadering
van de Internationale Commissie ter Bescherming van Atlantische Tonijn
besproken.
Daarna heeft de Raad gediscussieerd over het voorstel van de Commissie voor een
Europees schoolfruitprogramma. Verder heeft de Commissie haar wetgevingsvoorstel ter
voorkoming van het op de EU-markt brengen van illegaal gekapt hout en houtproducten
gepresenteerd. Met betrekking tot de health check van het Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid (GLB) zijn er, net als tijdens de Raad van vorige maand, trilateralen
georganiseerd met de afzonderlijke lidstaten, de Commissie en het Frans voorzitterschap.
Het voorstel voor de levering van voedsel aan de minstbedeelden is van de agenda
afgehaald.
Onder 'diversen' stond een vijftal punten geagendeerd. De Poolse en Hongaarse delegatie
vroegen aandacht voor de moeilijke situatie op de appelmarkt. De Sloveense delegatie
heeft verslag gedaan van de 23e conferentie van directeuren van EU-betaalorganen en de
presentatie van de Commissie over het net gepubliceerde Groenboek over de kwaliteit
van landbouwproducten toegelicht. Verder vroegen de Polen aandacht voor de moeilijke
situatie in de landbouw. De Commissie heeft tenslotte de stand van zaken met betrekking
tot blauwtongvaccinatie toegelicht.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 2
Voorstel voor vangstmogelijkheden in de Oostzee voor 2009
(Politiek akkoord)
De Raad heeft unaniem een akkoord bereikt over de maximaal toegestane vangstmogelijkheden
voor het jaar 2009 in de Oostzee. Tevens zijn beperkingen in visserij-inzet
voor bepaalde vistuigen overeengekomen. Het voorstel van de Commissie is op enkele
punten aangepast. Met dit besluit worden de vangstmogelijkheden op de verschillende
Oostzee-bestanden grotendeels gereduceerd. Voor de Oostzee-haring is een reductie van
de toegestane vangsthoeveelheid met 39% in plaats van 63% overeengekomen.
Voorstel voor vangstmogelijkheden voor 2009 en 2010 diepzeebestanden
(Politiek akkoord)
De Raad heeft unaniem de toegestane vangstmogelijkheden voor diepzeebestanden voor
2009 en 2010 vastgesteld. De vangstmogelijkheden voor diepzeevisbestanden worden
over de hele linie gereduceerd. Het Commissievoorstel is op enkele punten aangepast.
In een aantal gevallen is tot een geringere reductie van de toegestane vangsthoeveelheid
besloten. Ik heb mijn zorgen uitgesproken over de toestand van een aantal diepzeevissoorten
en, gelet op de kwetsbaarheid van deze soorten, verzocht de visserijdruk verder
te verlagen. In antwoord op mijn verzoek om ook de visserij-inspanning op deze
bestanden te beperken, heeft de Europese Commissie aangekondigd in de voorstellen
voor toegestane vangstmogelijkheden voor het jaar 2009, waarover de Raad in december
besluit, de visserij-inspanning met 10% te zullen beperken. Tevens heeft zij aangekondigd
verdere voorstellen voor een nieuw regime van inspanningsbeperkingen in de loop van
2009 aan de Raad voor te leggen.
Voorstel voor vangstmogelijkheden Zwarte Zee voor 2009
(Politiek akkoord)
De Raad heeft unaniem een akkoord bereikt over het voorstel van de Commissie inzake de
toegestane vangstmogelijkheden en de voorwaarden waaronder gevist mag worden in de
Zwarte Zee.
Visserijonderhandelingen EU-Noorwegen
(Gedachtewisseling)
De Raad heeft van gedachten gewisseld over de punten die bij de onderhandelingen met
Noorwegen centraal staan. Het gaat hierbij met name om de vaststelling van de vangsthoeveelheden
voor de gezamenlijk met Noorwegen beheerde bestanden, de balans met
betrekking tot de uitruil van visserijmogelijkheden tussen de Gemeenschap en
Noorwegen, de vaststelling van gezamenlijke beheerplannen en het onder gezamenlijk
beheer brengen van een aantal additionele visbestanden. Ik heb in het debat ervoor
gepleit met Noorwegen afspraken te maken over het meerjaren beheer van Noordzeeschol
op basis van het EU meerjaren beheerplan voor tong en schol. De toepassing van dit
meerjarenplan moet in 2009 tot een toegestane vangstmogelijkheid van 55.500 ton voor
Noordzee-schol 2009 leiden. Ik heb verzocht over het meerjarig kabeljauwbeheer pas
afspraken met Noorwegen te maken als eerst intern EU-afspraken over het kabeljauwbeheer
zijn gemaakt. Op basis van het beheerplan voor Noodzee-haring moet de visserij
op jonge haring verminderen om een betere overleving te garanderen. Ten aanzien van de
balans in uitruil van visserijmogelijkheden tussen de EU en Noorwegen heb ik opgemerkt
dat voor Nederland in de voorafgaande jaren de balans niet bijzonder positief was.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 3
Het gaat hier vooral om de overdracht van blauwe wijting van de EU naar Noorwegen.
