Persbericht
Stadspartij Leefbaar Utrecht
5 november 2008
Bereikbaarheid Stationsgebied: Herbezinning noodzakelijk !
Stadspartij Leefbaar Utrecht wil een gedeeltelijke herbezinning op de plannen voor het Utrechtse Stationsgebied. De nijpende fietsparkeerproblemen en de beoogde gevolgen van het Actieplan Luchtkwaliteit op de autobereikbaarheid zijn daar volgens de stadspartij voldoende aanleiding toe. De genoemde herbezinning spitst zich toe op de Catharijnebaan (voor het fietsparkeren) en het Westplein (inzake de autobereikbaarheid). Morgen bij de behandeling van de gemeentebegroting zal Leefbaar Utrecht hierover voorstellen indienen.
Noodzaak Westpleintunnel achterhaald
Leefbaar Utrecht betwijfelt het nut en de noodzaak van de voorgenomen aanleg van de autotunnel onder het Westplein. In het Actieplan Luchtkwaliteit is het voornemen vastgelegd de stad op te delen, waarbij door middel van zogenoemde 'knips' bestaande autoverbindingen worden opgeheven en omgezet in doodlopende wegen. Een van die knips is gelegen bij de Daalsetunnel, waardoor autoverkeer tussen Lombok en Pijslweerd onmogelijk wordt. De 36 miljoen euro kostende tunnel onder het Westplein wordt in deze situatie alleen aangelegd om het autoverkeer tussen Utrecht-West en de parkeergarages van Hoog Catharijne te faciliteren.
Voor Stadspartij Leefbaar Utrecht is het glashelder dat de bereikbaarheid van enkele parkeergarages een investering van 36 miljoen aan overheidsgeld niet rechtvaardigt. Daarom stelt de stadspartij de gemeenteraad per motie voor om binnen drie maanden de noodzaak van de Westpleintunnel te heroverwegen, waarbij een autovrij Westplein als verbinding tussen het centrum en Lombok uitgangspunt is en blijft.
Fietsparkeren op de Catharijnebaan
Het centrum van Utrecht en het Centraal Station kennen een groot tekort aan fietsparkeermogelijkheden. Stadspartij Leefbaar Utrecht is van mening dat de gemeente een deel van de Catharijnebaan moet inrichten als bewaakte fietsenstalling. De Catharijnebak wordt in de nabije toekomst volgestort en gebruikt als bouw/opslagterrein voor de werkzaamheden in het Stationsgebied, het herstel van de Utrechtse singelstructuur komt pas in een veel later stadium.
Leefbaar Utrecht is van mening dat het gedeelte tussen Mariaplaats en de Walsteeg eenvoudig ingericht kan worden als tijdelijke fietsenstalling, die dient als verruiming van de stallingsmogelijkheden in zowel het centrum als voor het station. Leefbaar Utrecht zal bij de begrotingsbehandeling dit voorstel per motie aan de gemeenteraad voorleggen.
--- einde persbericht ----
Leefbaar Utrecht