Voor de Nederlandse sector is de visserij op blauwe wijting van groot belang. Gelet op de
slechte situatie van dit bestand bestaat de mogelijkheid tot forse ruilen nauwelijks meer
en zal naar mijn opvatting dit jaar niet meer automatisch alle door Noorwegen aangeboden
Arctische kabeljauw door de EU afgenomen mogen worden. Ik heb de
Commissie uitdrukkelijk verzocht aan te geven welke mogelijkheden zij zelf ziet om voor
2010 een balans in uitruil met Noorwegen te bereiken.
Met betrekking tot de problematiek van de teruggooi (discards) zullen met Noorwegen
concrete afspraken gemaakt moeten worden op basis van de dit jaar uitgevoerde
experimenten ter voorkoming van kabeljauwbijvangsten. Afspraken met Noorwegen over
de teruggooi in de platvisvisserij kunnen pas worden gemaakt, nadat binnen de EU
overeenstemming is bereikt over de aanpak daarvan. Een voorstel van de Commissie
dienaangaande wordt in december verwacht.
De Commissaris bevestigde de noodzaak om eerst binnen de EU afspraken over het
kabeljauwbeheer te maken, alvorens dat met Noorwegen te doen. De vaststelling van de
maximaal toegestane vangsthoeveelheden voor Noordzeeschol zal - zo vermoedt de
Commissaris - zonder grote problemen op basis van het EU-meerjarenplan kunnen
gebeuren. Het bereiken van een balans in de uitruil is erg problematisch en de vraag is of
we ook andere bestanden dan blauwe wijting kunnen inzetten dan wel het Noors aanbod
van Arctische kabeljauw niet geheel aannemen, zo stelde Commissaris Borg. Voor
Noorwegen zijn de discards erg belangrijk. Van die zijde wordt aangedrongen op concrete
maatregelen, zoals meer selectieve vistuigen, waarnemers aan boord van de vaartuigen en
real time closures.
De Raad van november zal op de Noorwegen-onderhandelingen terugkomen, dan is
inmiddels de eerste ronde van besprekingen achter de rug.
Voorbereiding 16e jaarvergadering ICCAT (Internationale Commissie ter bescherming
van Atlantische tonijn), raadsbesluit inzake de communautaire positie
(Politiek akoord)
Ter voorbereiding van de jaarvergadering van de Internationale Commissie voor de
bescherming van de Atlantische tonijn (17-24 november), heeft de Commissie aan de Raad
een voorstel voorgelegd met daarin de communautaire positie ten aanzien van het beheer
van tonijnbestanden. Tijdens de komende jaarvergadering wordt naast de vaststelling van
de toegestane vangstmogelijkheden voor 2009 ook een besluit genomen over het herstelplan
voor blauwvintonijn. Ook staat de performance review van de ICCAT op de agenda.
Het voorgelegde mandaat heeft een geldigheidsduur van vijf jaar en bevat een aantal
uitgangspunten voor de Gemeenschap bij de ICCAT-onderhandelingen. Het betreft hier
onder meer respectering van de doelstellingen in het Gemeenschappelijk Visserijbeleid, de
doelstellingen van de ICCAT, en coherentie met internationale (VN) regelgeving. Tevens
bevat het mandaat een aantal oriëntaties voor de inzet van de Gemeenschap bij de ICCAT
jaarvergadering. Deze hebben onder meer betrekking op beheermaatregelen (inclusief
maximaal toegestane vangsthoeveelheden en quota), proportionaliteit tussen visserijinspanning
en visserijmogelijkheden, technische maatregelen en verbetering van de
controle.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 4
Meer specifiek voor het blauwvintonijnbestand, waar het mandaat een geldigheidsduur
van twee jaar heeft, is de inzet gericht op het aanpakken van de overcapaciteit van de
vloot en de kooien, op sluitingen, op verkorting van het visseizoen en op betere controlemaatregelen
op zee.
De Commissaris benadrukte in zijn toelichting het grote belang van effectieve maatregelen
gericht op bescherming van het (blauwvin)tonijnbestand. In de Raad werd brede
steun uitgesproken voor het ontwerpmandaat. Ik heb gewezen op de grote aandacht die
de bescherming van de tonijnbestanden in Nederland krijgt en op de noodzaak hier
gerichte acties te ondernemen. Met name de situatie van het blauwvintonijnbestand is
zorgwekkend. Daar komt bij dat de rapportageverplichtingen niet worden nagekomen,
wat leidt tot een gebrek aan betrouwbare data. Ik heb aangegeven dat ik graag een hoger
ambitieniveau in het mandaat had gezien, maar dat het anderzijds positief is dat er nu
overeenstemming is over de positie van de Gemeenschap voorafgaand aan de ICCATjaarvergadering.
Op mijn verzoek is het mandaat aangescherpt in die zin dat bij de
beheermaatregelen rekening moet worden gehouden met de best beschikbare
statistische, biologische en wetenschappelijke data en kennis. Tevens zal de Commissie op
mijn verzoek niet alleen de modernisering, maar ook de verbetering van de performance
van de ICCAT ter hand nemen.
Wetgevingsvoorstel ter voorkoming van het op de EU-markt brengen van illegaal
gekapt hout en houtproducten (FLEGT)
(Presentatie door de Commissie)
Landbouwcommisaris Fischer Boel heeft een korte presentatie gegeven van het wetgevingsvoorstel
ter voorkoming van het op de EU-markt brengen van illegaal gekapt hout
en houtproducten. Dit voorstel was eveneens gepresenteerd door Milieucommissaris
Dimas tijdens de Milieuraad van 20 en 21 oktober jl. Ik heb het afgelopen jaar meermalen
gevraagd om een concreet wetgevingsvoorstel van de Commissie op dit terrein en heb mij
verheugd getoond dat de Commissie nu concrete voorstellen heeft gedaan. Legaal hout is
immers een eerste stap op weg naar duurzaam hout. Ik heb aangegeven dat ik de
complexiteit van het voorstel erken. Het voorstel moet immers WTO-conform zijn, het
moet effectief zijn en administratieve lasten mogen niet te hoog worden. Tenslotte gaf ik
aan dat ik dit dossier hoge prioriteit te willen geven, zodat we op korte termijn een halt
kunnen toeroepen aan de handel in illegaal hout. Diverse lidstaten gaven eveneens aan
het voorstel te verwelkomen en constructief mee te willen werken aan besluitvorming
over dit dossier.
Health check
(Trilateralen)
De Raad hield ditmaal geen plenaire discussie over de health check van het GLB. Net als
tijdens de Raad van september hebben voorzitterschap en Commissie met elke lidstaat
trilaterale gesprekken gevoerd. De voorzitter herbevestigde dat hij uiterlijk in de Raad van
19-20 november een politiek akkoord wenst te bereiken, nadat het Europees Parlement op
18 november aanstaande over de health check-voorstellen heeft gestemd.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 5
Europees schoolfruitprogramma
(Politiek debat)
De Raad heeft kort gedebatteerd over het Europees schoolfruitprogramma. De verwachting
is dat de Landbouwraad van november tot een politiek akkoord over dit onderwerp
komt, nadat het Europees Parlement zijn advies uitgebracht heeft. Diverse lidstaten
verzochten om een verhoging van het budget van 90 miljoen euro. Verder werd gesproken
over de vraag of alleen nieuwe programma's in aanmerking komen voor Europese
cofinanciering (additionaliteit), over de herkomst van het schoolfruit, en over een al dan
niet vrijwillige ouderbijdrage.
Ik heb aangegeven blij te zijn met de aanpassingen die de Commissie heeft doorgevoerd
in haar voorstel. Zo kunnen private partijen nu voorzien in de nationale cofinanciering en
heeft de Commissie zich bereid getoond om uitbreidingen van bestaande programma's te
willen accepteren. Ik heb aangegeven het belangrijk te vinden dat goed lopende schoolfruitprogramma's
ook onder het nieuwe Europese schoolfruitprogramma moeten kunnen
vallen. Voorlopers in de Unie zouden anders de dupe worden. Ook heb ik aangegeven dat
de administratieve lasten tot een minimum moeten worden beperkt en ik het voorgestelde
budget van 90 miljoen euro niet verhoogd wil zien.
Commissaris Fischer Boel gaf aan dat ook zij bij het budget van 90 miljoen euro wilde
blijven. Ook gaf zij aan dat zij het mogelijk wil maken om het budget in geval van
ongebruikte middelen onder de deelnemende lidstaten te herverdelen. De Commissaris
liet weten dat het nog steeds niet de bedoeling was om al bestaande programma's onder
het Europese programma te laten vallen. De Commissie zal zich echter flexibel tonen in
het accepteren van wijzigingen of uitbreidingen in bestaande programma's, als ware het
nieuwe programma's. Ook liet ze weten dat de lidstaten zelf mogen beslissen over de
herkomst van de te verdelen groenten en fruit. Lidstaten kunnen er zelf, indien gewenst,
voor kiezen voornamelijk regionale of seizoensgebonden producten uit te delen.
Diversen
a) Crisis op de appelmarkt in enkele Centraal Europese lidstaten
(Verzoek van de Hongaarse en Poolse delegaties)
De Hongaarse en Poolse delegaties vroegen aandacht voor de crisis op de appelmarkt.
Deze zou veroorzaakt zijn door de import van Chinese appelpulp, zo gaven de delegaties
aan. De Commissie gaf aan dat er op dit moment sprake is van prijsherstel en dat de
Chinese importcijfers gedaald zijn. Het uitvaardigen van handelsrestricties is volgens de
Commissie dan ook niet gerechtvaardigd. De Commissie gaf aan dat het in dergelijke
situaties voor producenten interessant kan zijn zich te bundelen in producentenorganisaties.
b) 23e Conferentie van directeuren van EU-betaalorganen
(Verzoek van de Sloveense delegatie)
De Sloveense delegatie gaf een terugblik op de 23e conferentie van directeuren van EUbetaalorganen
die eind mei 2008 onder Sloveens voorzitterschap gehouden is.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 6
Ik heb aangegeven dat een dergelijke conferentie mij een zeer geschikt gremium lijkt om
ook aan administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging te werken. In de health
check is lastenverlichting en vereenvoudiging een permanent punt van aandacht, maar
ook betaalorganen moeten voortdurend met voorstellen komen. De betaalorganen
hebben immers ervaring met de praktijk. Diverse lidstaten steunden mij in deze oproep.
De Commissie liet weten daar waar mogelijk voor vereenvoudiging te pleiten, maar dat
daarbij de efficiëntie van de controles nooit in het geding mag komen.
c) Groenboek over de kwaliteit van landbouwproducten: normen, eisen en
kwaliteitsprogramma's
(Informatie van de Commissie)
Het College van Commissarissen heeft op 15 oktober jl. het Groenboek over de kwaliteit
van landbouwproducten vastgesteld en dit tijdens de Landbouwraad voor het eerst
gepresenteerd. In het Groenboek geeft de Commissie aan diverse betrokkenen te willen
consulteren over hun zienswijze op de kwaliteit van landbouwproducten. Tsjechië gaf aan
over dit onderwerp een conferentie op hoog niveau te willen organiseren tijdens het
Tsjechische voorzitterschap van de Europese Unie (eerste helft van 2009). Ik heb aangegeven
dit Groenboek een goed initiatief te vinden, zowel voor producenten als voor
consumenten. Ook gaf ik aan dat er een balans gevonden moet worden tussen de rol van
de overheid en de rol van de private partijen, bijvoorbeeld op het gebied van certificering.
Ik zal op korte termijn een kabinetsreactie op dit Groenboek naar uw Kamer sturen.
d) Moeilijke situatie in de landbouw
(Verzoek van de Poolse delegatie)
De Poolse delegatie vroeg aandacht voor de moeilijke situatie in de landbouw. Deze is
ontstaan door de hoge prijzen van grondstoffen (en diervoeders). Polen vraagt om maatregelen
zoals bijvoorbeeld hogere interventieprijzen. Enkele lidstaten ondersteunden de
Poolse oproep. De Commissie gaf aan dat er in de health check voorzien wordt in
beleidsinstrumenten om op deze nieuwe uitdagingen in te kunnen spelen. Oneerlijke
concurrentie moet daarbij uiteraard vermeden worden. Interventie moet als vangnet
blijven functioneren, niet als een afzetmarkt.
e) Stand van zaken vaccinatie blauwtong
(Verzoek van het voorzitterschap)
De Commissie gaf een korte stand van zaken over het beschikbare budget voor de
vaccinatie van de blauwtong. De Commissie gaf aan dat in 2008 veel financiële middelen
zijn toegekend (136 miljoen euro) aan de bestrijding van de ziekte. Ook voor 2009 worden
al middelen vrijgemaakt om zowel juridische als financiële bijstand te verlenen. Een
voorstel hiervoor zal eerst op ambtelijk niveau in het Standing Committee on the Food
Chain and Animal Health (SCOFCAH) behandeld worden.
Ik heb kort de situatie in Nederland met betrekking tot het uitbreken van het vermoedelijk
nieuwe Blauwtong serotype 6 toegelicht.
Gewasbeschermingsmiddelenpakket
En marge van de Raad heb ik met een aantal collega's bilateraal het gewasbeschermingsmiddelenpakket
besproken.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 7
Ik heb aangegeven dat het Europees Parlement naar mijn oordeel te vergaande
wijzigingen voorstelt op de verordening gewasbeschermingsmiddelen zoals deze in de
Raad overeengekomen is. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen de
bescherming van gezondheid en het milieu enerzijds en de landbouwkundige behoeftes
van de sector anderzijds. In het bijzonder heb ik aandacht gevraagd voor een tijdelijke
toelating van voor de landbouw onmisbare stoffen en voor de kleine toepassingen. Voorts
heb ik aangegeven dat het mandaat van het Frans voorzitterschap in de onderhandelingen
met de Europese Commissie en het Europees Parlement heel duidelijk is, ook voor wat
betreft deze onderwerpen. Het gaat dan over de noodzaak voor goedkeuringscriteria die
zowel de bescherming van de gezondheid en het milieu, als voldoende beschikbaarheid
van gewasbeschermingsmiddelen garanderen. Ook heb ik voorgesteld een impactanalyse
te laten maken over de gevolgen van de wijzigingen die het Europees Parlement wenst.
Voor dit voorstel kreeg ik van een aantal lidstaten ondersteuning. Ik zal dit punt op de
agenda laten plaatsen van de volgende Landbouwraad in november.
Bilateraal bezoek China
Onder verwijzing naar de brief van de minister van Buitenlandse Zaken die u separaat zal
worden toegezonden, informeer ik u als volgt over mijn eigen contacten tijdens het
bezoek van een kabinetsdelegatie aan China.
Nederland en China hebben een zeer goede en uitgebreide samenwerking op het gebied
van landbouw, agrarische handel, dierziektebestrijding en voedselkwaliteit. De laatste
jaren is deze samenwerking verder geïntensiveerd. De betrokken ministeries in China en
LNV-boeken in de samenwerking steeds meer vooruitgang in het verbeteren van
agrarische ketens, zowel kwalitatief als kwantitatief. Bijzondere aandacht gaat uit naar
duurzame ketenontwikkeling, markttoegang, handel, kennisuitwisseling en onderzoek.
Ik heb met de vice minister van Administration of Quality Supervision, Inspection and
Quarantine (AQSIQ) en mijn collega van Landbouw bilaterale gesprekken gevoerd.
Daarnaast was er in mijn programma ruim aandacht voor bilaterale handelsrelaties en
onderzoek op het vlak van groene genetica.
De belangrijkste resultaten van mijn reis zijn: de ondertekening van het zogenoemde
varkensvleesprotocol, dat - na jarenlange onderhandelingen - de weg effent voor export
van Nederlands varkensvlees naar China, voorbereiding van ondertekening van protocollen
op het gebied van uitgangsmateriaal in de dierlijke sector en bloembollen; het
versterkt positioneren van kwekersrecht en groene genetica in de samenwerking met
China en de ondertekening van twee agribusiness-projecten. Het eerste project is er een
op het gebied van ontwikkeling van duurzame agroketens. Het tweede project speelt zich
af op het gebied van aardappelproductie in West China.
Belangrijkste bevindingen bezoek China
Varkensvleesprotocol
Samen met vice-minister van AQSIQ, de heer Wei Chuanzhong, heb ik in China het
varkensvleesprotocol ondertekend. Hiermee wordt de export van Nederlands varkensvlees
naar China mogelijk.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 8
We hebben afgesproken dat Chinese afgevaardigden eind 2008, begin 2009 naar
Nederland komen om de betrokken bedrijven en instanties te certificeren en de
formaliteiten in orde te maken. Het gaat om inspectie en registratie van ongeveer
30 Nederlandse bedrijven.
Andere protocollen die voor de Nederlandse agrobedrijfsleven van belang zijn, zijn in
een afronende fase. Het gaat om uitgangsmateriaal (runderembryo's), petfood
(huisdiervoeder) en bloembollen.
Naar aanleiding van de discussie tijdens het vorige AO Landbouwraad van 22 oktober jl.
over de relatie tussen de export van Nederlands varkensvlees naar China en de consumptie
van dierlijke eiwitten, en de door de PvdD aan de minister-president en de minister van
VROM gestelde vragen over de ambities om de consumptie van dierlijke eiwitten terug te
dringen, kan ik het volgende aangeven. Door overheid en ketenpartijen wordt hard
gewerkt aan verduurzaming van de productie en consumptie van dierlijke eiwitten. Dit
verloopt langs verschillende sporen. Consumenten maken hun eigen keuzes. Het kabinet
gaat uit van deze eigen verantwoordelijkheid van de consument en wil om die reden de
consument niets voorschrijven, maar wil wel stimuleren dat de duurzame keuze
makkelijker wordt en bewerkstelligen dat de consument voldoende informatie krijgt om
een keuze te kunnen maken. Voor de kabinetsvisie op de eiwitdialoog verwijs ik u naar de
brief die ik samen met mijn collega Cramer op 30 oktober jl. naar uw Kamer heb gestuurd.
Met de verdere economisch ontwikkeling van verschillende landen in Azië, waaronder
China, veranderen ook dieetpatronen in deze landen. Dit leidt er toe dat de vraag naar
varkensvlees in China sterk stijgt. De Chinese productie van varkensvlees is nu en in de
komende jaren niet toereikend. De export van varkensvlees is vanuit Nederlands
perspectief bezien vooral van belang voor vierkantsverwaarding van het slachtdier. Er is
verschil in waardering van delen van het geslachte dier voor voedingsdoeleinden.
Daardoor is bij export naar China een groter deel van het dier voor dit doel bruikbaar dan
alleen bij afzet in Europa mogelijk zou zijn. Het ligt niet op onze weg om andere landen
dieetpatronen voor te schrijven, wel zetten wij ons in internationaal verband in voor
duurzame consumptiepatronen.
Gesprek met landbouwminister Sun
De samenwerking met het Chinese ministerie van landbouw is zeer intensief. In de laatste
12 jaar is er jaarlijks op hoog ambtelijk niveau overleg en zijn er vier Nederlands-Chinese
demonstratie en trainingsprojecten gerealiseerd. Deze projecten hadden tot doel om de
Nederlandse bedrijven, kennis en techniek te etaleren. Al deze projecten zijn de afgelopen
jaren geheel overgedragen aan China. China is de afgelopen maand regelmatig in het
nieuws geweest in verband met de illegale bijmenging van melamine in onder andere
melk. Ik heb mijn zorgen daarover uitgesproken en aangegeven dat dit de bilaterale
handel kan schaden. Ook de VWA heeft Chinese producten in Nederland positief getest en
uit de handel laten nemen. Met mijn collega heb ik besproken hoe Nederlandse kennis en
technologie ingezet kan worden in het verbeteren van het Chinese tracing-systeem om
een betere voedselveiligheid te garanderen.
Ook heb ik met mijn collega de noodzaak van kwekersrecht en de transparantie op het
gebied van fytosanitaire quarantaine besproken.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 9
China heeft slechts een deel van de internationale verdragen van de International Union
for the Protection of New Varieties of Plants (UPOV) geïmplementeerd, maar nog niet de
regelgeving uit 1991. Ik heb aangegeven dat het van groot belang is dat China deze
regelgeving volledig implementeert en ook handhaaft, zodat ook het Nederlandse
plantenbedrijfsleven zich volgens internationale afspraken op de Chinese markt kan
begeven en van het kwekersrecht op aan kan.
Tenslotte heb ik de plannen van de Chinese regering om de landbouwontwikkeling in
China te versnellen besproken. Onderdeel daarvan is de Chinese wetgeving op het gebied
van landgebruik, die momenteel sterk in ontwikkeling is. Ik heb mijn Chinese collega
bevraagd op de ontwikkelingen en aangegeven dat wij in Nederland veel ervaring hebben
met wet- en regelgeving op het gebied van landinrichting en de inrichting van het
landelijk gebied.
We hebben afgesproken de mogelijkheden samenwerking op dit gebied verder te bezien.
Kansen voor agrobedrijfsleven
Het Nederlandse agrobedrijfsleven is zeer actief in China; de zich ontwikkelende Chinese
markt gepaard met de ervaring en expertise van het Nederlands agrobedrijfsleven en
landbouwkundig onderzoek biedt goede kansen voor samenwerking. Om hier aandacht
aan te besteden was tijdens mijn bezoek een aantal activiteiten gepland. Ik heb bij het
zogenaamde corporate dinner in aanwezigheid van de minister-president en bij het
agribusinessdiner gesprekken gevoerd en ervaringen beluisterd die het Nederlandse agrobedrijfsleven
heeft in China. Ik heb daar nader kennis gemaakt met de Nederlandse
agribusiness in Peking, en contacten met het bestaande netwerken verder versterkt
Groene genetica
De samenwerking op het gebied van groene genetica heeft een belangrijke impuls
gekregen met een seminar in Beijing over dit onderwerp. Nederland behoort tot de
wereldtop op het gebied van plantenveredeling, plantaardig uitgangsmateriaal en
plantkundig onderzoek, en deze sector is economisch van groot belang voor Nederland.
Het succes van deze sector is afhankelijk van instandhouding van het Nederlands
onderzoekspotentieel en de internationale inbedding hiervan. Nederland heeft op het
gebied van groene genetica, via het Topinstituut Groene Genetica waarin bedrijfsleven,
onderzoek en overheid hun krachten hebben gebundeld, activiteiten van deze sector
bijeen gebracht voor bloem-, tuinbouw- en landbouwgewassen. Omdat China tot de
wereldtop in plantkundig genetisch onderzoek behoort, hebben Nederlandse bedrijven
veel interesse getoond om met Chinese kennisinstellingen en bedrijven op een aantal
terreinen op dit gebied samen te werken. Dit heeft geleid tot een publiek-private
samenwerking voor o.a de beschrijving van het aardappel genoom en sinds kort de start
van de gezamenlijke beschrijving van het komkommergenoom.
Om de start van deze samenwerking te markeren werd een ronde-tafelbijeenkomst over
groene genetica georganiseerd. Doel was om vanuit internationale samenwerking de
activiteiten van de Nederlandse veredelingssector onder de aandacht te brengen, de
samenwerking tussen Nederland en China op dit gebied te verbeteren en de Nederlandse
rol bij innovatie in de landbouw te bevestigen.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 10
De ontwikkeling van genetische bronnen zal in de nabije toekomst steeds belangrijker
worden om maatschappelijke vraagstukken aan te gaan, in het bijzonder
klimaatverandering en de relatie met biobrandstoffen, verlies aan biodiversiteit, en
voedselzekerheid.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 november 2008 IZ. 2008/1934 11
Bijlage
De volgende punten heeft de Raad als A-punt aangenomen, dat wil zeggen zonder
discussie.
1. Conclusies van de Raad inzake Speciaal verslag nr. 4/2008 betreffende de uitvoering
van de melkquota in de op 1 mei 2004 tot de Europese Unie toegetreden lidstaten;
2. Aanbeveling aan de Raad betreffende de goedkeuring van versleutelingsapparatuur
die door een externe partij is beoordeeld;
3. Gemeenschappelijk standpunt van de Raad betreffende de tijdelijke opvang van een
aantal Palestijnen door lidstaten van de Europese Unie;
4. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging, wat
de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden betreft, van Richtlijn
79/409/EEG van de Raad inzake het behoud van de vogelstand - Aanpassing aan de
regelgevingsprocedure met toetsing;
5. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende
vlees- en veestatistieken.
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit